• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#593735  by DonJ0hn

Tack för tipsen!

Klara Probotector co-op ( utan fusk antar jag ;) ) är en fin fjäder i hatten!
 #593736  by smid

Hehe ja utan konamikod..... För ca 15 år sedan...... Men jag har fortfarande klarat det!! :)
 #594250  by Vippe

Hade speldag med en kompis i lördag.. vi satt säkert o spelade 15 timmar totalt. Vi spelade Mega Man 2 parallellt på varsin tv bredvid varandra för att se vem som klarade det snabbast.. tyvärr slarvade jag och dog 2 ggr på Quickmans bana :< och sen hann jag aldrig ikapp. Polaren dog en gång på 1:a Wily banan men det var också enda gången, även om jag klarade banorna snabbare så kostade min dödsfall mig för mkt och han vann :/

Sen fick jag hem MM6 i veckan som gick och det spelade vi också genom, helt okej spel men musiken höll inte riktigt Mega Man klass tyvärr. De första 8 banorna bjöd på viss utmaning men MrX och Wilybanorna var alltför lätta och Wily var nog den lättaste av alla i spel-serien.

Spelade genom Super Off Road också.. hade för mig att jag tyckte det var sjukt roligt när jag var liten.. och det var det nu också.. iaf i ca 20 banor eller tills man hade uppgraderat sin bil färdigt.. sen var det bara samma samma o samma..

Sen försökte vi klara Legend of Zelda.. aldrig klarat det spelet då jag inte hade det som grabb utan bara lånade det korta stunder.. vi höll på i säkert 7 timmar på ena tvn utan att klara det men vi klarade iaf 6 dungeons.. Känns lite pinsamt när Heggestad tydligen klarade hela spelet på 90 minuter haha =)

Vi gick bet på Probotector, Kid Icarus och Tale Spin.. Bättre lycka nästa gång hehe =P
 #594262  by Sonefors

Den där Heggestad är en jäkla lirare på de spel han hade till NES som liten. Resten, not so much. Har man klarat The Legend of Zelda ett par ggr och vet hur man ska göra så tar det (som ni ju vet) inte mer än 90 minuter ;)

Mega Man 2 är faktiskt den enda del i serien som jag har klarat, dock var det ett par år sen nu. Kid Icarus varvar vi som gillar det på ett liv. Ibland så fortsätter man två varv till av bara farten men då är själva sporten borta för länge sen.
 #594298  by i<3zelda

Bra spelval iaf, själv drar man väl igenom Zelda på ca 1,5 timme oxå, megaman 2 är oxå ett av dom spelen man är bra på. Men d e lite som Jon säger, kan du ett spel som du lirat ut nåra gånger går d oftast lätt
 #595176  by hansolo

På tal om spel som man kan, så klarade jag Castlevania precis.
Hade en halvtimme att döda så det passade perfekt. Gick väldigt smidigt fram till sista banan, blev ett par dödsfall i klocktornet och en död på dracula.

Image
 #595743  by znyder

Klarade Batman i fredags! Har velat klara det sedan jag spelade det för första gången när jag var en liten skit!

Tror jag mötte Jokern 10 ggr innan jag äntligen spöa skiten ur han!

Tack och hej då
 #595958  by hazzemannen

Klarade Mega Man 5 igår, bara 6an kvar i serien. har dock inte införskaffat det än då jag inte har en ntsc eller regionsfri konsoll. nu skall jag ge mig på batman !
 #595973  by segasonic

Spela 6:an på en NTSC-enhet, musiken blir rätt då.
 #597458  by 3gengamern

Det blev i går kväll en genomspelning av Return of the Joker i ett streck.
Kändes ganska ringrostigt i början men det blev ändå aldrig i närheten lika svårt som den gången när jag kämpade med att klara spelet för allra första gången.
Intressant det där hur taktiken liksom sätter sig i ryggmärgen och även om det kan gå åratal sedan man spelade ett spel senast så blir spelet aldrig lika svårt som man upplevde det i början.
 #597712  by segasonic

Grattis!
Bara ett varv eller alla tre?
 #598588  by JBH

Mr.Gimmick med det bra slutet!

Krävdes mycket träning, nästa mål blir ett "no hit" run :)

(Sorry för usel bild)
Image
 #598590  by segasonic

Spela in nästa runda isf :yes:
 #598591  by JBH

Självklart ska jag det :)

Kommer att bli riktigt svårt och mycket frustration vet jag redan nu.
Rekordet hittills är att klara mig utan att bli skadad till "spindelrobot" bossen.
 #598593  by RetroMask

Jag har inte spelat Mr.Gimmick än men jag vill så gärna och jag vägrar emulera :(

Däremot har spelat Zelda II och efter ha gluttrat på en massa speedruns blev jag sugen på ge mig själv utmaningar när jag lirar det. Tidigare i veckan lyckades jag klara det utan att få Game Over. Nästa utmaning blir samma grej fast då skippar jag extraliven, vilket känns jäkligt svårt just nu...

Off topic: Nån fler som skapar egna utmaningar i sina favoritspel?

Edit: "No hit run" låter som egenskapad utmaning :) Lycka till!
 #598662  by smid

Jag har försökt det i Megaman 2 men klantar mig alltid på dom små hattarna :(
Masken: Du får köpa ett Powerpak och köra.

Grymt att klara Mr Gimmick med det bra slutet!
 #598787  by Nils

Tog mig an ett NES-spel och det spelet var Little Nemo the Dream Master.

Bana 1 var bra, bana 2 var orättvis, bana 3 var jobbig, bana 4 var jobbig och bana 5 var skitfrustrerande. Sen kraschade spelet, vilket var bra.

Till skillnad från när man dör i Mega Man t.ex. så vill man bara peka finger mot TV:n ner man dör i Little Nemo på brutna sätt om och om igen. Designen är bara sjukt jobbig i spelet.

Skriver det i avklarat-tråden för att jag klart har fått nog av spelet :P Nu har jag iaf en åsikt om det. Dags för nästa spel!
 #598815  by Miller

Fan vad kul att ni pratar om Nemo, klarade det precis till Famicom! IMO så håller jag inte med om att man blir frustrerad och att designen är bruten, tycker inlärningskurvan var bra och spelet bjöd på en grym utmaning. Tågbana t.ex. tåg väldigt många försök att klara, men man kom alltid lite längre varje gång man lirade - precis som det ska vara. Exakt som sista banan - shit vad länge jag satt med den och hankade mig fram. Fatta om man var nervös på sista bossen! Perfekt utmaning för en första genomspelning. Musiken var skitbra också, och grafiken sjyst. Har inget att klaga på - ett höjdarspel!
 #598821  by Nils

Visst tycker man olika. Känner bara att fiendeplaceringen är jobbig och vissa saker är lite störda. När man dör/tar skada känns det ofta billigt och fult bara för att det verkar så buggat (i IWBTG t.ex. dör man ju iaf på ett "välprogrammerat" sätt). Kontrollen är okej, grafiken är okej osv.

Tycker dock att man ska ge det en chans ändå. Många älskar ju det, men det är inte riktigt min typ av spel.
 #599454  by Miller

Hade Nintendo-helg med en kompis och varvade Star Tropics 1 & 2, Darkwing Duck och River City Ransom. Samtliga toppspel (RCR är lite för enkelt kanske, likaså DW. Star Tropics-liren är så bra så jag självdör).
 #599456  by Lindholm

Ja Star Tropics är underbart, dock har jag aldrig lyckats varva det :$ tvåan har jag inte testat men står på listan över spel som ska köpas in så småningom
 #599462  by Miller

Tror jag skrivit om spelen här i tråden innan. Tvåan har enligt mig bättre kontroll och mer jämn svårighetsgrad, men är samtidigt lite lättare och inte lika tillfredsställande när man klarar det (som ettan). Mer polerat kan man säga. Däremot är story och sånt ganska löjlig i tvåan, i ettan är det lite mer känsla över miljöer och story. Kontrollen i ettan funkar men ibland känner jag att reaktionstiden skulle kunna förbättras... Aja, köp tvåan är mitt råd, sjukt kul.
 #599506  by JBH

Aladdin till NES! :D

Tyckte inte att det var fullt så dåligt som alla säger att det är, har helt klart varit med om värre.
Kontrollen är riktigt slarvig och opålitlig vilket gör spelet otroligt frustrerande, men musiken är ganska bra.

Kommer nog aldrig mer att spela det dock...
 #599548  by segasonic

:good:
Hur lång tid tog det ungefär?
Bör jag spela igenom det imorgon?
 #599554  by JBH

Det tog 1,5-2 timmar ungefär för mig att klara det.
Är inte ett särskilt långt spel, men svårt och frustrerande som tusan :D

Tycker att du ska ge det en chans imorgon!

Det är värt att klara det bara för att få höra slutmelodin...
(OBS: SPOILER)
Last edited by JBH on 02 Mar 2013, 19:34, edited 1 time in total.
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 227

Instagram #sndb.se