• Bergsala ljuger för att inte förlora pengar

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#102856  by Snutteliten

Ljuger gör de ju int. Det funka ju int på en SCN enhet. O självklart vill de se till sitt eget bästa. Vilken affärsman gör int det???
Sen é det ju ba en uppmaning o inge tvång.

#102867  by Tawny

de säger ju att spel sålda utanför norden inte fungerar på ett svenskt nes.. det gör de ju visst, förutom usa, england, italien och australien (har jag missat nån?)
tyskland t.ex, funkar det ju utmärkt, vår stora granne i söder...

#102868  by Snutteliten

Tawny wrote:de säger ju att spel sålda utanför norden inte fungerar på ett svenskt nes.. det gör de ju visst, förutom usa, england, italien och australien (har jag missat nån?)
tyskland t.ex, funkar det ju utmärkt, vår stora granne i söder...
Det kallas sanning med modifikation Tawny. :wink:

#102876  by Martin

Det intressanta är väl att denna typ av marknadsfördelning aldrig skulle kunna ske i dagens EU där man förordar frihandel (d.v.s. dela upp den interna europeiska marknaden i olika områden).

#102901  by rogerxy

Bergsala förde ju en hård kamp med alla konkurrenter, & särskilt såna som importerade, som de gjorde allt för att sätta pinnar i hjulet för. De gillade inte heller affärer som köpte & sålde begagnade NES-spel.

Finns ju en hel hemsida som handlar om en dåvarande butiksägare som importerade egna spel & hans strider med Bergsala (väldigt intressant läsning tycker jag). Vill bestämt minnas att det är härifrån jag hittade den hemsidan så det bör ha varit på tapeten förut.

#102903  by Vigdul

rogerxy wrote:Bergsala förde ju en hård kamp med alla konkurrenter, & särskilt såna som importerade, som de gjorde allt för att sätta pinnar i hjulet för. De gillade inte heller affärer som köpte & sålde begagnade NES-spel.

Finns ju en hel hemsida som handlar om en dåvarande butiksägare som importerade egna spel & hans strider med Bergsala (väldigt intressant läsning tycker jag). Vill bestämt minnas att det är härifrån jag hittade den hemsidan så det bör ha varit på tapeten förut.
Kan någon länka till ovannämnda hemsida? Låter intressant!

#102921  by Martin

Det är Gameland.

http://hem.spray.se/joakim.ekstrom/

Och det är olagligt att som näringsidkare att importera spel utan för EU eller frihandelszonen i Europa och sälja dem här (gäller samtliga varor såvida man inte har tillåtelse från rättighetsinnehavaren samt erhåller certifikat som t.ex. CE-märkning). Som konsument är det däremot fritt att handla var man vill (dock kan man åka på tullknull).

EDIT. Dock ej att sälja och köpa begagnade spel. Men la till stycket om importspel eftersom det i början står att Bergsala försökte sätta käppar i hjulet för importen.

#102926  by Sunking

Hehhe, skön öppningmelodi :)

#102937  by Gsmhacker

intressant läsning helt klart

#102942  by Gsmhacker

på tal om inget , morsans snubbe , påstår sig ha sålt mest nes spel back then efter STOR & liten firman skulle hetat HP Elektronik , man han köpte inte spel direkt att Bergsala utan han gick via någon lirare i bromma , vet att den adressen / företagat har varit upp i en annan tråd mins nu inte vilken tråd det va , skulle vilja forska i det lite mer

Distribueras i Sverige, Danmark, Finland och Norge av HK SoftCenter AB, Gustavslund 137, 161 37 BROMMA Tel: 08/250055

edit: hittade tråden

http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php ... ght=bromma

#102968  by Martin

Gsmhacker wrote:på tal om inget , morsans snubbe , påstår sig ha sålt mest nes spel back then efter STOR & liten firman skulle hetat HP Elektronik , man han köpte inte spel direkt att Bergsala utan han gick via någon lirare i bromma , vet att den adressen / företagat har varit upp i en annan tråd mins nu inte vilken tråd det va , skulle vilja forska i det lite mer

Distribueras i Sverige, Danmark, Finland och Norge av HK SoftCenter AB, Gustavslund 137, 161 37 BROMMA Tel: 08/250055
Undrar om det kan ha varit ett dotterbolag eller liknande till HK Electronics. Jag har ett par gamla nummer av HKs gratistidning som delades ut i butiker sparade i Kristianstad. Kommer ihåg att HK importerade några NES-spel. Kikar när jag kommer ner.

HK står förresten för Heikki Karbing, han var med i panelen på RG senast.

Jag kan även fråga Spiros som arbetade med Heikki. Spiros har bättre koll på spelen nämligen.

Instagram #sndb.se