Det har ju varit en del prat här om silverserien (dvs. Rad Racer, Kid Icarus och Metroid som har omslag likt den svarta serien, fast i silverfärg) vs. "silver pak" (Bergsalas beteckning på kassetter med lösenord).
Det svarta fåret har ju liksom varit Rad Racer som inte har någon lösenordsfunktion (fråga mig inte vad man skulle haft en sån till i Rad Racer...), som har varit beviset för att de inte fick silverfärgen pga. lösenordsfunktionen.
Att det släppts svarta spel både mellan och efter dessa har också känts lite konstigt, det visar ju att silverfärgen inte heller var ersättare till den svarta.
En tanke slog mig för ett tag sedan...
Vad de här spelen har gemensamt, som inte finns i något av spelen från svarta serien, är MMC1.
Kan det helt enkelt varit på det viset att man valde silverfärg på dessa för att liksom markera att de låg på en högre nivå tekniskt än de tidigare spelen?
Det var ju de tre första spelen som verkar ha använt sig av sådant i USA... Undantag Zelda (som kanske trots allt fick sin guldfärg för att visa att det låg på en ännu högre nivå, med sitt batteriminne...eller så tyckte nån bara det var snyggt. Zelda liknar ju inte något av de äldre svarta eller silverspelen i sin kartonglayout alls...) och Punch Out (som iofs. använder MMC2 och liksom Zelda verkar vara ett tidigt steg bort ifrån layouten på de äldre spelen).
Att det inte kom fler silverspel...well...kan ju ha berott på att de ville modernisera layouten eller så...förnya sig...vad vet jag, efter silverspelen så verkar det ju ha släppts på ramarna lite och omslagen/kassetterna verkar ju börjat kunna se ut lite som de ville...
Men vad tror ni insatta om teorin? Sågning eller någonting tänkvärt?
Det svarta fåret har ju liksom varit Rad Racer som inte har någon lösenordsfunktion (fråga mig inte vad man skulle haft en sån till i Rad Racer...), som har varit beviset för att de inte fick silverfärgen pga. lösenordsfunktionen.
Att det släppts svarta spel både mellan och efter dessa har också känts lite konstigt, det visar ju att silverfärgen inte heller var ersättare till den svarta.
En tanke slog mig för ett tag sedan...
Vad de här spelen har gemensamt, som inte finns i något av spelen från svarta serien, är MMC1.
Kan det helt enkelt varit på det viset att man valde silverfärg på dessa för att liksom markera att de låg på en högre nivå tekniskt än de tidigare spelen?
Det var ju de tre första spelen som verkar ha använt sig av sådant i USA... Undantag Zelda (som kanske trots allt fick sin guldfärg för att visa att det låg på en ännu högre nivå, med sitt batteriminne...eller så tyckte nån bara det var snyggt. Zelda liknar ju inte något av de äldre svarta eller silverspelen i sin kartonglayout alls...) och Punch Out (som iofs. använder MMC2 och liksom Zelda verkar vara ett tidigt steg bort ifrån layouten på de äldre spelen).
Att det inte kom fler silverspel...well...kan ju ha berott på att de ville modernisera layouten eller så...förnya sig...vad vet jag, efter silverspelen så verkar det ju ha släppts på ramarna lite och omslagen/kassetterna verkar ju börjat kunna se ut lite som de ville...
Men vad tror ni insatta om teorin? Sågning eller någonting tänkvärt?
ATTACK THE DEVILS WORLD!