Titta på det "ni" accepterat som "lätta" utan vidare diskussion. Du tycker inte att det är anmärkningsvärt att majoriteten är plattformsspel? Varför är det så? För att nästan alla är drillade i att spela plattformsspel sedan barnsben, kanske? Ponera att du spelat lika mycket shooters som du spelat plattformsspel i ditt liv, tror du att du skulle tycka att Gradius ett svårt eller lätt spel då?
Som jag ser på det som sagts tidigare är det i fallet plattformsspel helt okej att alla drillats i spelformen ~oändligt mycket och kanske även spelat de aktuella spelen så mycket att de "blir lätta" av ren vana. I fallet shooters är det inte accepterat däremot, utan används av dig som ett argument mot att en shooter skulle vara lätt. Det är väl lite bakvänt? Då handlar det väl egentligen om någon form av "genrediskriminering" som gör att det nästan bara är plattformare som kan anses vara lätta just för att det är den typen av spel folk är mest vana att spela? Då är nog relativvärderingen inom en genre, som ehjärna föreslog, bättre.
Men visst, sen kan man såklart argumentera för att plattformare är inriktade mot den yngre skaran spelare och därför gjorts lättare och att det förklarar förekomsten av genren på listan, men jag ska väl inte lyfta dessa argument egentligen?
Men men, nu ska jag göra vettiga saker istället för att besudla tråden genom att belysa uppenbara saker