• Ljud/Bild dess moddningar & Franska NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#297734  by sparrisn

Har franskt nes stereoljud?
Last edited by Pinge on 18 Jun 2010, 22:40, edited 1 time in total. Reason: Tråden bytte samtalsämne!
 #297784  by WERY

#297786  by sparrisn

Men varför har den samma kabel som snes?
 #297787  by Pinge

det har den inte!
 #297790  by WERY

Dom ser bara lite lika ut. Det är en anslutning för att passa det franska SECAM systemet som använder scart istället för RF. Synd att inte omvärlden tänkte i samma banor för det hade varit lättare idag

http://gamesx.com/wiki/doku.php?id=av:nintendomultiav

En guide över kontakten på Snes. Den skiljer sig lite från den anslutningen på fransk NES
 #297864  by sparrisn

kan man använda en Snes eller N64 kabel på den då?
 #297891  by mikoto

Va? Det kan man väl visst? Komposit kabeln borde fungera rakt av, RGB kabeln borde fungera iaf. Men frågan är om maskinen fungerar bäst med en NTSC RGB kabel eller PAL konsol anpassad RGB kabel... Syftar på Snes när jag säger konsol förresten. GCns RGB sladd är ju samma som NTSC sladden.
 #298009  by sparrisn

Jag blev bara så nyfiken eftersom den hade sån port, rgb har inget att göra med stereo ljud då?
 #298010  by Pinge

nej
 #298023  by sparrisn

Jag är så dum i huvudet, helt körd :P
 #298045  by WERY

Komposit
S-Video
RGB
Component Video
HDMI

Handlar om bild.

På vissa konsoler är det mono, andra stereo och resten surround. Dom går normalt sett i den ordningen jag skrivit så det blir då ganska lätt och börja från början när man räknar uppåt. Stereo blev standard under 16-bit eran och ganska snabbt dök surround upp till följd av det.

Ljudet sitter antingen i scartporten eller vid sidan av som det gör på bland annat NES(inte på FRA) och Amiga CD32. För gamla konsoler som bara har RCA ljudet på en kanal kan man använda RCA splitter så går ljudet in i båda högtalarna om det finns RCA jack på den. Man kan annars modda om man vill ha ut ljudet separat och då kan man montera 2 st ljudutgångar så man slipper använda RCA splitter
 #298061  by sparrisn

Så det är möjligt att få stereo ljud till vanligt nes?
 #298077  by mikoto

Nej. Nes har inget stereo ljud.

Du kan splitta ljudutgången på två och dra båda till en förstärkare, men det blir inget stereoljud av det. Det är fortfarande mono och ljudet som kommer ur vänster högtalare är identiskt med det som kommer ut ur höger. Det är en ljudkanal, stereo är två separata ljudkanaler.

Det finns en annan mod för Nes som brukar räknas som att den ger stereoljud men det är inte korrekt, det är mer ett kul experiment då inga spel har musik som är gjord med den modden i åtanke.
 #298081  by Pinge

Den modden du gjorde på mitt? :)
 #298085  by sparrisn

Hur blev det då pinge?
finns det nån sida om hur man gör?
 #298088  by mikoto

Yes, den modden pinge :-)

Sparris: Här är guiden: http://www.disgruntleddesigner.com/chri ... tereo.html Du får löda lite men det är ganska enkelt egentligen. Ganska nybörjarvänlig mod.
 #298094  by sparrisn

grymt, ska testa detta :D
 #298099  by WERY

Den modden gjorde väl så Pulse 1 och 2 hamnade på en kanal medan PCM, Noise och Triangle hamnade på en egen?
 #298102  by sparrisn

Prata svenska wery? vad menar du? :)
 #298938  by Kreese

Ljudet i en NES består av 5 kanaler... 2 Square kanaler (det blippiga) en Triangle (mjukare ljud används ibland till bas mm.) Noise (brus, används till effekter och hihats cymbaler osv.) Samt en DPCM kanal som kan spela upp samplingar (används t.ex. till bastrumma, virvel och pukor i SMB3).

Det finns en mod som gör att man kan få de två Square kanalerna i t.ex. vänster och resten i höger. Egentligen bara användbart om man ska spela in och få ljuden splittade. Man skulle t.ex. kunna spela in musiken från ett spel. Lägga på lite reverb (eko typ) på Square kanalerna, men sen bör man nog mixa ner kanalerna till mono igen, innan man t.ex. gör en mp3:a av allt. Man kan iofs behålla lite spridning för att få lite stereoeffekt.

Det finns en sida där de spelat in soundtrack från spel och tillämpat denna (eller någon liknande) metod: http://playthenes.com/6.5.0.Tunes/6.5.0.Tunes.php
Edit: (det var visst inte alls samma metod, men där får de i vilket fall som helst till en stereoeffekt...)

Personligen föredrar jag dock mono. Detta konstgjorda stereoljud gör mig bara irriterad...
 #299004  by mikoto

Ja, alltså stereoljudet är ju mer en kul grej än något som man faktiskt vill använda anser jag. Nes är mono, acceptera och njut. Det låter ju rätt schysst :-) Ganska lite brus och annat otyg på ljudet utan rena fina signaler.
 #299129  by mikoto

Ah, tufft. Det ser ut lite som vad jag en gång tänkte bygga, fast jag blev aldrig riktigt klar och misstanken om hur slutresultatet skulle bli gjorde mig inte sådär motiverad heller. Vet inte om det är exakt det jag tänkte men ser liknande ut iaf.

Hemskt pris dock, iaf om man kan bygga själv :-) 45$ för några kondensatorer, motstånd, en diod och en IC och två kontakter. Orkar man bygga själv kan man nog komma undan med runt 50 kronor(för delarna då)... Fast det blir nog svårt att få det lika snyggt och de där ser ju faktiskt väldigt välgjorda ut. Kvalitet kostar...

Undrar vad de kör för IC....

Vill man ha en "Stereo NES"(hoho, en SNES!) så är det där en bra produkt dock om man inte kan bygga kretsarna själv. Det gör ett bra jobb vad jag kan bedöma. Fast det blir 100% separation på kanalerna med den där, de flesta spelen låter nog ganska konstigt på grund av det.
 #299130  by sparrisn

Men det är inte så faligt mkt pengar ändå, 400 - 450:- totalt.

Men det jag inte fattar är, kommer du få ut bättre ljud, mer bas eller exakt vad gör denna?
 #299134  by mikoto

Om du lyssnar på musiken från din Nes, så hör du att den består av flera olika "instrument" som spelar tillsammans. Normalt sett har Nes musik tre eller fyra instrument som spelar upp en låt tillsammans, tex trummor och två synthar. Trummorna är "tyngre" ljud med mer bas, syntharna är oftast "lättare" och lite gällare ljud.

Nes "ljudchipet" fungerar så att det har två utgångar för ljudet. De tyngre och basigare ljuden på den ena utgången och de lättare och mer gälla ljuden på den andra utgången. I Nesen slås sedan dessa två utgångar ihop till en och skickas ut som en kanal, mono. Detta är vad du hör.

Stereo modden menar att man tar de två ljudkanalerna innan de blandats ihop och kör de på var sin kanal till din förstärkare så att du tex kan få trummorna på den vänstra högtalaren och syntharna på den högra. Hänger du med?

Detta låter tufft i en del spel och hemskt på andra, just på grund av att de två ljudutgångarna från ljudchipet i din Nes ska blandas. Musiken är inte gjord för att spelas upp i stereo, därför är det en ren bonus om ett spel låter bättre såhär och därför är även den här modden mer en "kul grej" än något som gör upplevelsen bättre. Fast gör man egen musik kan det säkert vara väldigt roligt att peta med. :-)
 #299138  by sparrisn

ok så då är detta nog inget intressant om man inte ska göra egen musik utan spela mest, som du sa, kan låta illa på nåt och bra på ett annat.
 #300516  by Phredreeke

WERY wrote:Dom ser bara lite lika ut. Det är en anslutning för att passa det franska SECAM systemet som använder scart istället för RF. Synd att inte omvärlden tänkte i samma banor för det hade varit lättare idag
Fransmännen var oroliga över att utländska tv-tillverkare skulle slå ut deras industri. Därför beslöt man sej för att använda sej av det det egna färgsystemet SECAM istället för amerikanska NTSC eller tyska PAL. Marknaden skulle då bli för liten för utländska tillverkare att tillverka egna TV-apparater för och den inhemska industrin då skulle vara säkrad.

Detta gjorde det även dyrt för tv-spelstillverkare att släppa sina konsoler där.

SECAM-systemet använder RF precis som NTSC och PAL. SCART-kontakten uppfanns i samband med text-tv (som då använde fristående dekodrar istället för att ha den inbyggd i TV:n) TV:ns tuner demodulerar video och ljud-signalen, skickar den genom SCART-sladden till texttv-dekodern som avkodar den gömda texttv-signalen, och visar den valda texttv-sidan som RGB-signal, medan vanliga videosignalen skickas tillbaka som kompositsignal. Fanns även betaltv-dekodrar som funkade på samma sätt.

Istället för att tillverka en särskild SECAM-version av PPU:n så valde Nintendo att sätta i en PAL-dekoder i konsolen och mata ut en RGB-signal. Du får därför inte bättre bild med ett SECAM NES med RGB-kabel än med ett vanligt PAL NES med kompositkabel.
 #300520  by jalla

Ja, det är sant som Phredreeke säger, franska NES konsoller använder den samma PPU:n som andra PAL NES konsoller, så man får inte äckta RGB kvalitet på franska NES konsoller själv om signalen är någon form för RGB.

Det som jag förresten tycker är rätt smidigt med franska NES konsoller är att sedan man koplar den til SCART inngången på TVen, så behöver man inte att söka efter rätt frekvens för att få upp bilden. Det är dock inga problem att söka efter rätt frekvens tycker jag, men jag gillar att man inte behöver att göra det isåfall :) Man kan i och för sig använda komposit-utgången på andra PAL NES konsoller också, då behöver man heller inte att söka efter rätt frekvens :)

Instagram #sndb.se