• När spelade ni ett spel så som man gjorde när man va liten?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#361378  by R.J

Alltså när klarade ni ett spel utan att använda er av guider, kartor, Walkthroughs och annat som finns överallt på internet nu för tiden? Och då menar jag ett spel ni spelar för första gången.
När man va lite så va ju typ Nintendo magasinet och andra kompisar ända källan till tips och trix annars va det ju bara att rita egna kartor och testa sig fram.

Själv har jag den senaste tiden försökt att inte använda mig av nätet utan försöker spela som man gjorde back in the day (Laddar ner manualen till spelen men inte mer) och jag har ju märkt hur mycket mer man uppskattar spelen och hur mycket mer tillfredsställande det är att klara ett spel helt på egen hand. Sitter just nu med två spel som folk älskar att hata (Platoon & Mad max) och jag kan förstå att folk inte gillar dem men om man bara lägger lite tid på dem och ritar lite egna kartor och sånt så märker man att de faktiskt inte är riktigt så dåliga som folk tycker som spelar dem för första gången. Alltså när man va liten la man ju säkert flera hundra timmar på varje spel oavsett hur "dåliga" de än va eftersom man inte hade så många och inte fick spel allt för ofta medan man i dag har hur många som helst så gillar man inte ett spel vid första ögonkastet hoppar man snabbt vidare till nästa utan att ens ge det en chans.

Kanske bara jag som fått den uppfattningen efter att ha sett för många recessioner av unga nes spelare som är uppväxta med internet, färdiga guider, kartor och sånt.
 #361469  by R.J

Skönt att höra! Trodde nog inget annat heller igentligen. Blev bara lite fundersam när jag satt och kollade lite reviews på tuben och fick en känsla av att iaf många av de yngre gamersen blev avskräckta av spel som man va tvungen att lägga lite extra kraft och energi i för att de ska bli kul. För mig kan det va helt tvärtom, spel som jag vart tvungen att anstränga mig lite extra för att klara brukar va de roligaste.
 #361500  by WERY

När jag var liten använde jag fusk dom gånger det var möjligt men sen flera år tillbaka bojkottar jag det så på det sättet spelar jag inte spel längre

Utgår man från det när jag spelade ett spel och lyckades varva det utan hjälp så händer det för jämnan, inte minst när jag spelar spel jag inte hade på den tiden och då har dessa varvats utan hjälp
 #361543  by Hullofella

När jag var liten så resonerade vi som så här: Om man kunde ett fusk, en kod eller liknande, så var det helt legitimt att använda den kunskapen. Kunde man Konami-koden eller dylikt, så var det för att man var mer power player (bättre) än de andra (noobsen) som inte kände till den. Gränsen gick om man började använda Game Genie och sånt, då var det bara fusk. Men visst, det kunde väl vara kul att testa spela något spel med 100 liv eller så, men det var allmänt vedertaget som fusk.

Idag så är jag nog ärligare, men samtidigt så tar jag inte vilken skit som helst, då går jag och kollar på datorn (något man lärt sig om man spelat World of Warcraft).
Sen vet jag inte om man hade så vansinnigt med tid när man var liten. Eller ja, kanske bara var mina föräldrar som var stränga och tvingade mig i säng vid ett visst dags, läxor i skolan etc.
Jag spelar nog mer nu ... förr fanns det även mycket annat som konkurrerade med spelandet, men idag bygger jag inte så mycket kojor längre, eller leker "burken", är ute och busar, pallar frukt osv.
Nu med heltidsstudier blir det väl inte heller så mycket tid till spelande, men jag kan avsätta lite när det passar mig i alla fall. Jag gillar att köra lite sent på vardagskvällarna, runt 22.00-00.00 nånting. Blir väl inte mycket till skönhetssömn kanske, men orka detta bondesamhället där man skall upp i ottan varje dag.
 #361554  by R.J

Haha hade nästan glömt att man faktiskt hade annat för sig med när man va liten... (Vart lite för insnöad i tvspelandet det senaste.)
Vad säger ni? Nästa RG skita i en timmes tv-spel och köra en omgång burken? Sjukt retro!

Instagram #sndb.se