• Dokumentär om NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#52676  by Kreese

Fasen vad grymt, denna dokumentären kommer kunna bli riktigt bra ju! Riktigt skoj... :)

Tord antar att du kommit i kontakt med alla du velat få tag på nu eller?

#52681  by Nagai

Skulle också vilja vara med,
har ett par minnen med nes 8)

"kastade kontrollen ett par gånger i golvet när jag spelade shadow warriors" XD

#52695  by Andreas No 1

Quartex: Klart du ska vara med! :)
Skulle vara kul med en uppdatering om din samling (har bara läst artikeln från Metro från Kreeses hemsida.

#52776  by BarbieOnWeed

Nagai wrote: "kastade kontrollen ett par gånger i golvet när jag spelade shadow warriors" XD
Vem har inte gjort det. hehe

#52778  by Sol

"Kastade kontrollen i golvet" tror jag inte håller...

Jag hade djupa bitmärken i mina kontroller av mina hörntänder. Svor och sparkade på NES:et...

#52781  by Sörbom

Yepp har fortfarande kvar kontrollen med mina bitmärken på, och konsolen som har ett hål överst för att den aldrig startade :roll: :D

#52784  by rogerxy

Hur många här lyfte handkontrollen för att hoppa högre i SMB då? :)

#52795  by Andreas No 1

Varför bet ni så mycket på Era kontroller? :? :lol:
Att man har kastat kontrollerna i marken ett antal gånger, det ser jag som naturligt beteende. :)

#52806  by Ufouria

Har inget minne av att jag bet eller kastade handkontrollerna. Däremot sitter man ju inte helt still hela tiden med handkontrollerna när man spel.

#53160  by kralleman

Skulle gärna se sol snacka lite musik i dokumentären om det ämnet behandlas. Och de här typerna skulle kanske kunna bidra med något:
http://www.akterhall.com/
Tävlingarna har de väl varit aktiva i, dock inte så mycket NES.

#53171  by rogerxy

Jag föreslog faktiskt Sol till Tord för ett tag sedan. Vet inte om han nappade på det dock

#53292  by Sol

:)

#53419  by Frezy_man

Andreas No 1 wrote: Frezy_man: Grattis till att du ska medverka, kan du nämna de 5 svåraste spelen som du har klarat?
Werewolf är helt klart det svåraste. Jag måste också tillägga att det är det svåraste spelet jag klarat oavsett konsoll.

Sen kommer nog Ninja Gaiden 3 eller snake rattle n roll.

Batman, ghost n goblins, rush n attack var också kniviga. Kanske har missat något spel. Det är svårt att rangordna hur svåra spelen är ändå..

Vad vill ni ska visas i den här dokumentären då?
Lite ideér finns säkert massor.

- Jag tycker en hederligt snabb genomgång av de topp tio spelen kan vara ett kul inslag.

Också Svensk - glömmda höjdar spel som inte har nått Sverige.
Sen borde man också dra upp lite siffror. och gämförelser med andra konsoller. T ex. hur många NES som såldes i världen och i Sverige. Datum på release. Alla minns väl att Ice Climber var det första spelet som "hängde med" konsollen.
Också borde nämnas att Super mario bros till NES, fortfarande på ett sätt, är världens mest sålda Tv-spel. Över 40 milioner sålda NES exemplar. Då räknas INTE All - star med och alla gameboy remakes e tc.

Shigeru miyamato bör nämnas =)
Sen borde NESDB nämnas. på något vänster i alla fall. Det är ju den bästa NES communityn i alla fall i sverige, ikkesant?

Ett kul inslag vore om man hittar något gammalt tv-klipp när media pratat om Nintendo och Tv-spel på den gammla goda tiden ( 80 talet ) :P Någon som vet något klipp?

Time to sleep
/// Frezy

#53423  by Bonomaul

Frezy_man wrote:Sen borde NESDB nämnas. på något vänster i alla fall. Det är ju den bästa NES communityn i alla fall i sverige, ikkesant?
Jodå, det är helt sant det. :)

Dock veti katten om det skulle göra oss gott att bli omnämnda då det garanterat lockar hit massa "jag har klarat SMB på under 40 minuter, jag äger"-folk.. :roll:

Fast det kan ju iofs medföra att många seriösa som tidigare inte hittat hit faktiskt hittar hit. Dock tror jag inte att utrymmet för "reklam" i dokumentären är särskilt stort, i så fall får man hitta på någon plot som nödvändigtvis involverar NESdb.

Sova nu? Ja, natti natti då. :)

#53441  by rogerxy

Någon kanske kan sälja sej själv lite & ha på en nesdb-tröja under intervjun

#53491  by Andreas No 1

rogerxy wrote:Någon kanske kan sälja sej själv lite & ha på en nesdb-tröja under intervjun
Uppmaning till Bono, Frezy, Sanna mfl :wink: Kanske räcker att ha den tröjan?

#53616  by Frezy_man

tænnkte naturligtvis ha på min cowabunga.nu trøja... Men en NESDB hade ju varit læckert. Har ni sålt sånna någon gång?

Jag får væl peta mig i næsan med Medlmeskortet och fifta lite flugor med den under en eventuell intervju då ;)

#53662  by Vampire

Jag har vhs videon Nintendo Videospel presenteras av Ulf Elfving
Där finns en hel del roliga kommentarer om spel från den svarta serien.
I dagens mått så är kommentarerna och videon nästan skrattretande. Men i retro perspektiv så är den hur cool som helst. Några småklipp från videon skulle nog passa i dokumentären

#53665  by Bonomaul

Rippa och lägg upp! Kulturskatt ju!

#53666  by Vampire

Jadu. Det hade jag gärna gjort. Men jag har ingen susning om hur man får en vhs video in till datorn.
Om någon kan förklara för mig hur det ska göras så kan jag försöka.
Det vore kul om videon kunde laddas upp på nesdb tex.

#53671  by Bonomaul

Det finns särskilda adaptrar som du kan koppla mellan videon och t ex usb-uttaget på datorn. Sen kan du kopiera från VHS till DVD om du har en inspelningsbar sådan, och sedan över till datorn.
Borde iofs gå att koppla VHS'en direkt till datorn också på nåt vänster.

#53675  by helios

Det finns ju annars folk som har video ingång på sina grafikkort, oftast analog men det gör ju inget då VHS e det. En scart ifrån videon med komposit rca i andra änden funkar nog bra.

Om någon har möjlighet att rippa filmen så kanske Vampire kan skicka en kopia till dem så att de kan rippa den. Vill gärna se!!

#53677  by Vampire

Spela in den på dvd hade varit det lättaste om jag hade en inspelningbar dvdspelare, vilket jag inte har... Och inte kan jag komma på någon jag känner som har en..
Adaptrar mellan videon och usb verkar vara ganska dyra grejor.
Jag får se om jag hittar någon i min närhet som har en inspelningsbar dvdspelare. Om inte någon kommer på något genialiskt sätt att rippa

#53679  by Vampire

Jag har en bärbar dator. Så det finns inga vidare kopplingsmöjligheter med video in :)
Om jag tar en kopia på filmen så skulle jag tro att kvaliteten blir sämre.
Det kanske finns någon som man kan lita på som jag kan skicka orginal videon till som kan rippa den?
Men först ska jag höra mig för lite på hemmaplan om det är någon som har inspelningsbar dvdspelare.

#53711  by WERY

Bonomaul wrote: Fast det kan ju iofs medföra att många seriösa som tidigare inte hittat hit faktiskt hittar hit. Dock tror jag inte att utrymmet för "reklam" i dokumentären är särskilt stort, i så fall får man hitta på någon plot som nödvändigtvis involverar NESdb.

NES dokumentären "8 Bitar i 8 Generationer" presenteras i samarbete med NESDB, Cowabunga och bensin macken 3 Älgar :lol:

#53731  by BarbieOnWeed

Vampire wrote:Jag har en bärbar dator. Så det finns inga vidare kopplingsmöjligheter med video in :)
Om jag tar en kopia på filmen så skulle jag tro att kvaliteten blir sämre.
Det kanske finns någon som man kan lita på som jag kan skicka orginal videon till som kan rippa den?
Men först ska jag höra mig för lite på hemmaplan om det är någon som har inspelningsbar dvdspelare.
Hade mer än gärna rippat den, men min video är inte att lita på,
tuggar band som en svältande politiker. hehe

Men gör du en kopia så kan jag försöka.
Har rippat en del filmer från vhs till xvid innan.
Gixen som är moderator på sidan kan gå igod på att jag fixar det.

#53742  by nes_nerd_no_1

Vampire wrote:Jadu. Det hade jag gärna gjort. Men jag har ingen susning om hur man får en vhs video in till datorn.
Om någon kan förklara för mig hur det ska göras så kan jag försöka.
Det vore kul om videon kunde laddas upp på nesdb tex.
Jag kan fixa det! :D
Kan den skickas till mig rekomenderad så kan jag fixa till den biten! :)

Någon som vill sponsra med fraktpengar? :oops:
Det borde väl bli 144:- om filmen ska skickas tur & retur.

#53767  by WERY

kan gå för 66;- om man skippar rekommenderat.

#53825  by Bonomaul

Vampire wrote:Adaptrar mellan videon och usb verkar vara ganska dyra grejor.
Nej då, 2-3 kronor ungefär.

WERY;
Tre Älgar är en klassiker. :) Dock en Taverna, ingen bensinmack. ;)

#53829  by BelfegorC4

Bonomaul wrote:
Vampire wrote:Adaptrar mellan videon och usb verkar vara ganska dyra grejor.
Nej då, 2-3 kronor ungefär.
Kräver en ref på detta =)
Så du menar att man kan rippa mellan video utgång och USB med en kabel och programvara? :S
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Instagram #sndb.se