• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#615294  by aerobert

Minns hur jag spelade isbanan i MM1 i en butik när det begav sig. Tror det var nånstans i Kållereds köpcenter. Dels var ju banan och spelet skitsvårt för en sjuåring, och dels klippte den jävla M82:an bort mig innan jag hann klart banan. :D
 #615416  by Styris

illumi85 wrote: Kabuki måste för övrigt ha den läskigaste intromusiken av alla nes-spelen.
När var liten tyckte jag den satte en riktigt obehaglig stämning på hela spelet och introsekvensen var dessutom så jäkla lång att det blev plågsamt att titta igenom hela. :angry:
Lätt ball historia i Kabuki ändå.
 #615444  by aerobert

TaleSpin klarades av nyss, ca 20 år för sent. När jag var liten kom jag till spökhusets boss men aldrig längre, förmodligen för jag aldrig letade efter extraliven och bonusbanorna som det annars dräller av. Lätt spel, tråkiga banor, trista och lätta bossar och ett extremt futtigt slut. Men det är ju TaleSpin. 8)
 #615454  by Ufouria

Grattis aerobert! Skönt att ha det avklarat.

Själv avslutade jag kvällen med Mega Man 4. Betydligt roligare (och svårare) än 3:an. 4:an har verkligen bra musik. Inte bara de första 8 banorna men även Dr Cossacks banor har grym musik.

Kom på att jag måste spela igenom Mega Man & Bass och Mega Man till Game Gear oxå. Får se om det blir i ordningen spelen släpptes eller om jag tar Bass efter MM 7 och GG spelet på slutet eller nu efter 4:an eller kanske 5:an. Minns inte om det var 4:an eller 5:an som det påminner om.

Edit; Nä Mega Man GG tar jag såklart när jag kör igenom de bärbara. Måste däremot spela Street Fighter X Mega Man. Det var så mycket strul när jag spelade det. Hoppas de gjort det bättre.
Last edited by Ufouria on 07 May 2013, 20:04, edited 1 time in total.
 #615808  by Ufouria

Mega Man 5 avklarat för typ 20:e gången. Går dock inte helt felfritt om man inte spelat det på länge. Den laddade äggern funkar bättre i 5:an än i 4:an (i 4:an laddar den inte helt felfritt). Tycker 4:an har bättre musik men 5:an bättre flyt i banorna och roligare bossar. Svårt att säga vilken av de två som är roligast.

MM 9 (Splash Woman's bana) har förövrigt tagit efter Wave Mans bana i MM 5.
 #615810  by rogerxy

Har de senaste månaderna spelat väldigt mycket NES då jag satt ihop en lista med spel jag aldrig klarade back in the days som jag nu har tänkt få revansch på. Det har varit en jäkla resa hittills med bl.a. Zelda 2, Turtles 1, Castlevania, Shadow Warriors & Batman.

Idag kom dock den, förmodligen, största spelprestationen ever för mej. Efter några veckors nötande (hade aldrig klarat bana 3 före) så kunde jag äntligen sparka Dark Queen-röv när jag klarade Battletoads warpless. Total eufori & stod & skrek så jag blev hes efteråt :twisted:

ImageImageImageImageImageImage
Image
 #615812  by smid

Hehe nice Roxy, sådana segrar är alltid härliga. Synd att ingen filmade glädjen.
 #615813  by rogerxy

Har du också klarat det RM?

Det är ett sadistiskt spel utan motsvarighet med hundratals asbilliga dödsfällor & moment som man måste nöta tills man kan göra dem i sömnen för att ö.h.t. ha en chans att klara dem.

Det har dock på bara några veckor gått från ett hatspel (då man aldrig kom någon vart på det) till topp-10 på min NES-lista, älskar det numera! Battletoads största fördel är att det är så varierande, det finns inte två banor som är likadana så även om man klarar en bana så är man ändå helt oförberedd på den efter. Handkontrollen är också riktigt bra (vilket är ett måste) & musiken är bra också.

Smid: Min tanke var att filma det men trodde faktiskt inte att jag skulle klara det idag utan skulle bara träna var meningen. Hade varit ganska intressant att se annars när jag vrålar & pekar finger mot skärmen & skriker "Fuck you Battletoads!"
 #615819  by Ufouria

Ja, kanske oxå nöter det någon gång i framtiden. Kommer dock inte känna samma glädje att klara det då jag inte hade det som barn (ingen revensch mao) :( Annat var det att klara Snake Rattle N Roll och Cobra Triangle som jag som barn trodde var omöjliga att klara :lol:
 #615835  by RetroMask

rogerxy: Jepp, jag nötte som en sate i 2 veckor innan jag äntligen se det "underbara" slutet. Jag skrev ett stort blogginlägg om hela händelsen. Håller med dig, Battletoads växte enormt mycket under tiden jag spelade det, sjukt tillfredsställande och unikt spel!

Sanna: Tror du kan hitta stor glädje i spelet utan att se det som en revansch. Jag hade inte spelat det mycket som barn innan jag satte tänderna i det men Battletoads är antagligen det NES-spel som gjort mig mest nöjd att klara i vuxen ålder. Sen gillar du ju sadistiska spel som GnG så jag tycker du ska ge det en chans snart :)
 #615903  by Ufouria

Om jag på något sätt kunde "fuskträna" på varje bana, dvs nöta varje bana utan att behöva börja om från första banan när jag får game over, så skulle jag förmodligen ge Battletoads en chans. Jag har svårt för att spela spel under en längre tid (max 1-2 timmar) så om jag dör på t ex vattenbanan så har jag 0 lust att spela en gång till samma dag. Alltså skulle jag bara spela en omgång varje dag (och förmodligen bara ha lust 2 ggr i veckan).
 #615923  by Ufouria

Då får vi hoppas att Battletoads kommer till Wii U :) Det funkar alltså att göra så på SNES spel? Har det kommit något NES spel till Wii U ännu?
Undrar om funktionen även finns på Wii :-k
 #615963  by smid

Inte jag heller. Har missat massa spel innan jag förstod hur mycket bra spel som fanns i eshop, värdelöst...
 #616006  by segasonic

Sanna wrote:Om jag på något sätt kunde "fuskträna" på varje bana, dvs nöta varje bana utan att behöva börja om från första banan när jag får game over, så skulle jag förmodligen ge Battletoads en chans. Jag har svårt för att spela spel under en längre tid (max 1-2 timmar) så om jag dör på t ex vattenbanan så har jag 0 lust att spela en gång till samma dag. Alltså skulle jag bara spela en omgång varje dag (och förmodligen bara ha lust 2 ggr i veckan).
Game genie är din kompis! :yes:
ZAXAALAA Start on level 2 -- Wookie Hole
LAXAALAA Start on level 3 -- Turbo Tunnel
GAXAALAA Start on level 4 -- Arctic Cavern
IAXAALAA Start on level 5 -- Surf City
TAXAALAA Start on level 6 -- Karnath's Lair
YAXAALAA Start on level 7 -- Volkmire's Inferno
AAXAALAE Start on level 8 -- Intruder Excluder
PAXAALAE Start on level 9 -- Terra Tubes
ZAXAALAE Start on level 10 -- Rat Race
LAXAALAE Start on level 11 -- Clinger Winger
GAXAALAE Start on level 12 -- The Revolution
 #616030  by Ufouria

Får ta och skaffa en sådan. Har för mig att de förstör (töjer ut) connectorn.

Mega Man 6 avklarat nu oxå så Dr. Wily sitter i finkan tills det är dags att spela MM 7. MM 6 är ingen höjdare egentligen. Tycker 4:an och 5:an är roligare. I 5:an har man användning för Beat men fågeln är totalt värdelös i 6:an. Använde inte beat en endaste gång. 5:an och 6:an har Beat. Undrar hur det är i 7:an och 8:an (minns inte). Det återstår att se.
 #616158  by Ufouria

:good:

Mega Man 5 kanske? :) Det spelet har roliga banor och passar utmärkt att göra speedrun på pga väldigt bra flyt i spelet. Tycker även Proto Man/Dark Mans banor är ganska roliga till skillnad från mellanbanorna i MM 3.
 #616160  by Kahn

Har inget MM5 kvar tyvärr, så får avvakta med de ett tag :(
Emulatorer är inte min grej riktigt.

Mega man 1 är sjukt kul också, den kanske man ska köra i snart.
Sitter fortfarande med Curse of darkness just nu haha
 #616165  by Ufouria

Mega Man 1 är bäst :D

Tänkte på det när jag spelade igenom MM 3-6 att de är väldigt lika :lol: Variationen är ganska minimal. Det är oftast en snö/isbana, en bana i luften med moln, en i berget eller i skogen, vattenbana och en eld/lava bana. Utöver det så är det ~2 banor som är unika för just det Mega Man spelet. Likaså robotarna och vapnena man får har likheter mellan spelen (t ex Star Man och Plant Man). 6:an skiljer sig genom att man kan sätta på sig "Rush-dräkten" och flyga själv samt bli Power Mega Man.

Dr. Wilys sista form ser likadana ut i så gott som alla Mega Man spelen. :lol:

I Mega Man 9 känns det som att de plockat banor från tidigare Mega Man spel, medan Mega Man 10 är mer nyskapande. Är det därför många tycker 9:an är roligare (själv gillar jag 10:an mer pga musiken och att banorna är roligare/annorlundare).
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 227

Instagram #sndb.se