Men varför hålla på och mecka med sånt, ta en ställbar adapter istället

Moderator: Moderatorer
kralleman wrote:Annars är det som belf säger att det är den typen av AC-kontakt som har blå plast runt stiftet. Denna är lite mindre. Tror den finns till SNES också..Sort plugg har innvendig diameter på 2.1mm
Hundägaren wrote:Det är samma strömadapter till NES och SNES, finns ingen skillnad alls på dem.Japp, precis. Kör blå SNESadapter i mitt NES med svart plugg.
Sanna wrote:Aha... hade för mig att SNES ville ha växelström men när jag kikade nu såg jag att det stod samma på NES och SNES adaptern.Amerikansk SNES gillar likeström
Måste ha varit amerikanskt SNES som gillar växelström eller så är det någon Sega konsol.
När det gäller den blå och svarta tror jag det är samma som handkontrollerna.Men man kan jo bruke billige Amerikanske håndkontroller, men det var kanskje ikke så lett å handle fra USA på 80'tallet.
Det är Bergsala som hittade på detta för att undvika att folk köpt Nintendogrejer billigare i övriga Europa. Det tror iaf jag.
pinge80 wrote:en annan icke namngedd person råkade koppla ac på en enhet som skulle ha dc.... rök uppstod i samband med konsolldöd!Vad var det för enhet då ?
nes_nerd_no_1 wrote: En annan idiot gjorde detsamma med sitt nyinköpta Famicom.Hmm Famicom ska väl bara ha 110 volt eller nåt så jag förstår att det rykte bra när "någon" plugga in en svensk 220 voltare.
Fy f-n vad sur jag..... eh, jag menar, fy f-n vad sur han blev!
Hundägaren wrote:När det gäller den blå och svarta tror jag det är samma som handkontrollerna.Hmmm Men hur gick det här till? Satt det folk på Bergsala och bytte ut de här kontakterna eller lämnade man bort det?
Det är Bergsala som hittade på detta för att undvika att folk köpt Nintendogrejer billigare i övriga Europa. Det tror iaf jag.
Den svarta pluggen och 004 HK passar ju bara i SCNmaskiner medans den blåa och 004 E passar i alla PAL-B inkl SCNmärkta. Alltså är det SCNgrejerna som är speciella och "extrakodade" så det är nåt Bergsala gjort.