• FDS

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

FDS

#54710  by Lalle-Man

fick mitt FDS av tojden häromdagen =) så nu har ja bytt rem å fått bild i tv:n =) dock har ja ett litet, eller ett gansk jättestort problem.. efter jag satt i disketten så läser den disketten å texten "License of Nintendo" kommer upp.. men sen blir rutan helt svart.. texten försvinner å inget mer händer.. ja vet inte va felet kan va.. har kollar tunt lite på nätet efter info om detta men hitta inget.. nån av er som vet va felet kan va?

#54712  by Tawny

smuts? avmagnetiserat? har du provat med flera spel?

#54714  by Lalle-Man

smuts kanske.. har testat me 10 spel men samma resultat.. förutom 2 ja fick error 20 på ;)

edit: har snurrat på motorn nu.. både ökat å sänkt hastigheten men resultated va inte den bästa de häller.. fick error 22 denna gång.. å fick ja inte de kom texten "License of Nintendo" upp å rutan blev svart efter de.. igen.. som vanligt =/

#54725  by Lalle-Man

har försökt torka bort smuts från avläsaren men fortfarande samma resultat.. dock tryckte ja på reset knappen å då kom de en grå bild me massa krumelurer utspridda överallt på skärmen.. men ingen spelbild :(

edit: http://www.youtube.com/watch?v=8mkzJV_UfHw den filmen visar ganska perfekt vart jag Inte kommer vidare.. dock har ja inte de spelet =) iaf.. precis efter att texten försvinner så kommer Ingenting mer upp.. bara svart =(

Edit igen: konstaterar att de é maskinfel tills ja hittar nån/nått som bekräftar att de inte är maskinfel.. den läser av disketten men efter att License of Nintendo texten komme upp slutar den läsa disketten.. den bara stannar å väntar på att ja ska starta om den (tror ja)

#54947  by Kreese

http://jfgoods.net/disksystem.html

Jag följde denna guide till punkt och pricka när jag bytte rem på två FDS:er och båda funkade klockrent efter det!

#54953  by rogerxy

Det finns en anledning att FDS aldrig slog igenom kan jag säga :)

#54956  by Lalle-Man

mjo.. ja använde den me när ja bytte rem =)
men du kanske vet varför den läser av disketten men när spelet ska starta så läser den inte å rutan blir svart.. eller ibland grå med några krummelurer utspridda över skärmen..

rogerxy: hehe mjo.. sant =) dock verkar de inte va vanligt att just Det problemet uppstår.. mina misstaknar är att diskettstationen är trasig.. så de blir att leta efter en ny =/

#55098  by Phredreeke

rogerxy wrote:Det finns en anledning att FDS aldrig slog igenom kan jag säga :)
Tilläggssystem brukar inte bli särskilt populära. Se på Segas misslyckanden 32x och Mega CD, eller Nintendos senare 64DD (enbart släppt i Japan).

#55100  by rogerxy

Men jag tycker ändå Nintendo satsade lika mycket (om inte mer) på FDS:en som vanliga basenheten. Många av de större titlarna har bara släppts på FDS t.ex.

#55135  by Lalle-Man

super mario 2 tex.. =)
iaf.. ja kolla på nintendos japanska sida i hopp om att ja kunde hitta en "kontakta oss" men de va ganska svårt speciellt när allt stod på japanska.. men förhoppningsvis så får ja igång den tillslut =)

#55141  by Sol

Nintendo satsade helhjärtat på FDS:en ett tag och det all de bästa spelen kom till den då men sen kom större spel som inte fick plats på diskett och därför ratade de den och släppte sen bara spel på kassetter igen mot slutet.

#55156  by Lalle-Man

ja é ändå lite förvånad att Zelda å Zelda 2 fick plats på disketten =)

men iaf.. de é ingen som har en susning om va ja kan ha för problem me mitt FDS?

#55158  by helios

Exakt hur mycket data kan en FDS diskett innehålla? En standard 3,5" floppy klarar av mellan 1.44MB och 2.88MB. Vad ligger de största nes spelen på? SMB3 ligger på typ 260KB. Kan det inte vara så att de allt mer krävande spelen fick andra hjälpchip såsom MMC5 osv som inte nintendo kunde emulera eller hade stöd för i hårdvaran i FDS?

#55161  by rogerxy

helios wrote:Exakt hur mycket data kan en FDS diskett innehålla?
128k

#55173  by helios

Wow! måste vara en otroligt låg datadensitet, men så är de ju riktigt gamla också. Kommer ihåg de gamla 5,25" som rymde 720KB.

Hittade att 3" Quick Disk formatet stödjer upp till 256KB.. men att nintendo valde att bara ha 64KB per sida.. well well

#55372  by Sol

Helios: Exakt, de nya bättre chippen gick ju inte att använda av spel på diskett heller.

#58761  by Lalle-Man

men känn på den.. tror ni inte att ja äntligen fick de att funka :D satan i h-vete va jävla nöjd ja é 8) sitter just nu å spelar Transformer ;)

för övrigt har ja inte en aning om varför den inte startade tidigare men att den gjorde de nu.. men de é för tillfället ett mysterium som kommer förbli olöst :lol:

#58772  by Pinge

fan vad gött för dig..... sån mysterier händer då f*n inte mig när jag fillar med mitt..... om mitt startar snart kommer jag kanske, men bara kanske bli religiös.....

#58773  by Lalle-Man

gött som fan 8) va é de för fel på ditt? startar de inte över huvud taget eller startar de å du får massa error? mitt startade å License of Nintendo kom fram sen blev de svart.. inget mer hände.. å när ja testa idag kom license of nintendo texten upp som vanligt men sen blev inte bilden svart utan de funkade faktiskt 8)

#58799  by Pinge

sitter just nu i sängen med diskdriven i vänster hand o skriver med högern....

hmm, jag får ju upp menyn med musik....sen börjar den ladda disken....bilden blir svart....jag håller tummarna....den låter (försöker läsa), sen kommer error 27 upp.... eller ibland ngt annat...21,22,25,28 ar förekommit......men 27 i 19fall av 20....

den ska igång..... det har jag gett mig fan på.....ska seriöst försöka pilla ordentligt imorgon... (om läkarna tar bort stygnen o bandaget så jag inte e så klumpfingrad)........

#58802  by Lalle-Man

hmm.. dedär har hänt mej me några gånger.. testa att skruva minimalt åt något håll.. sen om inte de funkar skruvar du minimalt åt andra hållet å minimalt en gångt till.. å blir de samma problem så ta ut disketten å sätt i den igen =)

#58806  by Lalle-Man

BelfegorC4 wrote:Jag har tappat suget att köpa en FDS :lol:
HAHAHAHAHAH :lol: själva enheten kanske inte é den roligaste men spelen é destå bättre ;)

http://www.famicomworld.com/Disk_System ... ssages.htm error meddelanden..
Last edited by Lalle-Man on 30 Mar 2008, 22:12, edited 1 time in total.

#58811  by Pinge

jo, har testat att skruva minimalt.... men imorgon blir det miniminiminimalt steg för steg....... för vart den står nu jämfört med utgångsläget har jag ingen aning om..... (ställbarheten e iofs inte löjligt stor 1,5varv typ)..... men jag vill ju trots allt ha en disk till som jag vet funkar.... min e iofs helt ny vad det verkar.... men det behöver ju inte betyda ngt....

jag ångrar inte mitt köp.... och jag avråder heller ingen ifrån att skaffa en.... när man väl "lärt" sig hur den funkar ordentligt tror jag det e piece of cake :P

funderar också på om remmen inte e lite vriden.... ser typ så ut.... får ta loss den och kolla..... är tydligen väldigt känslig för att det ska vara konstant hastighet.....och det blir det inte om remmen e vriden.......

jakten på det förlösande ögonblicket fortsätter....

förresten lallis: har du en fds ellen en twin??

#58812  by Lalle-Man

ja har en FDS =) dock kör ja den via mitt NES just nu.. kanske inte va ja borde men ja orkar inte krångla me att försöka spela me mitt famicom då min tv inte klarar NTSC signaler i antenningången..

#58816  by Lalle-Man

vilken chock =) ett av spelen ja fick me i mitt FDS paket inehöll castelvania =) de va ja faktiskt inte beredd på =) Tack Tojden =)

#58823  by Pinge

lalle: för varje "oh happydays" medelande du skriver om dig och din fds så strör du salt i mina öppna sår...

e fan desperat på att få igång min........ funkar den inte innan nästa helg är över köper jag fan ett famicom med en annan fds (och för att få råd måste jag sälja min gimmick box o manual, o det vill jag inte heller)

#58824  by Lalle-Man

hehe inte meningen att göra de =) bara de att ja é så jävulskt gla' att få igång den =) men skruva upp den å se att remmen sitter rätt å så får du testa vrida på motorn tills de funkar som de ska =) sen kan de ju även va så simpelt att din diskett inte funkar men din FDS funkar problem-fritt..

#58838  by Pinge

jo, jag hoppas att dskdriven funkar me disketten e fecked....
men spelet var ju "nytt" till synes ouppackat.....vilket iofs inte påverkar att det fortfarande är massa år gammalt....

pillar med motorn nu..... ger snart upp på det... imorgon hoppas jag att jag får tid att riva ner "helt" o börja om igen.... sen ska det gå :)

#58845  by kralleman

Har du ställt in läshuvudet? Det är det man gör med en liten insex-nyckel. Har för mig att det står hur man gör i jfgoods-guiden.

Instagram #sndb.se