• Vilket NES spel har bäst musikintro?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#250009  by many

Haha, om man kunde lyssna på myrornas krig skulle det låta exakt sådär :D
 #250026  by WERY

pinge80 wrote:en del av oss försöker heller inte göra oss märvärdiga och ständigt namedroppa amerikanska dyngspel ;)
Bah det är först o främst viktigt att man gillar formatet och då måste man ta till vara på alla godbitar
 #250051  by Pinge

Godbitar ja, dyngspel nej [-X !
 #250056  by instinqt

Nu är det ju inte frågan vilket spel som är bäst utan vilken intromusik som är bäst. Även det riktiga bottenskrapet bland skitspelen kan ha bra intromusik.
 #250065  by Chefren

WERY: Eller så är det helt enkelt så att megaman har bäst musik enligt de flesta? Lite skumt att påstå att folk som hänger på ett nes forum har ett smalt intresse för nes..
 #250182  by Kreese

Shatterhand introt går faktiskt inte alls av för hackor!

http://www.youtube.com/watch?v=p7OtghTdRB4

Dock är musiken på banorna bra mycket skönare!

http://www.youtube.com/watch?v=HRd7PxZkrlE - Area B har jag som ringsignal. Det är lätt en av de bästa låtarna som någonsin gjorts på NES! Synd att man inte hör den så bra här i videon...

Här är en annan version, med bara musiken: http://www.youtube.com/watch?v=s_jBQWb1 ... re=related

Area E är så sjukt trallvänlig. Skulle passa perfekt som svensk punk:
http://www.youtube.com/watch?v=EMAgMlUG ... feature=iv
Ska fan skriva en text till det stycket :D
 #250338  by WERY

Chefren wrote:WERY: Eller så är det helt enkelt så att megaman har bäst musik enligt de flesta? Lite skumt att påstå att folk som hänger på ett nes forum har ett smalt intresse för nes..
Om den allmänna jargongen hos folk är att alla spel till formatet är skräp utom dom allra vanligaste SCN, ja då är intresset för NES smalt för det är så mkt mer än bara smallbox/svarta serien och mega man/zelda/metroid. Folk får gilla vilka spel och vilken spelmusik dom vill men att begränsa sig så tyder på att intresset för NES är smalt. Ju mer man gillar med NES, desto bredare intresse har man för det, inte konstigare än så, det är helt logiskt. Sen får man gilla vilka spel man vill. En stor mängd kan älska musiken i mega man och tycka att 95% av alla spel till NES är skit men då är det Mega Man dom är mest intresserade av och inte av NES vilket är uppenbart

Själv gillar jag Mega Man men mitt intresse för spel breder ut sig på formatet vilket således betyder att jag är mer intresserad av NES än av Mega Man även om jag tycker Mega Man är skitbra. Det är oxå därför mitt intresse för NES har utvecklats sen jag började samla då jag insåg att man kan få ut så mkt mer och att upptäcka nya saker. Jag hade säkerligen tröttnat på formatet och lagt det på hyllan för flera år sen om jag bara höll mig till det jag spelade som liten eller om jag hade samma uppfattning som allmänheten. Nostalgin räcker inte till för mig utan jag vill gärna ha ett nöje med det(utöver jakten på spel)

Så för att svara på det sistnämnda så tycker jag inte att det är skumt o påstå att folk som tycker att det mesta till NES är skit har smalt intresse för NES då formatet är mkt mer än dom allra vanligaste SCN liren. En person som gillar 10 spel är inte lika intresserad som en som gillar 100 om man säger så, därmed inte sagt att någons åsikt är fel
 #250343  by Pinge

en som gillar 10 spel kan ju visst vara mer intresserad av nes än en som gillar 100, bara att han inte är lika lättroad eller bara mer kräsen!
It´s easy to please a child!
 #250349  by WERY

Haha ja men va fan är man mer kräsen så är det ju inte ens logiskt att man skulle vara mer intresserad av formatet. Och en som gillar fler spel behöver ju inte vara lättroad(har svårt o tänka mig att någon gillar så mkt spel eller öht av den anledningen) utan för att man hittar spelnöjet i flera spel. Och ju fler spel det finns som man gillar desto större blir intresset

En person som kanske gillar 100 spel till MD är mer intresserad av MD än vad jag är för jag är inte intresserad av mer än 20 spel, alltså är mitt intresse för det formatet ganska smalt även om jag tycker det är intressant och en viktig milstolpe i spelhistorien etc

Jag har intresse av C64 men hur kan man väga det tyngre än hos nån som sitter o spelar flera av spelen eller för att inte tala om dom som komponerar egen musik och skriver program. Deras intresse är bredare helt enkelt än mitt på det området. Skulle jag exempelvis utgå från att det ända som duger på formatet är Last Ninja trilogin så är mitt intresse större för Last Ninja än för C64
 #250388  by Perry

Ok, man kan ha "brett" intresse eller "smalt" (djupt?) intresse i NES. Gilla 100 spel eller gilla 10 spel. Starta en ny tråd om det istället. :roll:
 #250400  by Pinge

Jepp, lyssna på Perry nu!

TopGun har ju riktigt bra intromusike! Däremot har det inget vidare ingame music :DOG
 #250552  by WERY

Tawny wrote:vad "duktig" du är på att försöka använda fina ord och verka intelligent
Antingen är man intelligent eller så är man det inte. I mitt fall behöver jag inte försöka verka det då jag redan är det :yes: Ordförrådet är bra det med \:D/
 #250614  by Pinge

wery: vidare diskussion får ni ta i PM eller så får du starta en intelligensdiskussionstråd, eller vad ni nu diskuterar!
 #250922  by Cpt Tuttle

Erik.L wrote:ahhhhhhhh gå inte in på perrys länk till turtles musiken, mina öron blöder :o
Vet inte om jag riktigt håller med...eller JO, musiken i underjorden är hemsk, men den ovan jord tycker jag är riktigt bra för att vara PC speaker-musik...

Men det säger iofs. inte mycket och jag är glad att dagens PäZä har ljudkort! :DOG

Själv så gillar jag Zelda 1 faktiskt... Det är liksom en magi i det introt som är svårslagen.
 #251718  by sebbe091

Castlevania till NES!
Jag vet inte om ni bara räknar med NES spel hit, men annars så ligger FF3/6 till SNES högst upp! :)
 #251730  by Pinge

Bara nes-spel!
men det är väl inte ens intromusik i Castlevania :koopa:
om man inte räknar den snutten när han går till grinden!
 #251797  by WERY

Hehe ja den kan man oxå räkna fast det vore väl snarare inledningsmusik(precis innan banan börjar) än vanligt intro. Man kan jämföra den men inledningen i Ninja Gaiden spelen som varar i 2 sekunder eller den i Street Fighter 2010. Vad finns det mer för såna inledningslåtar? Jo när dom olika robotarna i mega man står o spänner sig och rymdens alla stjärnor flyger förbi i bakgrunden
 #251802  by emadal

Jag säger också Zelda 1 som min silverplats. Och eftersom ingen har nämnt detta spelet innan så får väl jag göra det, det som jag tycker är helt genialiskt och tar guldplatsen, METROID! :D

Instagram #sndb.se