Programmering har alltid fascinerat mig. Jag har iofs inte programmerat speciellt mycket mer än GFA Basic på Atari ST, men lite assembler också. Det är egentligen inte så svårt som man tror när man väl grävt sig djupt ner i skiten. Det handlar egentligen bara om att flytta data, vid rätt tidpunkt och till rätt ställe.
Don Miller, en kille från USA har specialiserat sig på grafikprogrammering. Han har släppt lite källkoder samt info om hur man gör för att komma igång. Själv fastnade jag för "Vegaplay" källkoden. Den som låter dig skapa en rom-fil med egenkomponerad musik. Men man kan även ha med egen grafik...
Så här kan resultatet bli: Faktum är att hans källkoder och programexempel gjort mig ännu mer sugen på att lära mig koda till NES. Tänk er själva att göra som Sivak (skaparen av Battle Kid), programmera ett helt eget spel, från grunden! Frågan är dock om man kommer ha tiden att lära sig allt man måste kunna, men vem har bråttom egentligen?
Nåväl, är ni intresserade tycker jag helt klart att ni ska spana in http://www.no-carrier.com/ Där har i alla fall Don Miller lagt upp som jag tidigare skrev, lagt upp programmeringsexempel. Man kan t.ex. göra en egen scrolltext, bildspel mm.
När man väl testat de olika sakerna, laddat hem alla program som han länkar till osv. Då inser man plötsligt att det faktiskt inte vore en omöjlighet att nån gång kunna göra ett eget spel.
En grej som är rätt tuff som han programmerat också är glitchNES:
http://www.no-carrier.com/glitchnes.html
Ett program som skapar grafikfel, i olika mönster och man kan kontrollera det med handkontrollen för att skapa coola effekter: http://www.slideshare.net/nocarrier/gli ... t-workshop - en skön slideshow som förklarar mycket om PPU (grafikchippet) i en NES mm.
Här är en annan bra sida med massa info mm:
http://nesdev.parodius.com/
Vore skoj om någon/några fler blev sugna och ville börja lära sig lite mer om att programmera. Antar att man skulle ha rätt mycket hjälp av varandra i början...
Don Miller, en kille från USA har specialiserat sig på grafikprogrammering. Han har släppt lite källkoder samt info om hur man gör för att komma igång. Själv fastnade jag för "Vegaplay" källkoden. Den som låter dig skapa en rom-fil med egenkomponerad musik. Men man kan även ha med egen grafik...
Så här kan resultatet bli: Faktum är att hans källkoder och programexempel gjort mig ännu mer sugen på att lära mig koda till NES. Tänk er själva att göra som Sivak (skaparen av Battle Kid), programmera ett helt eget spel, från grunden! Frågan är dock om man kommer ha tiden att lära sig allt man måste kunna, men vem har bråttom egentligen?

Nåväl, är ni intresserade tycker jag helt klart att ni ska spana in http://www.no-carrier.com/ Där har i alla fall Don Miller lagt upp som jag tidigare skrev, lagt upp programmeringsexempel. Man kan t.ex. göra en egen scrolltext, bildspel mm.
När man väl testat de olika sakerna, laddat hem alla program som han länkar till osv. Då inser man plötsligt att det faktiskt inte vore en omöjlighet att nån gång kunna göra ett eget spel.
En grej som är rätt tuff som han programmerat också är glitchNES:
http://www.no-carrier.com/glitchnes.html
Ett program som skapar grafikfel, i olika mönster och man kan kontrollera det med handkontrollen för att skapa coola effekter: http://www.slideshare.net/nocarrier/gli ... t-workshop - en skön slideshow som förklarar mycket om PPU (grafikchippet) i en NES mm.
Här är en annan bra sida med massa info mm:
http://nesdev.parodius.com/
Vore skoj om någon/några fler blev sugna och ville börja lära sig lite mer om att programmera. Antar att man skulle ha rätt mycket hjälp av varandra i början...