De markerade ställena på bilden kan var och ett för sig skapa problem med disk-läsning om de är feljusterade. Den ordningen i vilken jag hade börjat pilla med sakerna om mitt FDS inte funkat EFTER rembyte.
1. Prova med flera diskar. Piratdiskar kan vara olika känsliga, så kör original.
***** PÅ EGEN RISK (Det var dessutom länge sedan jag lekte med något av mina FDS, så det kan hända att jag har fel på en eller flera punkter här)*****
2. Köra in en insexnyckel i hålet på den där saken i till höger på bilden. Man får inte dra åt för hårt och man skall se till att rätt sida är fram tror jag. Dessutom skall den vara placerad i sidled typ som synes på bilden om jag inte minns helt fel.
3. Om man lyfter lite försiktigt på den svarta plastarmen så skall där sitta en millimeterstor mjuk bit av typ tyg eller skummgummi eller vad fan det är. Den antar jag kommer att ligga mot själva skivan i disken. Finns det ingen sådan mjuk liten tyg/skummgummibit så har jag hört att man kan prova med att sno en ifrån ett kassettband. Det skulle alltså då vara den lilla mjuka biten som sitter under magnetremsan i kassettbandet.
4. Försök att justera motorns hastighet. För att göra detta trycker man ner en platt skruvmejsel i det svarta hålet och vrider lite lätt. Skruven går inte att vrida flera varv (snarare ett halvt tror jag) och fabriksinställningen är i mittläget.
5. Under den svarta plastarmen finns en liten fjäder som man kan spänna åt med hjälp av en skruvmejsel. Jag tror att detta var för att justera hur hårt plastarmen ligger mot disken. Dra inte åt så att ni pajjar fjädern, eller så att armen ligger för hårt mot disken bara.
Som sagt, jag reserverar mig för att jag har sagt något galet här, men ta åtminstone en titt på de markerade ställena på bilden, så kanske ni kan se om det är något annat som verkar tokigt.