• Äventyrsspel

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#133047  by Riku

Någon som har några bra tips på spel som är liknande Zelda eller typ Goonies II? Leter men hittar inget kul.
/Älex
 #133056  by Tawny

faxanadu och battle of olympus kan du kolla in :)
och kanske kid icarus..

antar att du spelat zelda 2? :)
Last edited by Tawny on 02 Feb 2009, 16:47, edited 1 time in total.
 #133069  by Ufouria

Willow och Star Tropics är äventyrsspel men jag vet inte om de är bra. Har aldrig spelat dem.
Någon annan som vet kanske?
 #133074  by Vigdul

Det första Metal Gear är ett av dom bättre äventyrsspelen till NES. Som Zelda fast mer spänning.
 #133075  by Wezper

Star Tropics grymt underskattat spel!
 #133080  by elektronhjarnan

Det här är lite att dra saker till sin spets men King Kong 2: Ikari no Megaton Punch är småskojigt. Lite åt Zelda-hållet men mer action-stukat, fast man får gå runt och leta en hel del prylar och dolda vägar också. Det finns bara till Famicom dock, inga NES-utgåvor i någon region (men är helt på engelska i den japanska versionen så det är inga språkhinder i alla fall).

Mission: Impossible är ett annat spel (liksom King Kong 2 från Konami) som är lite likt Metal Gear, fast också det med klart mer actioninslag. Det är det aldrig någon som pratar om det och de som gör det brukar inte gilla det, men jag tyckte att det var ganska roligt. Var väldigt länge sedan jag spelade det i och för sig.

Guardian Legend är en hybrid av Zelda-stukat dungeon-knatande och shoot-'em-up, riktigt trevligt spel på alla sätt och vis. Det skulle jag nog säga hör till "måste spela"-spelen till NES.

Solstice är ett annat spel som brukar få mycket skit men jag gillar det. Klassiskt brittiskt isometriskt arkadäventyr av en sort som är väldigt vanlig till gamla hemdatorer men ovanlig till konsoler. Det är ett absolut måste att rita detaljerade kartor, annars har man inte en chans (vilket också gäller King Kong 2), men om man tar det på rätt sätt så är det inte alls så dumt.

Castlevania II: Simon's Quest finns ju också. Det skulle jag i och för sig inte rekommendera till någon, hur mycket Castlevania-fantast jag än må vara, men vissa tycks gilla det.

Apropå Metal Gear så tycker jag att Snake's Revenge har ett oförtjänt dåligt rykte. Inget toppspel kanske men det är inte kattskit heller; jag hade i alla fall ganska roligt med det.
 #133086  by Vigdul

Jag har kört king kong 2 lite på emulator, men tyckte inte riktigt det kändes som något äventyrsspel, i alla fall inte av zelda-typen. Kul dock.
 #133094  by elektronhjarnan

Njä, inte riktigt, men inte tusen mil ifrån heller... det är ju inget rent linjärt actionspel, man måste ju backtracka duktigt fram och tillbaka genom hela spelet och leta som en stolle för att hitta alla prylar och uppgraderingar man behöver. Väldigt NES:igt spel, finns många sådana halväventyr/halvaction-titlar till konsolen.

Jag spelade igenom det i höstas (aldrig spelat det innan) och blev förvånad över att det var så pass roligt, jag hade verkligen inga förväntningar på det. Undrar varför det aldrig släpptes utanför Japan egentligen.
 #133403  by GNo1

Star Tropics är en höjdare ;) Star tropics 2: Zodas revenge är med kul...
 #133906  by Chefren

Kan även jag skriva under på att Startropics är kanon. Bra musik också!

Instagram #sndb.se