Ursäkta att jag bumpar ännu en N64 tråd, men jag beställde ju som sagt en 64drive för ett tag sen. Skulle bara uppdatera med att jag fick shipping confirmation från paypal den 6:e februari så nu är den tydligen på väg. Även tracking nummer fanns i mailet. Jag beställde den som sagt den 25:e oktober, så den som funderar på att köpa en bör ha i åtanke att det antagligen kommer ta flera månader innan du får den.
Jag antar att han har fått väldigt många beställningar och även har mycket annat att lägga tid på i övrigt för tillfället. Han svarade t.ex inte på mitt mail jag skickade i slutet av januari om en uppdatering på vad som händer. Men det spelar ju ingen roll nu
Det första mailet jag skickade till honom i november svarade han dock väldigt snabbt på. Båda dessa mailen var dock de enda jag skickade.
Uppdaterar inlägget när jag får hem den med eventuella tullavgifter osv.
Edit: Ok uppdatering nu den 10:e feb. Idag fick jag äntligen min 64drive.
Jag kan med glädje meddela att han som gör dem hade skrivit värdet till $30 på deklarationen och märkt varan som "Used video game".
Så jag behövde inte betala en enda krona för att hämta ut paketet. Det kom bara en helt vanlig posten AVI i min brevlåda.
Det var väl inpackat i bubbelplast. Det som följde med kan ni se på
denna bilden.
Har inte hunnit testa den ännu. Ska fixa ett CF kort till den först.
Edit 2:Efter en natts testande så kan jag komma med en liten uppdatering angående funktionerna tänkte jag.
Som påpekats i tråden angående NTSC vs PAL så kan jag nog säga som så att om man har möjligheten så bör man nog ta NTSC versionen av 64drive.
Uppdatering: Läs sammanfattningen i mitt nästa inlägg i tråden.
Som det står på sidan så kan man välja "Force PAL" i menyn innan man startar ett spel. Detta gör att ett spel tvingas starta i 50Hz och PAL färgsignal oavsett region. Det fungerar bra, men det är en hel del spel som då upptäcker att de försöker startas på en PAL konsol och vägrar starta. T.ex NTSC versionen av Majora's Mask säger att detta spelet är inte gjort för din konsol. En del NTSC spel startar inte alls på PAL utan blir bara en svart skärm. Väljer man då "Force NTSC" i menyn istället så startar spelet som det ska, men färgerna är helt fel. En del färger är bara svart-vita medans ett fåtal färger syns men är helt fel och har massor av artefakter.
Om det är nån som minns "chippade" Playstation 1 konsoler så var det likadant där med NTSC spel på en PAL konsol, om man inte hade en RGB kabel. Jag tror det kan vara samma problem här. Problemet är ju dock att N64 inte ger ut RGB signaler, så man kan ju inte köpa en RGB-kabel till den. Frågan är om det går lika bra med en S-Video kabel, för det finns det ju. En sån borde också lösa det, men jag är inte säker eftersom ingen använde i regel S-Video kablar till PS1 i Sverige.
Som det är nu, med endast en komposit-kabel och en PAL konsol, så är det ganska meningslöst att starta NTSC spel i NTSC läge. Man kan spela dem men det är ju tråkigt utan färger. Lite synd om man gillar homebrew också eftersom det mesta av det är gjort för NTSC. En hel del homebrew går dock att forcera till PAL utan problem, men några startar i NTSC oavsett om man forcerar PAL eller inte.
Så har man tillgång till en NTSC konsol bör man nog köpa NTSC versionen av kassetten för att slippa behöva bry sig om kablar och grejer. Jag får ta och skaffa en S-video kabel och se om det fixar det, och uppdatera er angående det. Jag är dock osäker på var man hittar en
bra kabel. Jag har förut köpt en S-video kabel av Spelfyndet men den hade sämre bildkvalitet än den vanliga kompositkabeln... fick en ny som var lite bättre, men fortfarande sämre än komposit. Så av de köper jag inga S-video kablar. Kanske får kolla ebay. Men jag kan ju testa med den jag har och se om färgerna blir rätt iaf. Men det får bli nästa vecka för jag har inte kabeln här.
I övrigt fungerar den precis som utlovat. Alla spel jag har testat fungerar utan problem, förutom Banjo-Tooie då som inte fungerar med 64drive än. Jet Force Gemeni, som andra flashkassetter till N64 har problem med, funkar direkt utan några speciella patchar eller liknande. Alla spel startar på mindre än 5 sekunder, förutom de absolut största som kan ta någon sekund längre. Inga grafikglitchar eller krasher eller såna saker heller. Allt bara funkar. T.o.m. Debug versionerna av både Ocarina of Time och Majora's Mask startar utan problem, med färg.
För mig spelar det inte så stor roll ifall NTSC spel inte har korrekt färger för i princip alla spel jag vill spela kom även ut i PAL, och en hel del av de som inte gjorde det, som jag har testat, fungerar att forcera till PAL ändå. Men som sagt, jag ska kolla om färgerna blir rätt med en S-Video kabel. Om det hjälper så finns det nog inga nackdelar med PAL versionen.
Edit 3: Strunt i det jag sa angående NTSC på en PAL konsol. Kör man med S-Video så blir färgerna korrekt i NTSC läge! Man kan alltså välja Force NTSC i menyn för att starta NTSC spel och kan på så sätt spela absolut alla spel som släpptes även på en PAL N64. Förutom Banjo-Tooie som sagt
En annan sak jag märker är att PAL signalen på N64 ser för jävlig ut jämfört med NTSC. Grafiken är
mycket skarpare i NTSC medans det är väldigt suddigt på PAL. Jämförde Majora's Mask NTSC mot PAL versionen och det är så mycket suddigare i PAL att det inte ens är roligt. Framöver kommer jag nog uteslutande köra NTSC på grund av detta. Tänk att man har levt med den skitbilden i så många år. Jag hade accepterat att N64 såg ganska suddigt ut men i NTSC är jag nästan lite imponerad av bildkvaliteten. Det ser nästan lika skarpt ut som om man kör spelet i en emulator. Måste fortfarande hitta en bättre kabel dock. Den är faktiskt ganska OK märker jag nu, det är bara när det är mycket vitt på skärmen som det blir problem. Typ svart text eller smådetaljer på en vit bakgrund gör att texten/smådetaljerna blir gråaktiga eller t.o.m. helt försvinner ibland, så något skumt är det med kabeln.
Edit: Verkar som att det är min S-video kabel som förstärker att bildkvaliteten ser så mycket sämre på PAL för med original-kompositkabeln är det mycket bättre. NTSC är dock fortfarande skarpare.