• Sålde sitt Nintendo – för 94 880:- respektive 300 000:-

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#250035  by mikoto

Av ren nyfikenhet, får man fråga vad AES ska stå för?
Mer specifikt än smart cats(ganska vettiga svar) så brukar AES benämna kassett versionen av Neo Geo konsolen.

AES står för Advanced Entertainment System.
 #250086  by Smart Cat

mikoto wrote:så brukar AES benämna kassett versionen av Neo Geo konsolen.
Det här är ett totalt okänt område för mig så jag vill inte vara näsvis men "kassettversionen av Neo Geokonsolen" känns konstigt?
Kassettversionen av ett arkadspel hade jag förstått men inte det här?
Orkar du förklara?

Tack på förhand
 #250090  by mikoto

Smart Cat wrote:Det här är ett totalt okänt område för mig så jag vill inte vara näsvis men "kassettversionen av Neo Geokonsolen" känns konstigt?
Kassettversionen av ett arkadspel hade jag förstått men inte det här?
Orkar du förklara?

Tack på förhand
Tjo, det är inte så krångligt :-)

Det finns två stycken hemversioner eller konsoler av Neo Geo så att säga, AES kör carts men det finns även en CD version av maskinen som då kör CD skivor. Bortsett från mediet spelen lagras på så är det exakt samma maskin, samma spel på båda tom. förutom en handfull exklusiviteter.

Så man brukar skilja de genom Neo Geo AES och Neo Geo CD.

AES cartarna väger ca 500 g för övrigt Belf ;-) Vilket iofs är mastigt jämfört med NES

edit. Happ, Genne gav ett enklare svar än mig först ;-P

Neo Geo är ju egentligen SNKs varumärke de använde för sina olika hårdvaru plattformar.

Neo Geo MVS
Neo Geo AES
Neo Geo CD
Hyper Neo Geo 64
Neo Geo Pocket
Samt Neo Geo Pocket Color

Fast oftast syftar ju folk på AES när man säger Neo Geo. MVS och HNG 64 är ju inte ens konsoler utan arkadhårdvaror så de lär ju inte vara de som tas upp om man pratar om saken på ett konsol inriktat forum :-)
Last edited by mikoto on 26 Feb 2010, 19:17, edited 1 time in total.
 #250172  by mikoto

Jo, det är lite jobbigt faktiskt :-) Det är ju lite drygt när priserna ökar med 25% ungf pga frakten. Därför får man köpa många spel på samma gång... Fast då brukar det bli ännu dyrare konstigt nog ;-)
 #250341  by WERY

MXS wrote:Kizuna Encounter är ju allmänt känt i Neo Geo kretsarna för att vara "The Holy Grail". Det finns väl endast 2-3 st kända ex..
Haha ja det är spelet som påstås vara så sällsynt att det bara dyker upp när planeterna i solsystemet är uppradade och då får man ge bort ena njuren eller sin förstfödde :DOG

Nämen det kostade mkt pengar iaf

Cleareyes: Du skulle inte vilja sälja Double Dragon för en billig slant? :)
Sanna wrote:Halvt kilo för en kassett! :o
Tur man inte samlar på AES för då hade det blivit dyrt, inte minst när det gäller fraktkostnaden.
Det är väl tom så att när spelet är komplett så väger det 700 gram så visst kostar frakten en del men det är därför jag bara köper vissa dyra/raritära spel ensamma och helst inte från Canada. Annars försöker jag hålla mig till några stycken åt gången för o spara frakt då man får massa rabatt på den

En fördel är dock att det finns många spel man kan få löst som går på över 70;- och då svider ju inte frakten lika mkt iom att spelet är billigt
 #250366  by Cleareyes

Va fan ytterligare ett inplastad, så det ligger ett ute för US $41,300.00 och ytterligare ett för US $7,300.00. Så går det när folk TROR sig veta hur många ex av ett spel som existerar... när det börjar snackas summor så börjar folk gräva i gömmorna...

Kan ju vara så att det andra exemplaret är finare dessutom, t ex så har det ingen prislapp på förpackningen. Dessutom har ju snacket om att det bara finns ett INPLASTAD exemplar nu visat sig inte stämma. (enda chansen nu är att köpa båda och ta bort plasten på ena) :twisted:
 #250383  by Ufouria

Det inplastade exemplaret av SE som kom ut nu senast ser inte ut att vara originalinplastat... undrar varför han inte visar bilder på sidorna av kartongen och har så dåliga bilder på baksidan. :roll:
 #250425  by Lakanman

Jag tycker också det ser skumt ut. Plasten på baksidan ser suspekt ut. Dock snackar jag som en ren amatör här. Kan inget om factory sealed.
 #250448  by Ufouria

Ja ser det nu. Han som sålde det "äkta" factory sealed exemplaret skriver följande:

On Feb-25-10 at 19:34:29 PST, seller added the following information:

Update: For the serious and knowledgeable collectors this probably doesn’t need to be said but if another Stadium Events out there claims to be a “sealed” copy of Stadium Events understand that they are not saying “FACTORY SEALED” because it is not and therefore is not in the same class as our “factory sealed” version. Look for obvious things on it.

Looking at other NES “factory sealed” packages on the Internet you’ll notice that the hanging tabs, since they are 20 years old, are typically yellowed and are NOT clear and looking new. Also, the factory sealed one will have the seam going across the back of the game and you will see an overhang wrap on the side of the game where the horizontal seal starts (like ours shows on the second to last picture). Pictures taken that don’t want to show this will be taken further away and fuzzy so you can’t tell. Finally, on ours we have the original price tag from a store that no longer goes by that name. Our price tag is from the late 80s. Don’t be fooled – there are only two known, “FACTORY SEALED” copies of this game.

Here is a good document that will help someone spot a genuine “factory sealed” NES game:

http://reviews.ebay.com/How-to-Spot-Res ... 0001556334
 #250562  by WERY

Och hur vet han att han har det enda inplastade exemplaret eller att bara 2 kopior finns? :roll: :roll:

Jag tror inte för ett ögonblick att han har några som helst bevis för hur många FS exemplar av spelet som finns öht.
Visst kan den som säljer det andra vara en scammer men det vet inte han och att skriva i sin egna auktion att den andre säljaren kanske bluffar är rent sagt idiotiskt även om han är skeptisk till det. Och att skriva det i sin auktion är ju rätt overkill

Visst finns det tveksamheter men lämna det till forum och såna grejer istället för att bedriva eget polisarbete i sin auktion [-X
 #250704  by DavidBluBB

Jag tror inte för en sekund att du inte skulle göra samma sak Wery.

Det handlar ett mycket prestigefyllt samlar objekt och hans Ebay auktion var en mycket bra kanal för att nå ut med en generell varning, inte bara om detta spelet utan i alla situationer med "SEALED!!!!!" - auktioner.
 #250876  by WERY

Men då missförstod du mig. Även om jag hade det enda exemplaret av ett spel i världen så skulle jag inte bemöda mig o skriva i min egen auktion att den andre säljer ett piratspel om nu så var fallet.

Den andre har föv gått upp i 100k$ så det är om det är en ärlig köpare en miljonär som samlar för ingen vanlig samlare hade haft råd. För dom stålarna hade man ju lätt kunnat köpa en Ferrari istället. Undrar om inte jag gjort de iaf, istället för ett litet spel. Nånstans får gränsen gå

Instagram #sndb.se