• Tycker ni att SMB 3 borde haft batteri-sparfunktion

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Borde SMB 3 haft batteri-sparfunktion

Ja
23
56%
Nej
18
44%
 #365442  by Supertoaster98

Jag har aldrig kunnat spela igenom hela spelet till NES
för att det är så jävla långt, och batteri teknologin fanns.
Vad tycker ni?
 #365444  by Ufouria

Ja definitivt! Man ledsnar ju efter ett par världar. Hade man kunnat spela två världar åt gången och stänga av NES konsolen under tiden så hade det ju varit bra. Det tar väl egentligen inte så lång tid att springa igenom men det är just det där med enformigheten.
 #365445  by Bucket

Tycker inte det, det är ett lätt spel som klaras av på 4h om man bara samlar poäng och går igenom alla världarna.
Sedan om man vill klara av det fortare finns alltid flöjtarna.
 #365447  by WERY

Nja det är en del av utmaningen att köra igenom spelet helt men visst är det svårt i början. Fast skulle man kunna spara så hade jag hellre haft ett lösenord på fem tecken då batterier blir gamla och börjar läcka
 #365452  by tjibynn

sparas spelen då ?
 #365453  by MrDomarn

Det syfte jag menar är naturligtvis att kunna spela genom hela spelet.

Sedan kan man väl diskutera om det finns någon filosofisk skillnad att spela det från början till slut utan att börja om, men tilloch med i spel där det finns batterispar så börjar man ju inte alltid precis där man slutade.
 #365456  by Bucket

Iofs föredrar jag att dra igenom hela spel åt gången gillar inte att börja mitt i något (såvida det inte är RPG-spel elr dylikt.)
 #365457  by Leopardkungens

Rören har ju inget med att spara att göra?
Jag hade nog gärna sett att det fanns spar/kod funktion. Om man vill spela igenom hela spelet så vill man ju alltid inte vara tvingad att göra det på en gång då spelet ändå tar ett par timmar att lira igenom. Rören hoppar man ju över typ 75% av alla banor så det erstätter absolut inte sparfunktion.
 #365470  by Sphinx

Jag håller definitivt med att det borde ha batteriminne. Det fungerar ju hur bra som helst med Super Mario World och New Super Mario Bros spelen. Men hade det inneburit att spelet blivit avsevärt mycket dyrare hade jag nog eventuellt funderat om.
 #365506  by Ufouria

Flöjtarna är ju fusk!

Dessutom är 3-4 timmar eller hur lång tid det tar på tok för länge att spela i en sittning (eller på en dag pga tråkigheten), ffa för ett spel som är extremt enformigt.

Mitt förslag är att man tar bort hälften av världarna - de fyra tråkigaste! Eller skiter i att spela det öht! :good:
 #365511  by Ufouria

Men tar du en flöjt från första till sista världen så har du ju inte spelat alla världar där imellan. Sparar du efter att du spelat igenom de första fyra världarna så har du ju spelat dem. Flöjtarna är precis lika mycket eller lite fusk som rören i SMB.
 #365520  by rogerxy

Sanna wrote:Men tar du en flöjt från första till sista världen så har du ju inte spelat alla världar där imellan. Sparar du efter att du spelat igenom de första fyra världarna så har du ju spelat dem. Flöjtarna är precis lika mycket eller lite fusk som rören i SMB.
Men det är ju ungefär som att fuska i patiens, du lurar ingen annan än dej själv. Om man dör på värld 4 & tar flöjten till värld 6 & sen säger att du spelat alla världar så får man väl göra det då :DOG
 #365527  by Ufouria

Ja så kan man ju göra.. :lol:
Alltså spela till värld fyra. Där dör man och stänger av skiten. Nästa gång man spelar tar man flöjten för att slippa spela de första världarna. Då har man ju på sätt och viss spelat alla världarna innan den värld som flöjten för en.
 #365530  by rogerxy

Ja det var så jag menade. Det är ju exakt samma grej som att man skulle haft batteriminne, med möjlighet att man har annorlunda saker i inventoryt & fler/färre extraliv. Men i vilket fall som helst så är en kod att föredra istället för batteriminne isåfall, känns inte tillräckligt stort för att ha skäl att ha batteriminne.
 #365531  by smid

För att få en flöjt måste man ju dessutom spela tre banor och för att få två måste man spela tre + halva slottet. Sedan kommer man väl bara till värld 7 om man tar två flöjter från första världen men till värld 8 om man tar två från andra världen?
 #365532  by Bucket

Om man använder en flöjt när man redan är vid warp-zonen kommer man till värld 8
istället kan man bara välja värld 3 och sedan när man är i värld 3 använder man flöjten än en gång för att komma till de andra som är innan värld 8.

Om jag förklarade resonligt?
 #365539  by Ufouria

Precis, man kan ju inte direkt välja vart man ska åka med flöjten. Man missar ju den roligaste världen vill jag minnas.

Zelda skulle ju inte heller behöva någon sparfunktion isf för det tar ju inte så lång tid att spela igenom. Undrar om inte det går fortare att spela igenom Zelda än SMB 3. Iofs så är det ju svårt att hitta i Zelda (första gången).
 #365541  by Arkiv N

pyton wrote:vill man ha batteribackup kan man ju alltid spela de på på SNES
+1 :good:

Minns att jag och kompisarna spelade värd 1 många många gånger när vi var små. Första trollflöjten fick vi reda på av en kompis brorsa efter ett tag. Men det var knappast så man kunde gå in och googla och få reda på fusk (vart flöjtarna fanns) under tidigt 90-tal.
 #365566  by Pinge

rogerxy wrote:Nej tycker inte att det skulle funnits batteriminnen, då hade lite av utmaningen försvunnit. Finns trollflöjter om man tycker det tar för lång tid att springa igenom hela på en gång
Då borde batteriminne vara onödigt även i Zelda, Shadowgate m.fl spel som går betydligt snabbare att spela genom än SMB3 :yes:
 #365572  by smid

Sanna wrote:Precis, man kan ju inte direkt välja vart man ska åka med flöjten. Man missar ju den roligaste världen vill jag minnas.
Nej då, värld 4 kommer man till med flöjt från första världen. ;)
Arkiv N wrote:Men det var knappast så man kunde gå in och googla och få reda på fusk (vart flöjtarna fanns) under tidigt 90-tal.
Kollade ni inte på The Wizard? :lol:

Instagram #sndb.se