Så, nu känns modden klar för tillfället. Jag har inte hittat någon lösning på att reducera de vertikala linjerna i vissa blå och ljusa färger framför allt men hur allvarliga de är varierar efter TV. Som regel känns det som att de flesta bildrörs apparaterna är snällare och mer förlåtande och HDTV apparaterna är betydligt mer kräsna.
Modden är enkel. Jag rita något diagram här men nu när jag tittar på det förstår jag inte riktigt varför... Aja. Vacket blev det inte men det kanske hjälper ändå.
innan mod.PNG
Här har vi en grov skiss av ovansidan på kretskortet där videons väg är visad i blå färg. Den for ut genom ben 21 på PPUn, in i en PNP transistor och blandas lite omsorgsfullt med 5V. Notera de två motstånden här på 220 resp 2.2K ohm, det är de som ändras mest.
efter mod.PNG
Här är modden utförd. Man byter 220 ohms motståndet mot ett 180 ohms motstånd istället, motstånd nummer två som var på 2.2K ohm är borttaget helt och ersatt med en sladd eller annan lämplig ledare man har. En sladd för att dra ut video dras från emitter benet på transistorn, det gör fördelaktigt under PPUn eller precis innan vårt nya 180 ohms motstånd.
Video sladden behöver ett motstånd på 75 ohm på sig innan du kan dra in signalen till TVn, sedan är det klart. Bara spela och vara glad.
Man bör även sätta en kondensator på 220 uF och 16V mellan pinne 40 och jord på PPUn, plus sidan till pinne 40. Men det går hoppa detta, men då blir linjerna i bilden värre.
Modden är exakt densamma som den här:
http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=4055.0
Fast jag kör på ett 180 ohms motstånd istället för hans 1000, varför? För att han sätter dit 1K ohm motståndet under 220 ohms motståndet, och de två motstånden får en parallel resistans på just 180 ohm. Så det blir en snyggare lösning att helt enkelt ta bort 220 ohms motståndet och sätta dit ett 180 ohm istället. Han tar inte heller bort 2.2Kohm motståndet utan sätter bara en sladd under. Men det blir snyggare att ersätta motståndet med sladden eller en metallpinne. Men det gör ni som ni vill. 75 ohms motstånd är svåra för övrigt att hitta i sverige, men 68 eller 81 ohm går lika bra. Skillnaden är försumbar. Vill ni ha exakt 75 ohm kan ni koppla två 150 ohms motstånd parallelt.