Det här är lite att dra saker till sin spets men King Kong 2: Ikari no Megaton Punch är småskojigt. Lite åt Zelda-hållet men mer action-stukat, fast man får gå runt och leta en hel del prylar och dolda vägar också. Det finns bara till Famicom dock, inga NES-utgåvor i någon region (men är helt på engelska i den japanska versionen så det är inga språkhinder i alla fall).
Mission: Impossible är ett annat spel (liksom King Kong 2 från Konami) som är lite likt Metal Gear, fast också det med klart mer actioninslag. Det är det aldrig någon som pratar om det och de som gör det brukar inte gilla det, men jag tyckte att det var ganska roligt. Var väldigt länge sedan jag spelade det i och för sig.
Guardian Legend är en hybrid av Zelda-stukat dungeon-knatande och shoot-'em-up, riktigt trevligt spel på alla sätt och vis. Det skulle jag nog säga hör till "måste spela"-spelen till NES.
Solstice är ett annat spel som brukar få mycket skit men jag gillar det. Klassiskt brittiskt isometriskt arkadäventyr av en sort som är väldigt vanlig till gamla hemdatorer men ovanlig till konsoler. Det är ett absolut måste att rita detaljerade kartor, annars har man inte en chans (vilket också gäller King Kong 2), men om man tar det på rätt sätt så är det inte alls så dumt.
Castlevania II: Simon's Quest finns ju också. Det skulle jag i och för sig inte rekommendera till någon, hur mycket Castlevania-fantast jag än må vara, men vissa tycks gilla det.
Apropå Metal Gear så tycker jag att Snake's Revenge har ett oförtjänt dåligt rykte. Inget toppspel kanske men det är inte kattskit heller; jag hade i alla fall ganska roligt med det.