• Vilket NES spel har ni lagt ned mest tid på?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#111302  by Ufouria

Vet inte riktigt vilket NES spel som jag spenderat mest tid på under hela livstiden.
Mega Man 1 och 2 kanske, som barn la jag förmodligen ner en hel del timmar på Castlevania, Zelda 1 och 2, Super Mario Bros 1.

#111304  by Gixen

Jaaa.....vad KAN det vara....?

Skulle tippa på Zelda II tror jag, oavsett format :D

#111307  by Wezper

chip n dale och smb3 kanske

#111311  by rogerxy

Hmmm, det var en riktigt bra fråga, jag vet faktiskt inte riktigt... förmodligen Zelda 1, SMB eller SMB3

#111313  by Martin

När jag var ung och fattig roade jag mig med nedteckna hur många gånger jag klarade SMB2. Kom upp i 87 ggr. Punch Out har jag också lirat mycket. Castlevania placerar sig också högt.

#111327  by Bonomaul

Det är förmodligen Zelda II, men Ice Hockey kommer nog inte långt efter.

#111330  by elektronhjarnan

87 gånger! Jag tror inte det finns något enda spel som jag har klarat mer än tja, 6-7 gånger och då pratar vi om ett par enstaka som ligger i den ligan. Till något format, någonsin. De allra flesta spel jag någon gång har klarat har jag spelat igenom en gång och sedan aldrig mer.

Jag hade en kompis som hade ett NES när jag var liten (hade ju inget eget) och vi brukade spela Super Mario Bros. 2 eller Zelda II, för det var ganska länge det enda han hade om han inte hade lyckats låna spel av någon annan. Men vi hade inte så lång tid på oss efter skolan innan det blev dags för middag och föräldrarna ville ockupera TV:n så vi hann nästan aldrig igenom något av dem. Till slut fick jag i alla fall se slutet av SMB2.

Resultatet är att jag har rätt starka aversioner mot båda spelen idag, särskilt Zelda II som jag bara förknippar med att aldrig komma någonvart.

Av de NES-spel jag faktiskt spelat "på allvar" i någorlunda vuxen ålder (dvs under den tid jag ägt ett eget NES) skulle jag tippa att Blaster Master tog mest tid och ansträngning att klara. Har aldrig spelat om det, inte ens tänkt tanken - och det är ett av mina favoritspel till konsolen. 8)

#111331  by Tawny

zelda 2 förmodligen.. :)

#111347  by Dragos

Svårt, men det är nog Zelda 2 och Super Mario Bros.Sen som närmaste utmanare kommer nog Mega man 3.

#111374  by Vigdul

Antagligen SMB2, eftersom det var mitt första spel och jag hade det under hela tiden jag ägde ett nes då det begav sig. Jag brukade till och med drömma om att det fanns gömda extravärldar som jag upptäckte.

edit: vet inte om jag klarat det 87 ggr som martin, men någonstans där i närheten.

#111461  by Martin

Vigdul wrote:Antagligen SMB2, eftersom det var mitt första spel och jag hade det under hela tiden jag ägde ett nes då det begav sig. Jag brukade till och med drömma om att det fanns gömda extravärldar som jag upptäckte.

edit: vet inte om jag klarat det 87 ggr som martin, men någonstans där i närheten.
Som jag tidigare konstaterade i en annan tråd hade man ganska få spel. Förvisso lånade man av varandra etc. Men jag hade alltså tre spel i över ett halv år innan jag fick SMB 2 när det släpptes. Så här i efterhand är jag alltså inte förvånad. Sedan minns jag att jag gjorde det till en grej eftersom jag ville komma upp i 100 gånger.

Som kontrast är spelen idag längre (förvisso kanske lättare, men likväl längre) och då hade jag dessutom mer fritid eftersom man ofta slutade i skolan redan runt klockan 14.

#111462  by Vigdul

13 ggr to go då!

#111474  by Ufouria

Martin wrote:Som kontrast är spelen idag längre (förvisso kanske lättare, men likväl längre) och då hade jag dessutom mer fritid eftersom man ofta slutade i skolan redan runt klockan 14.
Det var bättre förr... mer fritid (och mindre ansvar) --> mer tid för spelande.
elektronhjarnan wrote:Av de NES-spel jag faktiskt spelat "på allvar" i någorlunda vuxen ålder (dvs under den tid jag ägt ett eget NES) skulle jag tippa att Blaster Master tog mest tid och ansträngning att klara. Har aldrig spelat om det, inte ens tänkt tanken - och det är ett av mina favoritspel till konsolen. 8)

Jag har aldrig heller spelat om NES versionen av Blaster Master även fast jag tycker det är ett riktigt bra spel på alla sätt och vis (ffa musiken).
Tror det har att göra med att det var rätt svårt och relativt långt (kändes som det iaf) så man blir inte så sugen på att spela om det. Det är ffa sista banan som jag fasar för att spela igen. Otäck musik och äckligt svårt. Spelar hellre om Blaster Master till GB för där finns det continues och password så man behöver inte spela det i ett streck och inte heller oroa sig för att behöva börja om från början om man förbrukat sina tre continues.

#111621  by Tawny

Sanna wrote:Det var bättre förr... mer fritid (och mindre ansvar)
ja men man var praktiskt taget en slav.. fick inte bestämma ett skit om sitt eget liv...

#111685  by Vigdul

har man ett jobb så är det lätt att man känner sig som en slav även i sitt vuxna liv...

#111770  by Lakanman

1. Zelda
2. Punch-Out
3. Gun Smoke

#111835  by Riwallen

Metroid helt klart sedan shadowgate och kid icarus

#111924  by Luzur

hmmm...

Super Mario Bros, Super Mario Bros 3 och Zelda II.

#111951  by Frezy_man

Jag håller ju på med speedruns och det finns flera spel som jag spelat några timmar om dagen i några månader. Men ändå är det nog turtles II som tar priset. Jag vill minnas att jag satt och varvade det om och om igen som liten. Jag tröttnade aldrig. Och då menar jag i flera års tid. En gissning är att jag varvat spelet med ett tjugotal vänner också. NAturligtvis var det inte så mycket utmaning så jag hittade på egna utmaningar. Klara de tre första banorna utan att bli träffad. Eller spela 2 spelare, döda en av dom för att få 50%+ mer fiender.

Super mario bros 3 har jag nog varvat några tusen gånger. Håller på att ta tilbaks rekordet nu. Är bara uppe i cirkus 250 försök och ett trettiotal varvningar. Men jag får nog säkert ta till flera A4 papper för att få plats med varje pinne, det fick jag göra för Contra.
Har också nedtecknat några hundra varvningar på Contra. Men kommer inte ihåg hur många. Jag gjorde exakt 1150 New game i alla fall.
Mega man 3 har jag i två perioder spelat i över 30 dagar i sträck med minst en varvning/dag snittet låg nog närmare 5.

När det varit som mest intensivast tar nog ändå Mega Man X till SNES priset. 55 stycken 100% (haduoken) varvningar på 5 dagar! xD Sen fick morsan ett utbrott på mig. Då flyttade jag hemifrån inom en veckas tid. Observera att en varvning, tidmässigt låg nog på 41-42 minuter. Och det var full koncentration.

#111963  by rogerxy

haha, du är störd Frezy. & det är därför vi gillar dej :D

#111974  by Ufouria

Mega Man X tog verkligen priset.. :lol:

#111976  by Pinge

Frezy: Get a Life!

#111993  by elektronhjarnan

Martin wrote:Som jag tidigare konstaterade i en annan tråd hade man ganska få spel. Förvisso lånade man av varandra etc. Men jag hade alltså tre spel i över ett halv år innan jag fick SMB 2 när det släpptes. Så här i efterhand är jag alltså inte förvånad. Sedan minns jag att jag gjorde det till en grej eftersom jag ville komma upp i 100 gånger.
Jag har alltid haft minst en dator av något format att spela på, så spelbrist har aldrig någonsin varit ett problem...

#112019  by GNo1

Mega Man 4 samt Super Mario Bros 1-2-3, Nintendo World cup :)

#112080  by RetroMask

Zelda 2 blev man aldrig less på när man var liten. Varenda gång man mötte skuggan fick man en liten pojkorgasm. Fast nu var det många år sen man drog en svärdduell mot skuggan, är nog snart dax igen.

Journey to Silius har fått många timmar uppmärksamhet. Enbart musiken kunde locka mig att sitta och nöta det i några timmar.

Sen finns ju Punch Out som man aldrig kommer bli less på. Det är lika roligt nu som det var för 20 år sen. Är det nåt spel jag aldrig kommer sluta spela så är det punch out!

Frenzy Man du gör det sjukt bra som pallar att satsa så hårt för att nå perfektion! Men vill man vara bäst så får man ligga i, så är det bara.

#112083  by rogerxy

RetroMask wrote:Är det nåt spel jag aldrig kommer sluta spela så är det punch out!
<3

#112105  by Bonomaul

RetroMask wrote:Zelda 2 blev man aldrig less på när man var liten. Varenda gång man mötte skuggan fick man en liten pojkorgasm.
Jag blir aldrig less på det nu, fast torrorgasmerna har slutat komma sedan länge. :)

#112128  by Vigdul

Nu är det våtorgasmer som gäller för din del eller?

#112134  by Bonomaul

Sedan rätt många år, ja. :) Ejakulation ftw! 8)

Instagram #sndb.se