• Största spelet (datamängdsmässigt)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #69120  by Smart Cat
 
Vilket är det största spelet?
Syftar dels på storlek (största världen att gå omkring i) och dels rent "Bytemängdsmässigt"?

Söker även tips om man kan läsa mer om detta någonstans på nätet.

/The Cat

 #69126  by Tawny
 
zelda 2 ligger nog bra till, det är ju stort..
hyfsat stor over world, och sen slotten...

 #69128  by BelfegorC4
 
Metroid har också en stor värld. =)
men jag tror vinnaren blir något RPG spel, som Ultima eller FF

edit: Jag har en känsla av att SmartCat menar inom datorvärlden :P och att tråden ska ligga under övrigt. Men säker kan man aldrig bli :)

 #69129  by rogerxy
 
Storlekarna står i databasen. De största jag hittat hittills:

Final Fantasy 3
Mega Man 6
Star Tropics
Wario's Woods
Zoda's Revenge: StarTropics II
512kb

 #69137  by Smart Cat
 
BelfegorC4 wrote:Metroid har också en stor värld. =)
men jag tror vinnaren blir något RPG spel, som Ultima eller FF

edit: Jag har en känsla av att SmartCat menar inom datorvärlden :P och att tråden ska ligga under övrigt. Men säker kan man aldrig bli :)
Nej då, jag syftade på NES-spel. Tycker själv att Metroid är ganske stort men har begränsad kunskap och var nyfiken på om det fanns några "större" spel.

 #69141  by Ufouria
 
Metroid känns väl rätt stort pga att man kan lätt springa vilse. Men egentligen är det ju inte så stort, enligt databasen bara 128kb.

 #69165  by Smart Cat
 
Funderar också på om det kan fungera som vägvisare om hur stor "värld" man rör sig i. Om Metroid bara är 128Kb och det finns spel som är på 512Kb så behöver det ju rimligtvis inte innebära att världen är dubbelt så stor utan att det ju kan finnas andra saker som kräver större datamängd...

 #69181  by Ufouria
 
Storleken på spelet (datamängden) har väl att göra med allt, dvs hur många banor, hur långa banorna är, hur många olika bossar/fiender, hur många olika vapen osv...
Mega Man 6 t ex blir ju en stor "värld" om alla banorna sprids ut som en värld med gånger mellan varje bana. Man kan ju förstå att det spelet är större än t ex Metroid.

 #69182  by BelfegorC4
 
grafiken, musiken tar plats också :)
Stor variation av bilder som inte återanvänds skapar ett "stort" spel i datamängd.
Om man ser det såhär. Kartan av Zelda 2 kanske består av 20 unika bilder. Vilket inte blir så mycket datamängd. Men om man hade använt unika bilder som ger en större variant så blir spelet "tyngre"

 #69202  by AndiOne
 
Nja altså, världarna i Metroid är ju faktiskt sjukt repetiva utseendemässigt.
Behövs inte så mkt plats för att göra dem så stora.

Nu ser ja att Belfegor redan skrivit va ja skrivit med ett annat exempel bara =)

 #69215  by Filurkatten
 
Tror Dragon Warrior skall vara ett utav de största spelet byte mässigt. Inte första DW utan det sista till NES.

 #69250  by Smart Cat
 
BelfegorC4 wrote:Stor variation av bilder som inte återanvänds skapar ett "stort" spel i datamängd.
Om man ser det såhär. Kartan av Zelda 2 kanske består av 20 unika bilder. Vilket inte blir så mycket datamängd. Men om man hade använt unika bilder som ger en större variant så blir spelet "tyngre"
Och med unika bilder när det gäller kartan i Zelda 2 så menar du de små fyrkanterna som "gör" kartan, dvs gräs, stigar, skog, städer, vatten, kyrkogårdarna, palatsen etc.
BelfegorC4 wrote:Musiken tar plats också Smile
Fast när det gäller musiken så har du ju Nintendo hittat ett utmärkt sätt att spara plats, de är ju inte speciellt långa de små snuttarna egentligen. Jag måste säga att jag är imponerad av sättet de är komponerade på. När man var mindre och spelade så tänkte jag inte på musiken så mycket. Nu (en massa musikutbildningar senare) så har jag funnit att det är grymt listigt gjorde. De kan ju loopas hur länge som helst. Slutet passar ju till början.
Det fina i kråksången är ju att det går att ha på dem i bakgrunden utan att man spelar, bara för att det är bra låtar och bra ljud. En uppfattning som min fru inte delar.
Last edited by Smart Cat on 27 May 2008, 08:49, edited 1 time in total.

 #69252  by Smart Cat
 
AndiOne wrote:Nja altså, världarna i Metroid är ju faktiskt sjukt repetiva utseendemässigt.
Behövs inte så mkt plats för att göra dem så stora.

Nu ser ja att Belfegor redan skrivit va ja skrivit med ett annat exempel bara =)
Det har du faktiskt rätt i, glider man ner i ett schakt och hoppar in i olika rum på vägen ner så kan de faktiskt se förvillande lika ut.

 #69260  by BelfegorC4
 
Smart Cat wrote: Och med unika bilder när det gäller kartan i Zelda 2 så menar du de små fyrkanterna som "gör" kartan, dvs gräs, stigar, skog, städer, vatten, kyrkogårdarna, palatsen etc.
Japp vilka andra finns det? =)

 #69271  by Smart Cat
 
träsk, stora stenar, grottor, "djävulen i bäcken"... Du säger ca 20 st men det känns som om jag bara har kommit på hälften. Var ett tag sedan jag spelade Zelda 2 så minnet sviker lite. (Tillhör videogenerationen)

 #69279  by BelfegorC4
 
Tog mig en funderare. Och skrev upp alla unika bilder jag kan komma på. Detta är endast dom bitarna som bygger ihop kartan, så fiender och annat är borträknat.

Vatten, Tempel, Gräs, Skog, Väg, Berg, Öken, Ingång (grotta, igentligen bara en svart ruta), "lava", storsten, kors, träsk, bro/brygga, stad, svarta djuret.
Sen är frågan om det finns två olika storlekar på städerna. Tänker på den sista gömda staden.
Antal: 15
Men som jag ser det så är det 15-16 olika bitar som är unika.

 #69317  by Tawny
 
hidden town of kasuto är lika stor som de övriga städerna, dock är den grön i färgen.

 #69324  by Tawny
 
jag är inte säker men jag har för mig det...
och det blir ju en annan bild när man slår sönder en sten.

 #69471  by Phredreeke
 
BelfegorC4 wrote:Tog mig en funderare. Och skrev upp alla unika bilder jag kan komma på. Detta är endast dom bitarna som bygger ihop kartan, så fiender och annat är borträknat.

Vatten, Tempel, Gräs, Skog, Väg, Berg, Öken, Ingång (grotta, igentligen bara en svart ruta), "lava", storsten, kors, träsk, bro/brygga, stad, svarta djuret.
Sen är frågan om det finns två olika storlekar på städerna. Tänker på den sista gömda staden.
Antal: 15
Men som jag ser det så är det 15-16 olika bitar som är unika.
16 vore passande. Då skulle man få plats med 2 tiles per byte.
 #69616  by Smart Cat
 
När det gäller metroid kan man observera 2 fenomen (som troligtvis inte var tänkt från början).
1) Om man kommer in i ett rum och det finns ca 4 "fiender/monster" som hoppar omkring och så skickar man iväg 3 skott. Då uppstår ett slowmotionfenomen. Troligtvis för att CPU får för mycket att göra.
2) Om man typ faller fritt i ett schakt så kan vissa väggbitar bli missfärgade eller helt enkelt få rätt utseende men lite annorlunda färg. Vad är det som händer då? Misstänker återigen att CPU får för mycket att tänka på men tar den fel bit och stoppar in i väggen eller färgar den väggen fel...?

Knasiga frågor kanske...
 #69649  by Phredreeke
 
Smart Cat wrote:2) Om man typ faller fritt i ett schakt så kan vissa väggbitar bli missfärgade eller helt enkelt få rätt utseende men lite annorlunda färg. Vad är det som händer då? Misstänker återigen att CPU får för mycket att tänka på men tar den fel bit och stoppar in i väggen eller färgar den väggen fel...?
Det är inget märkvärdigt. På NES kan spelet definiera fyra bakgrundspaletter och fyra spritepaletter på fyra färger var. På bakgrundspaletterna är första färgen gemensam medan på spritepaletterna är den första transparant. Övriga tre kan vara vilken färg som helst från NESets palett.

Nu är det så att varje 8x8 pixlars tile kan ha en av de fyra bakgrundpaletterna. Fenomenet du beskriver är helt enkelt att de missfärgade bitarna fått fel palett tilldelad. Här är ett exempel från SMB3. Notera den högra spalten med gröna molnet och powerup-blocket.

Image

 #70903  by Smart Cat
 
Hmmm Det där sista förstod jag inte. Vad är en tiles till att börja med? :oops:

 #70960  by Tawny
 
rena grekiskan :S jag förstod orden var för sig men tillsammans blev det förvirrande ;)

 #71004  by Phredreeke
 
Tänk dej att skärmen är ett pussel. Varje tile är då en pusselbit (8 gånger 8 pixlar stor med 4 färger)

Nu vill vi ha mer än fyra färger totalt på skärmen, så därför har man 4 olika bakgrundspaletter. Så varje tile på skärmen kan använda en utav de paletterna. (normalt sett är det uppdelat i grupper om 2x2 tiles, där dessa delar på en palett. MMC5-chippet gör dock att varje tile kan välja en egen palett utav bakgrundspaletterna)

Ursäkta om jag är otydlig.

Instagram #sndb.se