• NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#442102  by aerobert

Någon som kan hjälpa mig få klarhet i detta? Har sökt runt utan några klarheter.

Startade en tråd på loading innan jag kände till nesDB. Är väl sådär nöjd med svaren där då det mest var spekulation och inget bekräftat. Har saxat texten rätt av därifrån.

Har nyligen köpt mig ett NES igen efter många år på torken. Fick med flera sköna spel med en Bergsala-maskin, men jag börjar tro att man har sålt en "fejk" maskin till mig...eller nåt, jag vet inte. (glöm detta, det är en bergsala)

Varför? Flera spel känns som de går för fort. Och det tydligaste är väl Super Mario Bros (spel på ensam kasett, ej med duck hunt). Alla spel är SCN-märkta.

Jag känner till PAL/NTSC-problematiken, men då är väl det tvärtom? Att NTSC-spel är snabbare än sin PAL-motsvarighet (på en NTSC-maskin) pga 60hz.

Eller finns det enstaka undantag? Kan nån klargöra för mig?

Varför går musiken på mitt SMB scn för snabbt egentligen?
 #442104  by 0LD5K00L

NTSC-enheter går snabbare vad jag vet. Därför går en del PAL spel för långsamt( i en PAL enhet ). Andra anpassar hastigheten i spelen för PAL genom att få allt att gå snabbare. Ibland blir det något för snabbt som i t.ex. SMB.
 #442112  by aerobert

Så SMB är en konverterad rom? Från sitt ursprungliga NTSC-format (japan) till PAL.

Finns det då inga SCN-SMB med rätt hastighet?
 #442188  by Jedvard

vet inte riktigt hur det fungerar men du kanske har fått ett sk överklockat nes :-k
 #442263  by aerobert

Nja, tror inte det. Musiken är i (princip) samma hastighet som i videon ovanför, men ljudeffekterna har inte felaktig pitch som i den. Jämför med min video här.
 #442667  by Nagai

Föredrar Pal utgåvan, det känns fel att spela NTSC versionen den är för seg.. fast sen kanske det bara är jag?
Dem gjorde väl samma sak med många av Capcom spelen att man anpassat så musiken och ljudeffekter ska låta som NTSC versionerna, för de flesta spel från den europeiska marknaden så pitchas musiken + ljudeffekter.
 #442754  by aerobert

Det är så jäkla synd, det där. Första gången jag spelade på NTSC-nes var känslan ungefär likadan som jag såg ett 3Dfx-spel. :lol:

Bättre flyt visserligen, men färre linjer och

Never The Same Colour :lol:

Instagram #sndb.se