• Nes ESP

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#162237  by Nagai

En kompis till mig har ett spansk nes,
men saknar ac-adaptern, jag provade min egna ac-adapter men den passade inte,
nån som har ett eget och vet vad för slags adapter man behöver?
 #162284  by Gsmhacker

ställbara ja , när någon råkat ställa om strömstyrkan , nämner inga namn ](*,)
 #162301  by Pinge

en annan icke namngedd person råkade koppla ac på en enhet som skulle ha dc.... rök uppstod i samband med konsolldöd! 8-[
 #162595  by kralleman

Annars är det som belf säger att det är den typen av AC-kontakt som har blå plast runt stiftet. Denna är lite mindre. Tror den finns till SNES också..
 #162654  by Nintendo8bit.no

kralleman wrote:Annars är det som belf säger att det är den typen av AC-kontakt som har blå plast runt stiftet. Denna är lite mindre. Tror den finns till SNES också..
Sort plugg har innvendig diameter på 2.1mm
Blå plugg har innvendig diameter på 2.5mm

Image
 #162657  by Gsmhacker

nu till frågan VARFÖR ? :s
 #162677  by Hundägaren

Det är samma strömadapter till NES och SNES, finns ingen skillnad alls på dem.

När det gäller den blå och svarta tror jag det är samma som handkontrollerna.
Det är Bergsala som hittade på detta för att undvika att folk köpt Nintendogrejer billigare i övriga Europa. Det tror iaf jag.

Den svarta pluggen och 004 HK passar ju bara i SCNmaskiner medans den blåa och 004 E passar i alla PAL-B inkl SCNmärkta. Alltså är det SCNgrejerna som är speciella och "extrakodade" så det är nåt Bergsala gjort.
 #162704  by Snutteliten

Hundägaren wrote:Det är samma strömadapter till NES och SNES, finns ingen skillnad alls på dem.
Japp, precis. Kör blå SNESadapter i mitt NES med svart plugg.
 #162728  by Ufouria

Aha... hade för mig att SNES ville ha växelström men när jag kikade nu såg jag att det stod samma på NES och SNES adaptern.
Måste ha varit amerikanskt SNES som gillar växelström eller så är det någon Sega konsol.
 #162739  by Nintendo8bit.no

Sanna wrote:Aha... hade för mig att SNES ville ha växelström men när jag kikade nu såg jag att det stod samma på NES och SNES adaptern.
Måste ha varit amerikanskt SNES som gillar växelström eller så är det någon Sega konsol.
Amerikansk SNES gillar likeström ;)
Europeisk SNES og NES kan bruker samme strømforsyning, 9v AC
När det gäller den blå och svarta tror jag det är samma som handkontrollerna.
Det är Bergsala som hittade på detta för att undvika att folk köpt Nintendogrejer billigare i övriga Europa. Det tror iaf jag.
Men man kan jo bruke billige Amerikanske håndkontroller, men det var kanskje ikke så lett å handle fra USA på 80'tallet.
Da fantes jo ikke ebay og internett ;)
 #162777  by nes_nerd_no_1

pinge80 wrote:en annan icke namngedd person råkade koppla ac på en enhet som skulle ha dc.... rök uppstod i samband med konsolldöd! 8-[
En annan idiot gjorde detsamma med sitt nyinköpta Famicom.
Fy f-n vad sur jag..... eh, jag menar, fy f-n vad sur han blev! :-w
 #162850  by Hundägaren

pinge80 wrote:en annan icke namngedd person råkade koppla ac på en enhet som skulle ha dc.... rök uppstod i samband med konsolldöd! 8-[
Vad var det för enhet då ?
Skulle hållt dig till NES för där spelar det ingen roll om man matar AC eller DC.
nes_nerd_no_1 wrote: En annan idiot gjorde detsamma med sitt nyinköpta Famicom.
Fy f-n vad sur jag..... eh, jag menar, fy f-n vad sur han blev! :-w
Hmm Famicom ska väl bara ha 110 volt eller nåt så jag förstår att det rykte bra när "någon" plugga in en svensk 220 voltare.
 #162851  by Pinge

HÄ: jao famicom ska ju bara ja 110v... men man matar ju inte det in i maskinen, borde väl bara bränna upp adaptern om man kopplar in den på 220! men jag tog en svensk universaladapter som man kunde vända polariteten på och vände fel ](*,) ... den enheter jag brände var ngn ful piratkonsol, så det gör egentligen ingenting!
 #162853  by Hundägaren

Det såklart. Jag fick för mig NNN1, eller hans kompis då förstås, provade med en vanlig SCNadapter för att han inte hade en original Famicomadapter.
Men är det som du tror så borde bara adaptern klappat ihop.

Jag har också eldat ut en pirat. Den bolma som fasen tills jag drog ur sladden och koppla om men den funka sen iaf.
Det trodde jag aldrig.
 #164337  by Sol

Apropå... Smällde en Amstrad GX4000 genom att vända på kassetten, det gick men konsolen blev ännu dödare... :P

Och det sa poff! en gång då jag satte i en 220 V-sladd i en PAL-Saturn jag bytat strömaggregat till 110 V i, glömde bort mig i en sekund... :DOG
 #164626  by Nagai

Jag använder mig av samma tråd..
Min kompis hittade sin Ac-Adapter som han fick med till sitt spanska Nes..
Han hade en handkontroll som inte funkade när han kopplade in den i basenheten.
Kontrollen fungerar på min enhet, samt att om man kopplar in 4-score i den spanska enheten så går det använda kontrollen.

Hur vet man om man har en spansk kontroll?
 #177408  by Smart Cat

Hundägaren wrote:När det gäller den blå och svarta tror jag det är samma som handkontrollerna.

Den svarta pluggen och 004 HK passar ju bara i SCNmaskiner medans den blåa och 004 E passar i alla PAL-B inkl SCNmärkta. Alltså är det SCNgrejerna som är speciella och "extrakodade" så det är nåt Bergsala gjort.
Hmmm Men hur gick det här till? Satt det folk på Bergsala och bytte ut de här kontakterna eller lämnade man bort det?
Eller gjorde man det i Japan?

Instagram #sndb.se