• Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Borde SMB 3 haft batteri-sparfunktion

Ja
23
56%
Nej
18
44%
 #365581  by rogerxy
 
pinge80 wrote:
rogerxy wrote:Nej tycker inte att det skulle funnits batteriminnen, då hade lite av utmaningen försvunnit. Finns trollflöjter om man tycker det tar för lång tid att springa igenom hela på en gång
Då borde batteriminne vara onödigt även i Zelda, Shadowgate m.fl spel som går betydligt snabbare att spela genom än SMB3 :yes:
Det är möjligt men det är inte det tråden handlar om :yes:

Sanna: 4
 #365584  by JimKalmar
 
sj orkar jag sällan spela mer än till 2:a världen.. har dessutom sällan tid att spela mer än ngn halvtimme åt gången.därför hade de känts guld med en sparfunktion av ngt slag :)
 #365594  by smid
 
Sanna wrote:
smid wrote:Värd 4 skrev jag ju :D
Kanske skulle starta en omröstning om den roligaste världen i SMB 3. :lol:
Fixade omröstning :$
 #365720  by Silvervirvelillusion
 
Eftersom jag är en skumögd idiot som gillar lakrits missade jag först att smid skrivit att inte power-upsen magiskt återuppstår om man man använder flöjterna, vilket de skulle göra vid en sparmöjlighet, skrev jag att ingen nämnt det för mig tydligaste argumentet för att ha en password-/sparfunktion kontra att använda flöjterna. Även om man inte behöver använda dem kan det göra spelupplevelsen roligare och mer genuin. (Eller tvärtom, om man till exempel använder P-vingen för att flyga förbi allt. :lol:) För mig var alltid den mest kännbara förlusten att förlora alla saker. Att man stängde av på en viss plats i spelet störde mig sällan.
Last edited by Silvervirvelillusion on 19 Jan 2011, 22:59, edited 1 time in total.
 #365750  by Sonefors
 
pinge80 wrote:
rogerxy wrote:Nej tycker inte att det skulle funnits batteriminnen, då hade lite av utmaningen försvunnit. Finns trollflöjter om man tycker det tar för lång tid att springa igenom hela på en gång
Då borde batteriminne vara onödigt även i Zelda, Shadowgate m.fl spel som går betydligt snabbare att spela genom än SMB3 :yes:
Men Zelda och Shadowgate var ju knappast enkla att spela igenom första gången man spelade dom...SMB 3 gick ju faktiskt att hoppa sig igenom tämligen enkelt i jämförelse (inte med det sagt att det var enkelt, men enklare).

Edit: Btw så röstade jag nej för er som är intresserade.
 #365753  by 3gengamern
 
Klart att SMB3 skulle ha haft någon form av sparfunktion. :good:
Då hade man ju sluppit alla långa påfrestande maratonsittningar framför tv och istället kunnat utforska alla banor till fullo i sin egen takt.
Nu blir det istället som någon tidigare sa att man bara orkar spela igenom högst ett par världar per spelrunda med bibehållen entusiasm, sedan använder man warp-flöjterna för att ta sig till sista världen.
Detta ger å andra sidan spelet ett visst oavsiktligt omspelningsvärde, men det hade ändå varit bättre om man bara kunnat spara sin fil. Det skulle ha varit kronan på toppen av ett annars superbt spel (det och kanske några färre banor med autoscroll :-w ).
 #365779  by 0LD5K00L
 
BelfegorC4 wrote:För er som vill ha en sparfunktion så lira Super Mario All-stars istället.
Ni förtjänar inte att lira NES versionen ;)
Jag har båda två, när jag var mindre gillade jag NES-versionen mer pga att Mario/Luigi såg mycket häftigare ut med eldblomma(Man får en glödande outfit istället för den vit-röda/grön-vita.) :lol:
 #365803  by Miller
 
Tycker inte att en sparfunktion känns nödvändig. När jag startar SMB3 utgår jag ifrån (och tar mig därmed tiden till) att jag ska kunna sitta och sträcka spelet. Och det är bra så :)

Zelda/Shadowgate/Metroid etc. har sparfunktion ja, men de spelen ger mycket mer huvudbry första gångerna man spelar dom - man vet ju inte alltid vart man ska gå. Då tycker jag det underlättar att man kan stänga av mellan och ta sig en funderare. Första gången jag klarade Zelda tog det sjukt mycket mer tid än när jag klarade SMB3. I SMB3 har jag aldrig haft något problem med vart jag ska gå, där är det bara att köra på tills man får Game Over. Jag tror såna grundkriterier spelar in om man diskuterar huruvida ett spel bör eller inte bör ha sparfunktioner :) En liten tanke bara!
 #365811  by Bucket
 
Jo precis som du säger Miller. Zelda, Shadowgate, Metroid etc. är ju spel där man måste tänka och därför tar det mycket mer tid att gå igenom. (iaf. första gången)
Super Mario Bros 3 är det som du säger bara att köra på tills spelet är slut.
Det håller jag med om till 100% :)
 #365812  by Ufouria
 
Hade sparfunktion funnits så hade SMB 3 gått från betyg 3/10 (utan sparfunktion) till 7/10 med.

Tänk er Kirby's Adventure utan sparfunktion!? :o Det spelet tycker jag är precis som SMB 3. Lätt (lättare än Mario) och enformigt. Några banor kan vara okej att spela men man skulle dö av tristess flera gånger om innan spelet var genomsprunget.
 #365847  by Arkiv N
 
Tycker ni att Super Mario World inte skulle haft sparfunktion också? :-k
Vad är nackdelen med sparfunktion mer än att det är tuffare att ha klarat spelet utan och att spelet hade lägre produktionskostnad? (vilket troligtvis ledde till att Nintendo drog in mer pengar för samma spel)
 #365875  by Miller
 
Det är väl naturligtvis inget dåligt med sparfunktion men sen om det är nödvändigt är väl en annan femma. Jag tycker personligen att SMB3 är mycket mer enkelspårigt än SMW där man kan "samla" på alternativa utgångar och gömda saker på kartan. Det finns hemligheter i SMB3 också men i mycket mindre grad. Sparfunktionen känns mer befogad i SMW då man kan återkomma till banor och hitta nya vägar med man spelar SMB3 mycket mer klassiskt - spring från vänster till höger.
 #366349  by Kreese
 
Roger har redan gett den ultimata lösningen på problemet. Man använder helt enkelt flöjtarna för att komma till den bana man vill spela. Sen måste jag säga att Miller resonemang är bra med!

Jag har aldrig spelat genom SMB3. Kanske skulle ge mig på ett seriöst försök.
 #366359  by Ufouria
 
Men med flöjtarna kan du inte komma tillbaks till exakt den världen du slutade på utan enbart till 4:e och ? världen.

Edit: Det där med att man kan spela SNES versionen tycker jag är en urusel motivering eftersom det spelet inte fanns på den tiden då SMB 3 till NES gick som varmast i konsolerna.
 #366381  by Silvervirvelillusion
 
Efter att ha använt flöjten i värld 1 kan du ju välja om du vill warpa till värld 2, 3, eller 4.
Nästa Warp Zone-fas är 5, 6, 7. Använder man två flöjter efter varandra (alltså en när du är i Warp Zone) kommer man till värld 8.
Warp Zone är för övrigt värld 9. :)

Någon får gärna rätta mig om jag minns galet.
 #366405  by Ufouria
 
Jaha, det visste jag inte. Har å andra sidan inte använt flöjten de få gångerna jag spelat SMB 3. Har bara sett Frezy_Man spela igenom SMB 3 och då var det ju warp så långt det gick... till 4:a först.
 #366411  by 3gengamern
 
Men för att kunna göra det så krävs ju först att man lyckas snoka reda på var flöjterna ligger gömda. :s
Något som inte alls är så självklart och lätt för ett sjuårigt barn i en tid när det ännu inte fanns något internet med spelguider att läsa. Då det begav sig var man ju nästan helt utlämnad till att det fanns någon i ens kompiskrets som kände till och kunde dela med sig av den dolda kunskapen. Jag själv fick t.ex. vetskap om knepet via min kusin, som i sin tur fick veta det från någon annan på sin skola osv.

Så det hade ju varit mycket enklare och bättre av Nintendo om man bara inkluderat någon form av sparfunktion i menyerna, som fanns där fullt synligt och man inte var tvungen att leta efter.
 #366416  by smid
 
Jag fick reda på flöjten i första slottet från The Wizard. Flöjten på bana 3 fick jag reda på från en granne vars pappa bodde i USA och skickade Nintendo Power till honom.
 #366503  by Pinge
 
slottets samt värld 2´s flöjt tro jag mig minnas att det skvallrades om i skolan :yes:
den på tredje banan läste jag i min Smb3 guide när jag fick den...

Miller: Metroid har btw inte sprfunktion utan lösenord

Instagram #sndb.se