• AV moddnings tråden

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#412124  by WERY

Kanske ljudet skall filtreras med en kondensator eller att en kondensator byglas mellan Audio och GND?
 #412194  by mikoto

Nej, jag tror det behövs mer än så. NES ljudhanteringen är mycket mer avancerad än Famicomens. Det är mer än en kondensator som skiljer. Problemet främst är ju att ljudet är lägre i Famicom och det åtgärdar inte en kondensator.
 #413882  by mikoto

Så, nu känns modden klar för tillfället. Jag har inte hittat någon lösning på att reducera de vertikala linjerna i vissa blå och ljusa färger framför allt men hur allvarliga de är varierar efter TV. Som regel känns det som att de flesta bildrörs apparaterna är snällare och mer förlåtande och HDTV apparaterna är betydligt mer kräsna.

Modden är enkel. Jag rita något diagram här men nu när jag tittar på det förstår jag inte riktigt varför... Aja. Vacket blev det inte men det kanske hjälper ändå.
innan mod.PNG
Här har vi en grov skiss av ovansidan på kretskortet där videons väg är visad i blå färg. Den for ut genom ben 21 på PPUn, in i en PNP transistor och blandas lite omsorgsfullt med 5V. Notera de två motstånden här på 220 resp 2.2K ohm, det är de som ändras mest.
efter mod.PNG
Här är modden utförd. Man byter 220 ohms motståndet mot ett 180 ohms motstånd istället, motstånd nummer två som var på 2.2K ohm är borttaget helt och ersatt med en sladd eller annan lämplig ledare man har. En sladd för att dra ut video dras från emitter benet på transistorn, det gör fördelaktigt under PPUn eller precis innan vårt nya 180 ohms motstånd.

Video sladden behöver ett motstånd på 75 ohm på sig innan du kan dra in signalen till TVn, sedan är det klart. Bara spela och vara glad.

Man bör även sätta en kondensator på 220 uF och 16V mellan pinne 40 och jord på PPUn, plus sidan till pinne 40. Men det går hoppa detta, men då blir linjerna i bilden värre.

Modden är exakt densamma som den här: http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=4055.0

Fast jag kör på ett 180 ohms motstånd istället för hans 1000, varför? För att han sätter dit 1K ohm motståndet under 220 ohms motståndet, och de två motstånden får en parallel resistans på just 180 ohm. Så det blir en snyggare lösning att helt enkelt ta bort 220 ohms motståndet och sätta dit ett 180 ohm istället. Han tar inte heller bort 2.2Kohm motståndet utan sätter bara en sladd under. Men det blir snyggare att ersätta motståndet med sladden eller en metallpinne. Men det gör ni som ni vill. 75 ohms motstånd är svåra för övrigt att hitta i sverige, men 68 eller 81 ohm går lika bra. Skillnaden är försumbar. Vill ni ha exakt 75 ohm kan ni koppla två 150 ohms motstånd parallelt.
 #414056  by WERY

Så fint :) Ska rita ett kretsschema av den guiden
 #415184  by Kveldulver

Denna modd fungerar klockrent. Har just suttit och jämfört en del spel i mitt moddade HVC-002 mot mitt omoddade HVC-101 med inbyggd AV-utgång.
Som sagt ovan, blir det lite linjer i ljusare spel. Men i mörkare spel tex. Dynamite Batman är det så gott som omöjligt att se någon skillnad alls.

Jag skulle vilja att någon som gör denna moddning provar Gimmick!. Får lite konstiga grafikbuggar. Det går snabbt att se i början av första banan. Kolla vid de första transportbältena. Dels så är pilarna och rullnings animationen borta men även bakgrunden är helt vit där.
Har testat Hebereke, Battle Formula och flera andra 90-tals Sunsoft spel och de har inte samma problem.
Ska inom en snar framtid även testa på en tjockis teve. Kanske min nuvarande tröttnar av vertikala linjer i kombination med flimmriga animationer och skiter i att visa det?
 #415200  by Japanspel

Har du original kassetterna av de spelen? :o Eller är det nån pirat.
 #415215  by mikoto

Han har riktiga spel :-) Sunsoft ska det vara.

Det är riktigt underligt med Gimmick, iom att det gjorde samma sak på min Famicom men inte på din AV.
 #415566  by Kveldulver

Ja det är mycket lurt :-k
Men jag är nästan övertygad om att det kommer funka när jag testar det på en tjockis teve
 #435507  by Japanspel

Nu är jag nog färdig med min AV-modd. Blev okej till sist tycker jag. Tack för hjälpen Mikoto-san. Jag har testspelat SMB (pga ränderna) i två veckor nu, börjar få bra kläm på det...

Synd att Tradera sagt till mig att man inte får sälja nån typ av moddade konsoler där. Men på nåt sätt ska det väl gå.

Är det nån annat spel än Gimmick jag behöver testa? Alla spel jag testat har funkat bra.
 #435637  by WERY

Det är inte förbjudet att sälja AV-moddade konsoler. Det är chipning och såna grejer som hjälper spelaren att bruka piratspel som är förbjudet med hänsyn till upphovsrätten

Dock måste du utgå från att tradera-crew är otekniska i sitt kunnande så då skriver du inte ordet moddad i rubriken. Du tar en bild på AV-utgångarna och skickar med en RCA-kabel. Då går det vägen
 #435669  by Japanspel

Nä exakt, AV-moddning kan ju inte vara förbjudet. Frågan är även hur länge det kan vara förbjudet att modda sin konsoler och göra dem regionsfria. 20 år verkar inte räcka för Tradera, kanske 100 år?

Jag ska tjafsa lite mer med dem om detta. :P Kanske tar de sitt förnuft till fånga. Jag vill helst kunna skriva "AV-moddad famicom" eftersom de flesta inte vet att famicom inte har AV-utgång, och det är en skillnad mellan "AV-moddad Famicom" och "AV Famicom" (HVC-101). Men som sagt: på nåt sätt ska det väl gå. :) I värsta fall kan man sälja omoddad famicom och skriva att man kan modda den.
 #436177  by Kreese

Men undvik ordet moddad bara. Moddad låter ju som Mod-chip.

Kan du inte bara skriva att du har "fixat AV-utgång" på enheten. En Famicom som man inte gjort det på kan man inte spela med på en svensk TV.
 #436247  by WERY

Ja skriv bara att den har AV och visa bild på det samt RCA-kabeln. Svårare än så är det inte :(
 #445029  by Da Bear

Fixade AV mod på min Famicom idag. (Köpt av fjosefsson :) )

Image

Använde mig av kopplingsschemat på den här sidan: http://jpx72.detailne.sk/modd_files/fc/avmod.htm
...och dessa komponenter ifrån electrokit.

40520010 El.lyt 1 uF 50V 85C radial 1 1.00
40520008 El.lyt 220 uF 25V 85C radial 1 2.00
40811211 MF 0.6W 1% 110R 1 0.70
40811230 MF 0.6W 1% 300R 1 0.70
40320005 2N3906 TO-92 PNP 40V 200mA 1 2.40
41003216 RCA hona chassi gul guld 1 15.20
41003217 RCA hona chassi röd guld 1 15.20

...men valde att hämta ljud och ström från mer uppenbara ställen.
Bildsignal tog jag dock direkt från PPUn då jag gissar på att signalen är renare där än uppe vid RF-modulen.
Image

Ditsatt och nästan färdigt.
Image

Får lite vertikala linjer, men inget som direkt stör. Har läst att Famicomen (samt NESen) är felkonstruerad, därav linjerna som beror på störningar. Den nyare AV Famicom har inte detta problemet.

Edit: Fick in fel länk. Nu stämmer den :P
 #454710  by Da Bear

Har ändrat min modd lite.

Som ni kan se på bilden nedan har jag skurit av ledningsbanan mellan PPUns pinne #21 och den inbyggda transistorn och därmed helt kopplat bort RF utgången. Detta för att minimera störningar som kommer ifrån databanorna som går direkt under ledningsbanan jag har skurit av. Man kan nog minska störningarna ännu mer med en tvinnad kabel istället för den vanliga gröna som jag använder.
Image

Transistorn tog jag bort och återanvände i min egen bildförstärkare. Jag bytte nämligen ut den 2N3906 som jag först använde mot Famicomens original - 2SA937.
Image

Resultatet är en knivskarp bild med nästintill osynliga vertikala linjer samt att färgerna är helt makalösa - mycket kraftigare och bättre än ifrån AV utgången på en NES. En del kanske tycker att de är 'för bra' och föredrar de lite mer urtvättade färgerna. Men jag gillar det :)
Image

Ska prova att sätta en kondensator över PPUn också och se om jag helt kan få bort linjerna.
 #454714  by ^MeTaNoLiC^

inte för att vara elak men dina lödningar ser ut som skit :(
men bilden ser ut att vara riktigt fin och det är ju det som räknas ;)

på tal om ingenting har jag ett franskt nes med den där skumma "rgb"-utgången och detta nes ger oxå betydligt skarpare färger och linjer..
 #454717  by Da Bear

Haha, ja. Det blev inte så bra när jag bytte transistorn. Trångt och smått så blev det inte bättre än sådär. Jag kan göra bättre men då får jag koppla lös allt och det hade jag ingen lust med.

Det såg lite snyggare ut innan även om det inte var 'perfekta' lödningar då heller.
Image

Instagram #sndb.se