• Contra = Arnold , Alien , Sylvester

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#295067  by Sphinx

Haha, har inte tänkt på det innan. Känns knappast som en slump va? ;)

En annan sån klassiker är Metal Gears Solid Snake och Kyle Reese från Terminator.

Image
 #295070  by Viktor

Arnold känns ju lika kalkerad som Michael Biehn/Solid Snake, de andra är kanske lite mer långsökta... Kul grej iaf!
 #295077  by Leopardkungens

Blev förvånad första gången jag såg Michael Biehn/Solid Snake liknelsen, det är ju HAN!
Nu var det väl kanske inte lika uppenbart men visst verkar det ändå vara Arnold och Sylvester kopior, Alien vet jag dock inte om jag håller med om.
 #295082  by boone

Dom gjorde faktiskt liknelsen till Michael Biehn för att dom hade planerat att göra en film av Metal Gear, och då han var såpass stor stjärna (med både Aliens och Terminator) så var han första valet till Snake, men det blev ju aldrig så tyvärr.. en av mina favoritskådisar.
 #295084  by justschill

Säger samma som Leoparden.

Dock alltid lika kul med sånt här :)
 #295089  by Hullofella

Det är 80-talets stora actionhjältar, Arnold och Sylvester, som stått förebild för karaktärerna, helt klart.

Sen är det ganska mycket alienreferenser också, kolla bara på :

Image
 #295168  by Pinge

det var väl tänkt som ett terminator spel först om jag inte missminner mig!
 #295171  by prof

Hullofella wrote:Det är 80-talets stora actionhjältar, Arnold och Sylvester, som stått förebild för karaktärerna, helt klart.

Sen är det ganska mycket alienreferenser också, kolla bara på :

http://sydlexia.com/imagesandstuff/cont ... _boss3.png
varför kastar den tomater : I
Last edited by Pinge on 09 Jun 2010, 12:45, edited 1 time in total. Reason: Citera inte bilder, framförallt inte från samma sida!
 #295242  by Viktor

pinge80 wrote:det var väl tänkt som ett terminator spel först om jag inte missminner mig!
Om du inte tänker på Journey to Silius. Båda kanske var tilltänka Terminator-spel?

Tycker f.ö. Power Blade-jämförelsen var den mest långsökta hittills. Båda har solglasögon och bister uppsyn, och det var väl ungefär det ;)
 #295246  by Pinge

du har nog rätt, men vetifan om det inte var ngt annat än JtS som jag tänkte på... e ganska tankspridd nowadays :)
 #295367  by Hullofella

Viktor wrote:
Tycker f.ö. Power Blade-jämförelsen var den mest långsökta hittills. Båda har solglasögon och bister uppsyn, och det var väl ungefär det ;)

Inga exempel har varit direkt långsökta, kolla bara in cut-scenes och startmeny i Power Blade. Det bara skriker Arnold :D
Sen kan man ju bara kolla på själva handlingen i spelet, det är ju nästan Terminator rakt av, jämför superdatorn med Skynet.

Introt:

Liten recension av spelet som tar upp likheterna:
 #295445  by Viktor

Nu får ni väl ändå kamma er. Killen som har gjort den där recensionen är också helt ute och cyklar. För att få slut på de här dumheterna citerar jag hela den briljanta storyn från manualen:
År 2191 har jorden tack vare Huvuddatorn utvecklats till något som närmast påminner om paradiset. Huvuddatorn löser alla problem och människorna är nöjda. Men så en dag när Huvuddatorns säkerhetschef, NOVA, sitter hemma och tittar på TV blir skärmen plötsligt svart, ljuset slocknar och det börjar komma varmluft ur luftkonditioneringen. Så börjar den röda larm-telefonen surra. "Vad i hela friden!" NOVA svarar. Det är högste chefen som beordrar honom att ställa upp som frivillig för ett enmansjobb, ett riktigt farligt enmansjobb och att genast infinna sig på chefens kontor. "Man kan ju gissa vad det här handlar om", muttrar NOVA när han skyndar iväg.
NOVA får veta att Huvuddatorn har kopplats bort av terrorister från en annan planet. Chefen förklarar: Bara NOVA, som behärskar tekniken med den sägenomspunna Power Blade, har någon chans att nå fram till datorhjärnan och ställa allt till rätta igen. Huvuddatorn har sex databaser placerade i sex olika sektorer. NOVA måste söka upp den lokale agenten i respektive sektor för att få ett ID-kort. Med hjälp av kortet kan han ta sig in i säkerhetsrummet utanför databasen, bekämpa vakten och ta banden ur bandstationen. När NOVA tagit de sex banden måste han gå till datorhjärnan och slåss mot den farligaste av alla vakterna och starta datorn igen.
Det storyn har gemensamt med Terminator-filmerna är alltså en framtida superdator och en kille med kort hår.

I actionsammanhang går det tretton karaktärer på dussinet med stora muskler och solglasögon. Det gör inte NOVA till en karbonkopia av Arnold, utan bara en generic actionhjälte, vilket är precis vad Arnold själv spelar i många filmer och anledningen till associationen.

Långsökt, således, till skillnad från Contra- och Metal Gear-omslagen där det ser ut som att man har tagit ett kalkerpapper och plankat rakt av. Det är skillnad på inspiration och plagiat.
 #295460  by WERY

Arnold är även med i SCAT som huvudperson där han heter Arnold. MEn i Action in New York kallas han mr Silver
 #295486  by Hullofella

Satt i sitt sammanhang, och med tanke på Arnolds popularitet vid den tiden, så är det inte långsökt (det hade varit en sak om jag påstått att Arnold stått förebild för Super Mario, det är långsökt). Hela Power Blade, Contra osv. är ett enda hoppkok av allt som var coolt på den tiden. Man skulle kunna kalla speltillverkarna för eklektiker. Det som är intressant är att dessa spel är skitgrymma, medan de officiella spelen baserade på Arnolds filmer, är helt sämst.

Image

Image

För mig är likheten uppenbar.
Last edited by Hullofella on 10 Jun 2010, 18:30, edited 1 time in total.
 #295493  by Viktor

Visst, det beror på hur man definierar långsökt. I det här sammanhanget, där två uppenbart kalkerade karaktärer har presenterats, tycker jag det är jämförelsevis långsökt att säga att Arnold är en förebild för NOVA i Power Blade, därav "mer långsökt".
Arnold behöver inte nödvändigtvis vara den enda förebilden för alla actionhjältar med stora muskler och solglasögon. Det är en vanlig stereotyp som inte bara härstammar från honom. Det finns otaliga liknande figurer. Arnolds actionkaraktärer är en produkt av 80- och 90-talet, precis som Power Blade är. Hoppas min poäng gick fram nu, för jag har nog inget mer att tillägga i diskussionen ;)
Image
 #295565  by Mippy

Kan man ens säga att Reinfeldt har en frisyr? Tycker inte det känns som att han har så mycket att arbeta med. :DOG

Han på Power Blade-fodralet är ju betydligt mer lik Arnold. I princip identisk mun, näsa och öron ju. Bara håret som skiljer sig en aning. Kanske bara en tillfällighet i och för sig. Det behöver ju inte betyda att de strävade att efterlikna honom.
 #295694  by Hullofella

Nu blev mitt tidigare inlägg lite konstigt, men jag syftar inte främst på omslaget till Power Blade (vilket somliga verkar haka upp sig på), utan spelet i sig. Sedan har jag ju hävdat hela tiden att det är ett hopkok, men att Arnold är en av huvudingredienserna (kanske inte kalkerad som i Metal Gear, men uppenbart lik).

Ingvar Oldsbergs ordvitsar i på spåret var långsökta.

Image
 #295923  by justschill

Smart Cat wrote: Bisster uppsyn: Yes
Samma frisyr: NO!
Tupé? :DOG
 #301828  by nissling

En liten mini-bump, men den här länken tycker jag passar in i den här tråden. Postades på LMG förra veckan.
http://www.videogamelookalikes.com/

Instagram #sndb.se