• Fråga Dr. Mario N64-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

#488999  by synt4x

Jag köpte något liknande den i första inlägget på tradera förra året, men den jag fick är lite "seg" när man drar den åt vänster och ganska mycket mindre än jag förväntade mig. Det var ganska svårt att spela Smash Bros på den. Det var svårt som fan att göra en Smash attack t.ex. Men jag har inte spelat så mycket mer på den än det jag testade efter att ha satt i den i kontrollen. Har inte spelat N64 på ett tag nu.

Men det med segheten kanske man kan fixa lite själv. Det verkar som att "kulan" inne i behållaren skaver emot nånting lite.

Är inte de ni har såhär eller har jag fått tag i något billigt skit?
 #489006  by synt4x

Ursäkta att jag bumpar ännu en N64 tråd, men jag beställde ju som sagt en 64drive för ett tag sen. Skulle bara uppdatera med att jag fick shipping confirmation från paypal den 6:e februari så nu är den tydligen på väg. Även tracking nummer fanns i mailet. Jag beställde den som sagt den 25:e oktober, så den som funderar på att köpa en bör ha i åtanke att det antagligen kommer ta flera månader innan du får den.

Jag antar att han har fått väldigt många beställningar och även har mycket annat att lägga tid på i övrigt för tillfället. Han svarade t.ex inte på mitt mail jag skickade i slutet av januari om en uppdatering på vad som händer. Men det spelar ju ingen roll nu :P

Det första mailet jag skickade till honom i november svarade han dock väldigt snabbt på. Båda dessa mailen var dock de enda jag skickade.

Uppdaterar inlägget när jag får hem den med eventuella tullavgifter osv.

Edit: Ok uppdatering nu den 10:e feb. Idag fick jag äntligen min 64drive.

Jag kan med glädje meddela att han som gör dem hade skrivit värdet till $30 på deklarationen och märkt varan som "Used video game". Så jag behövde inte betala en enda krona för att hämta ut paketet. Det kom bara en helt vanlig posten AVI i min brevlåda.

Det var väl inpackat i bubbelplast. Det som följde med kan ni se på denna bilden.

Har inte hunnit testa den ännu. Ska fixa ett CF kort till den först.

Edit 2:Efter en natts testande så kan jag komma med en liten uppdatering angående funktionerna tänkte jag.
Som påpekats i tråden angående NTSC vs PAL så kan jag nog säga som så att om man har möjligheten så bör man nog ta NTSC versionen av 64drive. Uppdatering: Läs sammanfattningen i mitt nästa inlägg i tråden.

Som det står på sidan så kan man välja "Force PAL" i menyn innan man startar ett spel. Detta gör att ett spel tvingas starta i 50Hz och PAL färgsignal oavsett region. Det fungerar bra, men det är en hel del spel som då upptäcker att de försöker startas på en PAL konsol och vägrar starta. T.ex NTSC versionen av Majora's Mask säger att detta spelet är inte gjort för din konsol. En del NTSC spel startar inte alls på PAL utan blir bara en svart skärm. Väljer man då "Force NTSC" i menyn istället så startar spelet som det ska, men färgerna är helt fel. En del färger är bara svart-vita medans ett fåtal färger syns men är helt fel och har massor av artefakter.

Om det är nån som minns "chippade" Playstation 1 konsoler så var det likadant där med NTSC spel på en PAL konsol, om man inte hade en RGB kabel. Jag tror det kan vara samma problem här. Problemet är ju dock att N64 inte ger ut RGB signaler, så man kan ju inte köpa en RGB-kabel till den. Frågan är om det går lika bra med en S-Video kabel, för det finns det ju. En sån borde också lösa det, men jag är inte säker eftersom ingen använde i regel S-Video kablar till PS1 i Sverige.

Som det är nu, med endast en komposit-kabel och en PAL konsol, så är det ganska meningslöst att starta NTSC spel i NTSC läge. Man kan spela dem men det är ju tråkigt utan färger. Lite synd om man gillar homebrew också eftersom det mesta av det är gjort för NTSC. En hel del homebrew går dock att forcera till PAL utan problem, men några startar i NTSC oavsett om man forcerar PAL eller inte.

Så har man tillgång till en NTSC konsol bör man nog köpa NTSC versionen av kassetten för att slippa behöva bry sig om kablar och grejer. Jag får ta och skaffa en S-video kabel och se om det fixar det, och uppdatera er angående det. Jag är dock osäker på var man hittar en bra kabel. Jag har förut köpt en S-video kabel av Spelfyndet men den hade sämre bildkvalitet än den vanliga kompositkabeln... fick en ny som var lite bättre, men fortfarande sämre än komposit. Så av de köper jag inga S-video kablar. Kanske får kolla ebay. Men jag kan ju testa med den jag har och se om färgerna blir rätt iaf. Men det får bli nästa vecka för jag har inte kabeln här.

I övrigt fungerar den precis som utlovat. Alla spel jag har testat fungerar utan problem, förutom Banjo-Tooie då som inte fungerar med 64drive än. Jet Force Gemeni, som andra flashkassetter till N64 har problem med, funkar direkt utan några speciella patchar eller liknande. Alla spel startar på mindre än 5 sekunder, förutom de absolut största som kan ta någon sekund längre. Inga grafikglitchar eller krasher eller såna saker heller. Allt bara funkar. T.o.m. Debug versionerna av både Ocarina of Time och Majora's Mask startar utan problem, med färg. :)

För mig spelar det inte så stor roll ifall NTSC spel inte har korrekt färger för i princip alla spel jag vill spela kom även ut i PAL, och en hel del av de som inte gjorde det, som jag har testat, fungerar att forcera till PAL ändå. Men som sagt, jag ska kolla om färgerna blir rätt med en S-Video kabel. Om det hjälper så finns det nog inga nackdelar med PAL versionen.

Edit 3: Strunt i det jag sa angående NTSC på en PAL konsol. Kör man med S-Video så blir färgerna korrekt i NTSC läge! Man kan alltså välja Force NTSC i menyn för att starta NTSC spel och kan på så sätt spela absolut alla spel som släpptes även på en PAL N64. Förutom Banjo-Tooie som sagt :P

En annan sak jag märker är att PAL signalen på N64 ser för jävlig ut jämfört med NTSC. Grafiken är mycket skarpare i NTSC medans det är väldigt suddigt på PAL. Jämförde Majora's Mask NTSC mot PAL versionen och det är så mycket suddigare i PAL att det inte ens är roligt. Framöver kommer jag nog uteslutande köra NTSC på grund av detta. Tänk att man har levt med den skitbilden i så många år. Jag hade accepterat att N64 såg ganska suddigt ut men i NTSC är jag nästan lite imponerad av bildkvaliteten. Det ser nästan lika skarpt ut som om man kör spelet i en emulator. Måste fortfarande hitta en bättre kabel dock. Den är faktiskt ganska OK märker jag nu, det är bara när det är mycket vitt på skärmen som det blir problem. Typ svart text eller smådetaljer på en vit bakgrund gör att texten/smådetaljerna blir gråaktiga eller t.o.m. helt försvinner ibland, så något skumt är det med kabeln.
Edit: Verkar som att det är min S-video kabel som förstärker att bildkvaliteten ser så mycket sämre på PAL för med original-kompositkabeln är det mycket bättre. NTSC är dock fortfarande skarpare.
Last edited by synt4x on 26 Feb 2012, 19:55, edited 1 time in total.
 #489009  by Ludu

http://www.tradera.com/ny-styrspak-joys ... _148865291

Jag har köpt de här (det känns vara samma som i första), ganska dyrt kanske men jag tyckte det var värt det. Jag har tyvärr inte monterat dem än, jag väntar de fyra sladdriga kontrollerna med schenker.
Därför vet jag inte hur de funkar, däremot kan jag direkt säga att själva joystickrörelsen är helt spot on! Jag märker inte av nåt skav och den känns ganska exakt som en Gamecube eller Wii-joystick och ovanifrån är den i princip identiskt som original-N64 ("ringarna" är lite tunnare).
 #489012  by synt4x

Det är ju exakt en sån jag har köpt. Av samma säljare med. Får ta och öppna upp min tror jag och kolla lite. Min skaver inte om man bara snurrar runt spaken, endast om man drar spaken från centerläge till vänster. Alla andra riktningar kändes bra annars.
 #491323  by Stonkish

Själv skulle jag köpa en ny istället för att tortera mig själv ned att försöka laga fanskapet. Inte värt mödan om man inte verkligen vill vända på varenda krona man äger.
 #491358  by Ludu

Nu har jag äntligen installerat styrspakarna från himlen :D (seg-schenker tog sin lilla tid). 2 av dem var otroligt krångliga att koppla in sladdarna i uttaget men efter många svordomar och pillipillgöra var de på plats.

Domen då? Nästan lite VÄL känsliga 8-[ Nämen jag har bara testat med Smash Bros och om man inte gör världens mjukaste rörelse registreras varje vinkling som en...ja, vad ska man kalla det...smash? Karaktärerna börjar alltid spurta från stillastående i alla fall. Det kanske bara är en vanesak, jag har inte ens lirat Melee eller Brawl på flera månader, så det kan vara jag som är ringrostig ;)

Jag ska senare testa med andra spel där sättet man styr åt sidan inte spelar lika stor roll :)

edit: Spel som Super Mario 64 och Mario Tennis fungerar alldeles utmärkt, men typ Goldeneye och Pilotwings är det på tok för känsligt, varje rörelse blir väldigt snabb. Det är inte så att fullt utslag sker vid joystickens "väggar" utan nånstans mellan dem och mitten :/
 #491431  by mikoto

PAL N64 konsolerna är stympade på video delen och saknar komponenter som krävs för en korrekt S-video signal(skrattretande nog bara ett motstånd och en kondensator), en korrekt S-video sladd för PAL N64 ska innehålla dessa delar men det tillverkades aldrig några S-video sladdar för Europa så som regel är alla sladdar är gjorda för NTSC konsoler.

Resultatet är en tokljus bild med för hög kontrast. Vilket gör att komposit sladden ser bättre ut. Jag har provat modda min 64a och den ser mycket bättre ut med S-video nu.

Men det ser ut som du säger att om du forcerar NTSC läge på din PAL maskin så får du ändå ok bild på S-video? Det låter underligt.
 #492389  by synt4x

Såhär är det.
Forcerar man NTSC med en S-video kabel så blir bilden mycket bättre än med PAL över en S-video kabel. Men komposit ser fortfarande bättre ut än S-video kabeln jag har gör. Det är som du säger med alldeles för ljusa färger och hög kontrast med en S-video kabel, men kör man PAL över S-video så blir problemet ännu mer förstärkt av någon anledning. Som sagt så ger dock S-video fortfarande skarpare bild (med NTSC).

MEN! Jag kan uppdatera er med att säga att jag hade fel angående NTSC färger genom komposit! Jag testade alldeles precis att köra en NTSC rom med komposit-kabel på en annan TV (en CRT denna gången, innan var det en HDTV) och nu blev det färg genom komposit! Så jag vet inte om det är att nya TVs inte gillar det ett PAL N64 gör för att få ut NTSC färger ur den eller vad det kan vara, men det verkar som att på vissa TVs funkar inte färger i NTSC.

Jag vet inte om S-video ger färger på HDTVn eftersom jag inte har testat S-video kabeln på den. Jag bara antog att det inte skulle bli färg med komposit på min CRT heller så jag körde bara med S-video kabeln på den direkt, så det var därför jag drog den slutsatsen att det endast blir färg i NTSC läge med en S-video kabel.

Men igen, det är alltså inte sant. Det beror på TVn verkar det som. Så jag ber om ursäkt för förvirringen.

Det verkar dock som att om man med en komposit-kabel kör ett program som känner av om det är en PAL eller NTSC konsol och bytar automatiskt, t.ex Retroactives egna demo MCT_2011, så väljer programmet automatiskt PAL även om jag väljer force NTSC vilket är lite synd. Med S-video väljer programmet NTSC. Man ser det genom att bilden har en ram runt sig som PAL spel ofta har. Det demot har inte en sån ram runt sig när man kör det i NTSC läge. Men inga spel vad jag vet har denna funktionen utan det är nog endast homebrew. Så forcerar man ett spel till NTSC så blir det NTSC tror jag. Bilden är över hela skärmen i spel iaf. Och det är NTSC roms jag startar så t.ex Majora's Mask hade ju inte startat om det var PAL läge.

NTSC genom komposit är lite flimrigare också eller vad man ska säga. Det är lite mer flimmer på bilden än det var med en S-video kabel. Fan jag önskar att det var enklare att få tag på en bra S-video kabel till N64..

Edit: Vill tillägga att NTSC över komposit på en PAL N64 faktiskt också ser bättre ut än PAL över komposit på samma konsol. Typ, mycket bättre. Nästan så bra att man inte behöver en S-video kabel faktiskt. Färgerna blöder fortfarande in i varandra lite och sådär som vanligt med komposit, men skärpan är mycket bättre även här när man kör NTSC. Fortfarande inte så skarp som S-video, men fan inte långt därifrån helt ärligt. Synd bara att en del TVs inte vill ge färger när man gör på det viset.

Edit: Viktig uppdatering här va...
Så jag har testat med kompositkabeln på HDTVn igen, och denna gången testade jag att byta kanal efter jag har startat något i NTSC, och sen byta tillbaka till N64 kanalen. Då blev färgerna korrekt! Så antagligen är det den TVn som inte gillar att saker byter färgkodning mitt under körning och blir förvirrad. Men som sagt, byter man kanal och sen byter tillbaks så återställs den kanalen och rätt färgkodning används. Kunde inte testa med S-video kabel på den TVn för den har ingen S-video ingång skumt nog.

Så sammanfattning: Det finns inget negativt med att välja att köpa en PAL 64drive, för man kan spela alla NTSC spel, i färg, i 60hz, med bättre bildkvalitet, ändå. Allt är bara underbart. :D
Det enda som kan fela är att TVn man kör på inte gillar att saker som är inkopplade och igång byter färgkodning under körning. Då kan det bli konstiga artefakter och färger i bilden. Men detta löser man genom att starta NTSC spelet, byta kanal till någon annan, sen byter man tillbaks till kanalen med spelet och då ska det lösa sig eftersom TVn då automatiskt ställer om sig för den nya färgkodningen. Detta har jag bara varit med om på HDTVs, CRTs har inte haft detta problemet.
 #492702  by synt4x

Ja det har jag märkt också. Själv spaken är också lite väl liten jämfört med den vanliga och det gör också att den blir känsligare. Spaken behöver alltså inte röras lika mycket för att flytta siktet i spelet en viss sträcka, som det behövs med en vanlig spak. Det är för att pinnen som spaken sitter på är mycket kortare och istället sitter fast på en boll som det blir så tror jag. Och eftersom spaken också är mindre så är det svårare att göra precisionsrörelser med den, som att sikta i GoldenEye.
Men nog är det fullt utslag vid väggarna på min åtminstone. Det problemet jag har med min är att just i den övre vänstra positionen verkar det som att det inte är fullt utslag, utan det blir precis under fullt i den positionen. Hade inte plasten varit i vägen så hade det blivit fullt. Så t.ex i Zelda spelen så springer man full fart framåt, men så fort man ska svänga lite till vänster, så att man springer fram och till vänster, så blir det gånghastighet på Link vilket gör det svårt att hoppa över plattformar som ligger på den sidan av bilden om man inte först tittar mot plattformen och centrerar kameran... Alla andra riktningar är dock hur bra som helst.

Så det verkar som att det finns diverse problem med de här spakarna ibland. Vissa verkar ha haft tur och fått en utan problem dock. Jag gissar på att de sätts ihop för hand eller något. Man kan säkert putsa ner plasten en aning på min dock så att det går att dra den fullt ut i det hörnet.
 #495497  by synt4x

Här är en annan på ebay som är ungefär samma pris som den i första inlägget, men med mycket billigare frakt till sverige. Det blir billigare att köpa denna än att köpa de på tradera för 119kr + frakt.
http://www.ebay.com/itm/NEW-Thumbstick- ... 2567d456eb

Ska nog själv köpa en till av dem till min andra kontroll. Hoppas bara att den är perfekt också :P
 #503313  by ok64ismine

Wondergames.se kör kampanj!

http://www.wondergames.se/category.html?category_id=29

Det är såna som jag köpt - riktigt bra är de i mitt tycke!
 #509123  by nissling

Är det någon här inne som kan kolla upp ifall Goldeneye till N64 faktiskt har en inbyggd Spectrum-emulator även fast den inte går att komma åt såvida man inte hackar spelet lite? Det låter helt uppåt väggarna men enligt den här tråden så ska det vara så.
http://www.sega-16.com/forum/showthread ... ectrum-emu
 #511978  by ok64ismine

Dan: Dem kostade under 100kr styck tills 31 mars! Därför jag länkade så tidigt ;).
 #512292  by Dan_the_ironman

ok64ismine wrote:Dan: Dem kostade under 100kr styck tills 31 mars! Därför jag länkade så tidigt ;).
Egentligen siktade jag på billigare spakar än så, men tror jag köper av någon på forumet för 100 kr st, det är en annan modell så tror de håller bättre.
 #513847  by Nils

http://forum.speeddemosarchive.com/post ... roken.html

En ny glitch i OOT som gör så att man kan hacka sig till Ganon´s Tower från The Great Deku Tree.

Här slogs ett nytt världsrekord för några minuter sedan: http://forum.speeddemosarchive.com/post ... roken.html

23:29 :O Episkt.
 #513880  by segasonic

Galet!
 #514430  by Stormdude

Undrar hur folk kommer på dessa glitcharna. Ingen normal person hittar ju denna glitchen av misstag? Eller?
 #514432  by i<3zelda

Finns ju folk som faktiskt ägnar tid till att bara leta glitches, den hur många dom finner är ju en bra fråga:p
 #514438  by Stormdude

Jo det vet jag. Men hur kan man få för sig att "om jag hoppar baklänges efter jag har dödat queen ghoma och trycker på start hela tiden, så kanske det händer nått när jag går igenom dörren"

Handlar det om någon överbelastning på N64at som får den att tappa kontrollen över grejer i spelet, eller är det någon som har "kodat dåligt" när spelet gjordes?
Skönt att veta iallafall att man inte är den som har minst att göra på sin fritid i hela världen iallafall :)
 #514442  by i<3zelda

Hur dom kommer på idéerna har jag ingen aning om men det är hu fasansfullt mycket tid som läggs ner. Skulle gissa att det är nånting med kodningen men det är möjligt att jag har fel
 #514447  by Pinge

klart coolt, men denna tråden har ett missvisande namn... glitchen är ju knappast ny.. den hade nog funkat lika bra när spelet var nytt! :yes:
 #514448  by Heggestad

Stormdude wrote:Skönt att veta iallafall att man inte är den som har minst att göra på sin fritid i hela världen iallafall :)
Nej, för det har retroliv... :D

EDIT: Läste fel... min kommentar funkade inte nu. Jag ville bara påpeka att retroliv är den som har mest fritid... :)
 #514449  by i<3zelda

Haha pinge att du alltid tänker steget längre :D

Retro har väl snart ingen fritid alls då han skaffat dam ;p
 #514551  by Sonefors

Lite väl mycket OT här nu men jag har då inte mindre fritid nu, jag har skaffat en fantastisk flicka :D

Funderade också hur man hittar glitchar. Och när man väl har hittat en, hur pass mycket tillfredsställelse kan det ge egentligen? Känns som rätt mycket slöseri med tid i min bok.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Instagram #sndb.se