• Överskattade spel till NES!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#225029  by nes_nerd_no_1

Tänkte att vi här kunde nominera spel som vi anser vara överskattade, men som älskas av "den stora massan".
Kom gärna med motivering, så att det inte bara blir en massa "name-dropping" här i tråden! :yes:

Själv vill jag gärna börja med att nominera; Castlevania!
Otroligt hypat spel som älskas av massorna, men frågan är om det verkligen är så jäkla bra egentligen? Visst, det är väl ett halvt okej spel, men styrkontrollen är (iaf enligt mig) rent kass, och spelet i sig är inte så värst kul när det kommer till kritan, iaf står inte underhållningsfaktorn i proportion till hur pass hyllat detta medelmåttiga spel har blivit!
Visserligen innehåller spelet en av de bästa låtar som finns till NES, men förrutom det så förstår jag faktiskt inte varför det har blivit så pass hyllat som det har, för det är ju bara ett vanligt plattformspel, och dessutom ett ganska medelmåttigt & enformigt sådant!

Så varsågod! Nästa spel till galgbacken! :twisted:

Ps! Och jag förväntar mig att någon snart kommer att nominera Super Mario Bros 3! Tänkte själv göra det, men väntar för att se om någon annan vill göra det istället, annars kommer jag med en diss & motivering senare! :yes: :twisted:

OBS! Inga försvarstal mot dissade titlar är ni snälla! Här håller vi oss till att såga spel som är omtyckta av de flesta, men kom ihåg att motivera varför! :)
 #225037  by iRobin

Tänker inte dissa SMB3, tycker det är riktigt bra!!!
Däremot vill jag nominera nästan alla sportspelen.
Speciellt track and field!!! :evil:
riktigt tråkigt spel!!!
 #225039  by Ufouria

Självklart nominerar jag Super Mario Bros 3. Kan inte förstå varför det är mångas favoritspel. Musiken är inget vidare och spelet är enformigt. Det må vara ok att spela två-tre världar men när man kommit halvvägs in i spelet önskar man bara att det vore slut. Dessutom är det för lite action i min mening.
 #225045  by nes_nerd_no_1

Sanna wrote: Det må vara ok att spela två-tre världar men när man kommit halvvägs in i spelet önskar man bara att det vore slut.
Precis så känner jag varje gång jag är dum nog & får för mig att köra igenom det spelet! :mrgreen:
 #225052  by instinqt

Håller helt klart med om Castlevania... :)

Jag vill nominera två spel...

Metroid.

Mest överskattat alla kategorier. Oöverblickbart, kass kontroll (oh yes), 99% irrande om man inte memorerat var man ska sedan barnsben.

Zelda

Herregud säger jag bara. Jag älskar Zelda-serien men när det enda man får veta är: "It's dangerous to go alone. Take this.", ja vafan ska man göra då? Det är väl ungefär den hint man får sen är man utelämnad åt att just irra runt tills man hittar rätt. Det är, precis som i fallet Metroid, OK för de som spelat detta så mycket när de var små att allt bara sitter i ryggmärgen. Men någon hint kanske man vill ha. Elda randombuskar, irra i labyrinter osv kan jag vara utan.

Jag hatar irrande i spel! Det är en typisk såndär grej som "nostalgiker" förbiser när de bedömer gamla spel och anser att de är bäst alla kategorier. Visst, det är skitlätt och jääääääääätteroligt (säkert) när man faktiskt vet vad man ska göra. Men att behöva sitta och titta en guide eller lägga 3 timmar på att bara irra runt...det är inte ett bra spel. Ta Simons Quest. Där blir de flesta helt galna på att man aldrig riktigt vet vafan man ska göra. Men i Zelda och Metroid är det helt OK? Förbluffande.
 #225053  by Pinge

Det första spelet som dyker upp i skallen (förutom Double Dragon spelen) är Dragon´s Lair ett sämre "spel" får man leta efter!

Ni som är inte är kräk-magade kan ju ta en kik på:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 889378692#

Snart kommer väl katten och gnäller på Zelda II också :(
 #225054  by nes_nerd_no_1

instinqt wrote: Jag vill nominera två spel...

Metroid...

Zelda...
Håller jäkla mycket med dig om de två spelen!!!´

pinge80 wrote:Det första spelet som dyker upp i skallen (förutom Double Dragon spelen) är Dragon´s Lair ett sämre "spel" får man leta efter!
Fast nu handlade inte tråden om dåliga spel, utan om överskattade spel. Och Dragons Lair är väl knappast ett spel som någonsin har varit speciellt uppskattat av någon, mer än för den snygga grafikens skull...
 #225055  by Pinge

För att ni är för dåliga gajmers! :-w
 #225058  by nes_nerd_no_1

Dåliga? Jag har iaf klarat Zelda, men jag tycker att det (jämfört med sina uppföljare) är ett dåligt spel, där man mest irrar runt hela spelet, såvida man inte vet vart allt finns!

Så dåliga gajmers? Snarare för att spelen in fact är ganska dåliga? :P

Sen vet jag inte om du såg min editering Pinge? Men:
nes_nerd_no_1 wrote:
pinge80 wrote: Dragon´s Lair ett sämre "spel" får man leta efter!
Fast nu handlade inte tråden om dåliga spel, utan om överskattade spel. Och Dragons Lair är väl knappast ett spel som någonsin har varit speciellt uppskattat av någon, mer än för den snygga grafikens skull...
;)
 #225062  by Pinge

om det finns EN ENDA som gillar det så är det överskattat! sen vad som räknas som en bred massa är väl relativt :-w
 #225078  by Ufouria

Instinqt: Mkt bra nomineringar! :good:

Håller med om båda spelen. Metroid börjar jag iofs att uppskatta mer och mer för varje gång jag spelar det just pga att jag behöver irra omkring mindre och mindre för varje gång. Spelade man det som barn och har hela kartan i huvudet, ja då älskar man säkert spelet än idag.

Zelda skulle vara hemskt att spela idag om man inte hade några nostalgiska minnen till det. Enda anledningen till att jag gillar det är just för att jag minns att jag spelade det som barn (inte jättemkt dock). Kommer ffa ihåg när jag kom hem till en pojkvän som hade Zelda och jag blev helt förälskad i det spelet. Hade det inte själv.

Som barn hade man större tålamod och kunde spela om samma moment miljontals gånger även fast man inte kom någon vart. Då tänkte man inte så mkt på att det var jobbigt att irra omkring och inte komma någon vart. Igår blev jag irriterad direkt när jag inte hittade rätt väg omedelbart i andra palatset av Zelda II.

Dragon's Lair kan väl inte klassas som ett överskattat spel? ALLA utom mig hatar ju det spelet så då kan det väl inte räknas som överskattat? :s
 #225128  by Martin

Are you crazy people?!

Castlevania är ju underbart, njutningsfull musik, häftiga miljöer och jävligt kul. Även Zelda och Metroid är ju sanslöst bra, behöver ju inte motiveras. Zelda är ett sådant spel som jag kan plocka upp och än idag njuta stort av det. Även Metroid håller bra idag, på den tiden var det ju sinnessjukt bra. Vi var ju helt blown out of our minds när jag och min gamle klasskamrat Paul spelade det. Spelet var för bra för att vara sant. Man var tvungen att nypa sig i armen och ramla ner för trappan för att inse att det inte var någon dröm.

Ett överskattat spel enligt min åsikt är Section Z. Man tutade runt i olika warpzoner mellan dassiga segment i banorna.

Kan instämma i att Track & Field: Barcelona är överskattat, men Track & Field 2 däremot är ett mästerverk. Varierande och riktigt roliga grenar, dessutom visuellt läckert för att vara NES.

Vad gäller svarta serien så är det lite andra förutsättningar, spelen gjordes på andra premisser innan MMC. Många av dem är charmiga och tack vare att de är lättspelade och korta tycker jag de än idag är underhållande. Som t.ex. Mario Bros, Donkey Kong och Excite Bike. Snabbt att komma in i och köra några omgångar. Möjligen har vissa sportspel som Soccer inte åldrats med värdighet, dock inget som hyllas och anses vara överskattat.
 #225130  by Pinge

section z är väl inte särskilt hyllat/uppskattat heller?! (tacka fan för det) riktigt b-spel!

Håller inte heller med om sågningarna av Metroid, CV, Zelda eller SMB3... bra då och bra nu!
 #225143  by instinqt

Martin wrote:Även Zelda och Metroid är ju sanslöst bra, behöver ju inte motiveras.
Ja där slog du huvudet på spiken när det gäller problemet med "nostalgiker" :good:
 #225146  by Pinge

minns att jag fick ngt spel när jag fyllde år som jag inte gillade, så vi åkte och bytte det mot section z som jag inte heller gillade... då bytte vi igen med motiveringen att jag fått section z an en annan släkting :DOG

Tog då Robo Warrior istället och blev supernöjd!
 #225152  by Martin

Jag köpte Section Z för fullpris, snacka om besvikelse... :DUCK

Blaster Master var ganska tufft. Även Trojan tyckte jag var häftigt när det släpptes. Lite mer moget än Ghosts n Goblins. Idag tycker jag nog det är rätt tradigt.

Fast okej, även om det var "nya heta" spel när de släpptes, så var det ju inte direkt så överhöga förväntningar. Så det kanske inte är överskattade spel på det sättet att folk tjatar upp dem och hyllar dem.

Blaster Master idag tycker jag nog mest om för musiken.
 #225153  by Chefren

Ninja gaiden har jag aldrig förstått mig på. Tuffa cutscenes, men hur kul är själva spelet egentligen?

Angående Zelda, Metroid, SMB3 kan jag inte göra än att hålla med Martin, Pinge m.fl...
Vad fan dillar ni om!? Dom är ju hur bra som helst!!
 #225155  by nissling

Vet inte ifall jag kan hålla med om Zelda men Smb3 är ruggigt bra, absolut. Metroid har jag aldrig spelat.

Ducktales tyckte jag var skittråkigt, om jag ska vara ärlig.
 #225181  by instinqt

Men om irrandet och "upptäckandet" är charmen är väl Simons Quest, återigen, definitionen av ett RIKTIGT charmant spel?
 #225187  by nes_nerd_no_1

Ni behöver inte försvara era favorittitlar som blir sågade, då vi vet att ni & många med er tycker att spelen blir orättvist behandlande i denna tråd!
Har ni däremot något populärt spel som ni vill såga med en medföljande motivering så är ni välkomna att skriva här!
:twisted:

Simon_ifrån_Delsbo wrote:Jag tycker att Zelda, Metroid, Castlevania och Mach Rider är väldigt överskattade.
Som sagt, motivering plz, så att detta inte bara blir en listningstråd! O:)
 #225189  by Smart Cat

pinge80 wrote:Snart kommer väl katten och gnäller på Zelda II också :(
Nej, det gör han inte. Han gör det mest för att reta Tawny.

O Zelda två har väl heller aldrig varit riktigt populärt hos den breda massan.

Vi tycker alla olika och kan man inte ta det så är det ens eget problem. Jag älskar Metroid och om ingen annan gör det så fine.
Det tål att upprepas:
nes_nerd_no_1 wrote:Ni behöver inte försvara era favorittitlar som blir sågade, då vi vet att ni & många med er tycker att spelen blir orättvist behandlande i denna tråd!
Har ni däremot något populärt spel som ni vill såga med en medföljande motivering så är ni välkomna att skriva här!
:twisted:
Annars har vi redan gott om Lista speltrådar.
 #225192  by nes_nerd_no_1

Smart Cat wrote: Nerden: Kanske dags att rensa lite.
Har nu rensat en massa OffTopic, och tagit bort så mycket av folks försvarstal mot sågade spel som jag har kunnat.

SNÄLLA, NI BEHÖVER INTE FÖRSVARA ERA FAVORITER SOM BLIR DISSADE I DENNA TRÅD!
HAR NI, SOM SAGT, NÅGON POPULÄR TITEL SOM NI VILL SÅGA SÅ ÄR NI MER ÄN GÄRNA VÄLKOMNA ATT TA DET I DENNA TRÅD, MEN KOM IHÅG ATT VI VILL HA EN MOTIVERING OCKSÅ!
:yes:

Så snälla ni, låt oss slippa inlägg som:
iRobin wrote:Tänker inte dissa SMB3, tycker det är riktigt bra!!!
Martin wrote:Are you crazy people?!

Castlevania är ju underbart, njutningsfull musik, häftiga miljöer och jävligt kul. Även Zelda och Metroid är ju sanslöst bra, behöver ju inte motiveras. Zelda är ett sådant spel som jag kan plocka upp och än idag njuta stort av det. Även Metroid håller bra idag, på den tiden var det ju sinnessjukt bra. Vi var ju helt blown out of our minds när jag och min gamle klasskamrat Paul spelade det. Spelet var för bra för att vara sant. Man var tvungen att nypa sig i armen och ramla ner för trappan för att inse att det inte var någon dröm.

Kan instämma i att Track & Field: Barcelona är överskattat, men Track & Field 2 däremot är ett mästerverk. Varierande och riktigt roliga grenar, dessutom visuellt läckert för att vara NES.

Vad gäller svarta serien så är det lite andra förutsättningar, spelen gjordes på andra premisser innan MMC. Många av dem är charmiga och tack vare att de är lättspelade och korta tycker jag de än idag är underhållande. Som t.ex. Mario Bros, Donkey Kong och Excite Bike. Snabbt att komma in i och köra några omgångar. Möjligen har vissa sportspel som Soccer inte åldrats med värdighet, dock inget som hyllas och anses vara överskattat.
pinge80 wrote: Håller inte heller med om sågningarna av Metroid, CV, Zelda eller SMB3... bra då och bra nu!
Chefren wrote: Angående Zelda, Metroid, SMB3 kan jag inte göra än att hålla med Martin, Pinge m.fl...
Vad fan dillar ni om!? Dom är ju hur bra som helst!!
nissling wrote:Vet inte ifall jag kan hålla med om Zelda men Smb3 är ruggigt bra, absolut.
 #225197  by Lakanman

instinqt wrote:Men om irrandet och "upptäckandet" är charmen är väl Simons Quest, återigen, definitionen av ett RIKTIGT charmant spel?
Nja det finns ingen logik i det spelet. Det ska ju inte vara omöjligt att komma på.

Vill säga Link men fasen. Tycker nog bara det är tråkigt. Förstår att många gillar det. Är ett bra spel som inte tilltalar mig bara. Det är svårt att komma på överskattade spel faktiskt. Många gillar ju spelen för dom gillade dom som barn. Hade dom fått spelet i näven idag så hade det inte varit samma sak kanske.
 #225236  by WERY

Ja Simons Quest är ju lätt dissat. Gillar spelet men hatar det på samma gång för att man bara går runt i en massa återvändsgränder som inte leder nånstans. Det spelet är nog det med mest onödiga utfyllnader av alla nes spel jag spelat hittills

Har fortfarande inte klarat spelet trots att jag började spela det samma år jag började samla. urk
 #225265  by Gsmhacker

Metroid helt klart alla versioner , sen kommer mega man på 2;a plats hoppa mellan massa block som försvinner "duuunnnusssss" eller hur fan det låter :lol:
 #225274  by Ufouria

Vem tusan hoppar på blocken. Jag åker alltid på Jetsläden (i MM 2) eller hoppar på magnetstrålen i MM 1. :lol:

Ljudet när blocken kommer fram låter rätt lustigt måste jag hålla med om!

Instagram #sndb.se