• Japansk "större" Kasett

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#283854  by Clownfish

Har ett par japanska spel som köptes på RSM inget konstig med det igentligen bara att ett av spelen blir för stort med converten. kan man komma förbi detta på något sätt eller kommer det alltid förbli ospelbart:(
skulle man gissa vad som är på bilden så är det SMB3 vilket jag skulle vilja köra lite:)
finns de någon smidig lösning?

Tack
 #283891  by poppe

Du kan skruva upp spelet och köra kretskortet direkt i converter.
 #283895  by Ufouria

Vilket himla bök för att spela.. skruva bort hela skiten. :DOG

Edit: Har själv en sån där stor famicom kassett men har aldrig spelat det. Om man nu måste skruva bort allt i princip så kommer det aldrig bli av att jag spelar det heller.
 #283900  by poppe

Det räcker med att skruva upp spelet, men visst är det lite omständligt.
 #283902  by genne

vad är problemet att den inte går in alls eller att du inte kan trycka ner spelet? för om det bara är att det inte går att trycka ner finns det ju nes man inte behöver trycka ner släden utan spela med den uppe.
 #283906  by Pinge

har du ngn bild på kassetten?
 #283912  by poppe

Så här gör jag:

Före:
Image

Efter:
Image
 #283917  by mikoto

poppe: Wow, har din cart skruvar? :-)

Nästan alla Famicom Carts jag har sett har varit skruvlösa och istället hopsatta med ondskefulla plastflikar och liknande som gör att det är nästan en envägsresa att öppna de. Lurigt med dessa konverters. Undrar om det inte går lösa på något annat vis... Hmm...
 #283919  by poppe

Nix, det var ingen skruv såg jag nu, utan de onskefulla plastflikarna, så det kanske inte är rekommendera. (min var öppen och inte ihop tryckt.)
 #283921  by mikoto

Sanna: Man skulle väl annars kunna montera fast en Famicom kontakt på sin NES :-) Det skulle ju fungera, man får koppla in den med givetvis. Frågan är bara om det skulle finnas något lämpligt ställe att montera den på...
 #284008  by Pinge

3 andra lösningar är:
1: Köp en famicom
2: Köp en Toploader a.k.a Nes2
3: Köp en Smb3 neskassett istället för att krångla! :)
 #284011  by tjibynn

jag har en enhet som dessa stora kassetter funkar på..
när jag rengjorde den så fick jag inte hissen riktigt på plats.. (främre plastclipset hamnade på översidan om kretskortet ist för undersidan)

det gör att alla spelen bara funkar med hissen i uppfällt läge, inte nedtryckt som man ska göra..
 #284050  by Clownfish

pinge80 wrote:3 andra lösningar är:
1: Köp en famicom
2: Köp en Toploader a.k.a Nes2
3: Köp en Smb3 neskassett istället för att krångla! :)

Jag ställer på alternativ 1 om jag får ett billigt;) hade varit skoj.
ser ut som SMB3 på bilden men är ju inte säker, lite därför jag vill försöka få igång det oxå.
tråkigt att inte kunna testa de:S
säljs de för några bra priser de Japanska?:P
 #284283  by Kreese

Tänk på att du måste ha ett AV-moddat Famicom eller ett AV Famicom, då det verkar vara väääälidgt få tv apparater som stödjer NTSC via antenutgången. (Famicom har nämligen ingen AV-utgång från början)
 #284325  by mikoto

Sanna wrote:En AV famicom måste ju vara 10 ggr bättre än en "vanlig" famicom med tanke på att den är mindre och att man kan byta handkontroller.
Men den har ju ingen mikrofon och dessutom passar den mycket sämre med Famicom Disk systemet ;-) Plus att den är ful! Bwahaha.
 #284339  by Clownfish

mikoto wrote:
Sanna wrote:En AV famicom måste ju vara 10 ggr bättre än en "vanlig" famicom med tanke på att den är mindre och att man kan byta handkontroller.
Men den har ju ingen mikrofon och dessutom passar den mycket sämre med Famicom Disk systemet ;-) Plus att den är ful! Bwahaha.
Mikrofon?? :o

Instagram #sndb.se