• Skillnader mellan NES/Famicom-musik, ljudkanaler mm.

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#7391  by Kreese

Jag satt och läste på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Famicom

Då läste jag om Castlevania 3:
"The NES version of Castlevania III suffered from inferior sound when compared to its Famicom counterpart."

Om jag inte minns helt fel så har jag läst/hört att det skulle vara fler kanaler i Castlevania 3 på NES. Antagligen har jag missupfattat det hela eftersom det borde vara på Famicom versionen...

Finns det några NES spel som har något extra ljudchip i sig? NES spel då alltså...

:oops: Pinsamt att jag inte kan detta till 100%, jag som håller på och komponerar musik och allt.

Edit: Läste lite mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-Memory_Controller

"MMC5 was Nintendo's largest mapper. It was also the most expensive, making developers avoid it. The chip has 1 KB of extra RAM, extra sound channels (two square waves), supports vertical split screen scrolling, improved graphics capabilities (making 16,384 different tiles available per screen rather than only 256, and allowing each individual tile to have its own color assignment instead of being restricted to one color set per 2x2 tile group), highly configurable program ROM and character ROM bank switching, and a scanline-based IRQ counter."

Hmmm två extra kanaler i spel med MMC5 chip? Måste väl bara gälla Famicom versionerna eller? Får forska vidare...

Edit 2:

Läste vidare om detta chip:
"The VRC6 was an advanced MMC chip from Konami, supporting bank switching for both program code and graphics as well as a scanline-based IRQ counter. The chip also contained support for 3 extra sound channels (two square waves and one sawtooth wave). It was used in Akumajou Densetsu (the Japanese version of Castlevania III: Dracula's Curse), while the US version used the MMC5 from Nintendo. Since the NES, unlike the Famicom, did not allow cartridges to add additional sound channels, the soundtrack on the US and European versions had to be rewritten to use the five sound channels built into the NES."

NES har inte support för extra kanaler via cartridgear!! Shit det visste jag ju någonstans innerst inne. Synd som attans!!
Last edited by Kreese on 06 Oct 2007, 00:46, edited 1 time in total.

#7396  by kungdavid

Kom in på en diskussion om detta på Loading.se för ett tag sen:
http://www.loading.se/view.phtml?id=291963

Tyvärr funkar inte länkarna till låtarna längre, men jag hittade några jag hade sparat:

http://media.putfile.com/cv3j
http://media.putfile.com/lagrange
http://media.putfile.com/Shin-Onigashima

Låter riktigt imponerande faktiskt, särskilt Castlevania 3 :)

Mycket riktigt verkar NES-en ha snålat med möjligheter till extra ljudchip.

#7400  by Kreese

http://youtube.com/watch?v=AjYQzcYngao& ... ese%20show

Jägarns vilken skillnad det är på t.ex. Zelda 2... Snacka om att USA och Europa fick ta nedbantade versioner... :( :(

Vilket läskigt skrik den där hästgubben har i Japanska!

Undra hur spelen till Wii blir, Virtual console, när man laddar hem spelen (typ emulator). Undra om de kommer ha stöd för extra ljudchip mm...

#7401  by Bonomaul

Haha.. fan vad fattigt att göra om bossarna till USA/Europa också då..
Men vilken kass kille det var som spelade då, var en plåga att se på ju. :)

#7426  by nes_nerd_no_1

Hehe.. jag har ju ett komplett Zelda 2 till Disk System som ligger här & skräpar! Ska fan dra igång det & uppleva orginalet! Det var ju en hel del saker som skiljde spelen åt!
Varför hugger man tex inte den där ungen i europa veriosionen?
Är det inte lika accepterat här med våld mot barn som i Japan eller? ;)
Hmmm.. kommer nog bli krångligt att spela med japansk text i spelet...
Jag får väl kontakta Dr. Nes i värsta fall om jag fastnar ;)

#7428  by Nystroem

Jäklar vilken skillnad det var i Zelda 2!

Barba (draken) verkar ju fett mycket svårare i japansk version iaf! :)

#7438  by WERY

Och ibland är den japanska versionen av ett spel lättare

#7440  by nes_nerd_no_1

WERY wrote:Och ibland är den japanska versionen av ett spel lättare
Jaså?? Så ge oss ett exempel! Utveckla resonemanget istället för att komma med korta påståenden.

#7445  by WERY

Okej ursäkta mig om jag använder mig av ett exempel från snes.
I Super Double Dragon så är utmaningen någorlunda hård.
För det första: I den japanska utgåvan som kallas return of double dragon kan man ändra utmaningen mellan Easy, Medium och Hard. Jag körde på Hard och det var ändå lattare än i Super DD.
2, Man kan höja antalet liv upp till nio, men inte i super DD
3, Alla fiender tål mindre stryk än i den europeiska utgåvan och man själv tål mer när det gäller vapen, tex när dom kastar kniv på en i PAL utgåvan så raderas nästan hela livet men det lilla man har kvar efteråt det är så mkt man förlorar i den japanska versionen när man träffas av en kniv så det är lättare o överleva.
4, framförallt är det mindre fiender på alla banorna än i pal versionen, och alla som spelat slutet på bana 3 vet ju att förutom de två bröderna som är kineser och kan parera sparkar har till hjälp, några svärdsfäktare och en slagskämpe men i japan versionen var bröderna helt själva och de tålde mkt mindre stryk än i den europeiska versionen.

Detta är mitt bästa exempel jag har just nu och jag är medveten om att det är snes jag pratar om här när det borde vara nes men jag tror inte att detta är det ända exempel som finns

Och den här tråden handlade ju om ljud och musik kanaler så jag kan tillägga att ljudet är lite annorlunda i spelet samt att musiken har mer låtar än i PAL versionen.

#40927  by Kreese

Kreese wrote:http://youtube.com/watch?v=AjYQzcYngao& ... ese%20show

Jägarns vilken skillnad det är på t.ex. Zelda 2... Snacka om att USA och Europa fick ta nedbantade versioner... :( :(

Vilket läskigt skrik den där hästgubben har i Japanska!

Undra hur spelen till Wii blir, Virtual console, när man laddar hem spelen (typ emulator). Undra om de kommer ha stöd för extra ljudchip mm...
Nu har jag testat Zelda 2 på Game Boy Advance (Famicom Mini spelet) och det verkar vara exakt som Famicom Disk versionen. Ljudet, sparningen mm.

Experience systemet var lite lurigt, när man savear eller tar continue så ändrar sig Attack, Life och Magic till det lägsta som är på något av dem. Så har man Attack 6, Life 5, och Magic 1 så blir ALLA 1 efter man sparat... Först trodde jag det alltid skulle bli så, men nu läste jag mig till detta och testade att levla ALLA till 4 och spara, phu då funkade det! Så nu har jag klarat första slottet i alla fall!

#40928  by BelfegorC4

nes_nerd_no_1 wrote:
WERY wrote:Och ibland är den japanska versionen av ett spel lättare
Jaså?? Så ge oss ett exempel! Utveckla resonemanget istället för att komma med korta påståenden.
Jag har också läst detta som Wery säger. Tror det var i en speltidning.
Japanska spelen är lättare medans dom europeiska versionerna ska vara svårare. Tror det har att göra med hela mentaliteten i olika kulturer.
Europier och Jänkare spelar för att bli den starkaste spelaren, få den bästa karaktären. Medan asiater jobbar för att bli starka som grupp.
Detta syns i alla RPG spel som släpps i japan. Ingen jäkla Gordon Freeman som rockar mot flera tusen varelser i klassiska FPS =D

Ska leta upp mer information om detta men är nästan säker på att jag läste det i N+. Ska leta mer imorgon :)

#40931  by Kreese

Även om det är jäkligt offtopic så kan jag bara meddela att det nog snarare är tvärtom. Svårare helt klart på de Japanska versionerna. Jämför man t.ex. Mega Man 5 så inser man hur lätt det kommer extraliv i den Amerikanska versionen jämfört med den japanska ganska fort.

Zelda II är betydligt mycket svårare. Gimmick! är svårare också. Går säkert att hitta fler exempel, men jag har inte hunnit testa så många Japanska spel ännu.

#40934  by WERY

Ja alltså det kan variera. Jag påstår inte att alla jap spel är lätta men vissa är lättare än dom västerländska versionerna och det enligt exemplet ovan. Vad som kan tilläggas när det gäller comparisons mellan samma spel på olika regioner så är inte bara titeln annorlunda på den japanska versionen av DD4 utan bana 7 är mkt längre och sen kommer en 8e som saknades i super double dragon. Musiken är annorlunda oxå då den sitter på andra banor samt att det finns mer musik än i SDD.

På tal om CV3 så spelade jag Akumajou Dracula Densetsu på mitt USA nes för o se om nes tillät VRC6 chippet och resultatet blev följande:

Ljud o bild funkar utmärkt, inga buggar eller glitchar utan skarp, fin o fräsch bild. Musiken däremot blir det andra bullar med. Flera toner utgår och den musik i det japanska chippet som matchar den amerikanska prestandan blir falsk. Nån annan son vill pröva? Detta borde man ha med i dbn på CV3 så att folk får veta vad som händer. Skaffar du ADD o inte har famicom kan du fortfarande testa spelet om det fungerar på ett USA nes. Det startar galant

Instagram #sndb.se