BelfegorC4 wrote:Stor variation av bilder som inte återanvänds skapar ett "stort" spel i datamängd.
Om man ser det såhär. Kartan av Zelda 2 kanske består av 20 unika bilder. Vilket inte blir så mycket datamängd. Men om man hade använt unika bilder som ger en större variant så blir spelet "tyngre"
Och med unika bilder när det gäller kartan i Zelda 2 så menar du de små fyrkanterna som "gör" kartan, dvs gräs, stigar, skog, städer, vatten, kyrkogårdarna, palatsen etc.
BelfegorC4 wrote:Musiken tar plats också Smile
Fast när det gäller musiken så har du ju Nintendo hittat ett utmärkt sätt att spara plats, de är ju inte speciellt långa de små snuttarna egentligen. Jag måste säga att jag är imponerad av sättet de är komponerade på. När man var mindre och spelade så tänkte jag inte på musiken så mycket. Nu (en massa musikutbildningar senare) så har jag funnit att det är grymt listigt gjorde. De kan ju loopas hur länge som helst. Slutet passar ju till början.
Det fina i kråksången är ju att det går att ha på dem i bakgrunden utan att man spelar, bara för att det är bra låtar och bra ljud. En uppfattning som min fru inte delar.