• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#510191  by Tronin

Lindholm wrote:enklare och billigare att modda sitt nes än att köpa converter...
Sant. Men jag har ingen lust att förstöra mitt NES.

segasonic: Tack :good: Vilken av dem skulle du rekommendera? Har du ett omoddat NES hemma du skulle testa på, så det faktiskt fungerar?
 #510200  by segasonic

Jag har testat bägge på ett omoddat och de fungerar. Skulle rekommendera vilken som, nackdelen med den stora är att du måste ha två carts på samma gång, en Pal-B och en Ntsc.
Nackdelen med den lilla är att det tar tid att få en bra randfri bild, tror dock att detta beror på smuts i mitt fall.

Edit: Lite osäker på ifall det ska vara så som jag skrev angående den större varianten. Kollar när jag kommer hem :good:
Last edited by segasonic on 05 Apr 2012, 14:47, edited 1 time in total.
 #510204  by segasonic

Glöm min edit, jag hade rätt!
Image

:D
 #510277  by Hudson

Denna fråga har säkert blivit besvarad, men tänkte iaf fråga.
Jag har ett par NES och några av dem har haft klistermärken + små missfärgningar (ingen solblekning) + även en Amiga CD32 som har samma "skador"
Har hört att kemisk bensin eller T-röd ska vara bra att ta bort missfärgningar på plats. Är jag helt ute och cyklar eller bara att skrubba på?
 #510336  by i<3zelda

Kan ju vara skadligt på så lätt att det blir lite ljusare färg just där du skrubbar, möjligt att många inte märker men många gånger händer det iaf. Finns ju nåt som kallas Label Off som ska va förbannat bra såvitt jag vet
 #511594  by Lindholm

Hade en dröm i natt som gick ut på att jag var i gbg och inne i någon spelaffär (inte kapten krok) där de hade NES kloner till salu för 1000 kr stycket, när jag påpekade det höga priset och att det inte ens var orginal så svarade säljaren att det inte är så konstigt för NES bara släpptes i några hundra exemplar då det begav sig. Detta protesterade jag givetvis mot.

Men kom nu att fundera på om det finns någon statistik/historik över släppta enheter i världen. Typ x antal pal-b, pal-a, ntsc (men helst även uppdelat på antal enheter per land)
 #511597  by Lindholm

har hittat att det skulle vara 420 000 exemplar av konsolen i sverige på http://spelsamlarbloggen.blogspot.se/20 ... erige.html

Men letar efter lite mer hur det såg ut i resten av varlden
 #511601  by segasonic

Jag tror att det släpptes fler i Sverige. Jag har en enhet med serienr PE3201223. Känns inte som att de övriga skandinaviska länderna delade på de >2.5 miljoner som uppenbarligen också finns. Jag kan ha fel, men har svårt att tro det.
 #512325  by MilleN

Är detta ett svensksålt Link tro?? http://www.tradera.com/the-adventures-o ... _153009301

På vissa av hans andra auktioner (också med värdelösa bilder) så påpekar han att något av spelen är svensksålt därför är antagligen inget av Zeldorna det :(

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... gnr=616219
 #515170  by Ufouria

Finns det några bevis för (t ex svensk prislapp eller info från Bergsala) att Lolo och Total Recall släpptes i Sverige i vanlig utgåva med kartong? Jag misstänker att dessa enbart släpptes utanför hyrbutikerna i Finland. De är vanliga i Finland men ytterst ovanliga på den svenska marknaden. Om de säljs med kartong så är det oftast finska säljare. Om de nu skulle ha sålts i butikerna i Sverige lite senare, efter att de funnit i hyrbutikerna under ett par år, varför är då regionskoden EEC och inte SCN?
 #515525  by e5frog

Köpte en ny kontroll på http://www.wondergames.se/ som jag besökte bara för att jag såg länken på RSM sidan...

004E är väl allmänt Europeisk version, kan det faktiskt vara så att det är en NOS på riktigt och inte nyproducerad? Sprillans ny iaf.
Img_8165.jpg
Img_8166.jpg
Img_8168.jpg
Img_8169.jpg
Img_8170.jpg
 #515618  by Andreas No 1

Nej, dem skall vara från back then vad jag vet. Öppnade den jag hade igår och det är en "liten" skillnad att spela med en splirrans ny kontroll och en halvsliten... :lol:
 #519538  by segasonic

Sanna wrote:Finns det några bevis för (t ex svensk prislapp eller info från Bergsala) att Lolo och Total Recall släpptes i Sverige i vanlig utgåva med kartong? Jag misstänker att dessa enbart släpptes utanför hyrbutikerna i Finland. De är vanliga i Finland men ytterst ovanliga på den svenska marknaden. Om de säljs med kartong så är det oftast finska säljare. Om de nu skulle ha sålts i butikerna i Sverige lite senare, efter att de funnit i hyrbutikerna under ett par år, varför är då regionskoden EEC och inte SCN?
Enligt NintendoMagasinet jag läste vid kiosken på RSM gick Total Recall endast att hyra i Sverige, det togs inte in för försäljning eftersom det var för kasst.
Det såldes däremot i Norge och Finland(,kanske Danmark?).
 #519633  by 3gengamern

Spel sålda i Finland har väl bara text på svenska och finska som standard. Till skillnad från övriga skandinaviska länder som har text på danska, norska och svenska men inte finska.

pernordstrom: Kartan till Zelda 1 ser nästan likadan ut överallt bara regionskoden som skiljer sig.
 #519642  by Ufouria

Hyrspelen (Lolo och Total Recall) kom ju med vanlig manual så då borde det vara svensk text i dem. Dessutom ser man manualerna till Lolo och Total Recall ganska ofta medan kartongerna lyser med sin frånvaro på Tradera (bortsett från om finsk samlare säljare).
 #519696  by Hundägaren

viaton wrote:Vem hade originelt den här exakt gimmicken som är på bilden?
http://www.nesdb.se/game_info/scans/box/b_scn/588.jpg

Jag hade den några år men kommer inte ihåg vem sålde den till mig från Sverige. :)
(easy to identify it from the scratch on the front top right corner + back).

Den är ännu i Finland, sålde den till en annan finsk samlare.
Det var mig du köpte Gimmick av tillsammans med 8 andra spel.Affären gjorde vi mars/april 2008.
 #519773  by Pinge

Både Total recall och Lolo figurerade i Yapon-annonser (som försäljningsspel) Spelen som blev över efter att uthyrarna beställt sina exemplar gick förmodligen till försäljning
 #519810  by Hundägaren

Konstigt då att man aldrig sett en box till Lolo öht. Aldrig under mina år som samlare och jag vet att varken Stiv eller Quartex hittade nån heller de åren de samlade innan mig.

Lolomanualen är på svenska, finska och norska fick jag rapport om tidigare.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 111

Instagram #sndb.se