• Fråga om gradius

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#196018  by Alas

Yo!

Gradius som är ett av mina favorit spel har nån konstig mellan bana mellan 2:an och 3:an (tror till största sannolikhet just nu när jag sitter på jobbet, kan varamellan bana 1 o 2) där om man spelar riktigt vasst så kommer man innan bana 3 till nån mellanvärld där stora genomskinliga stenhuvudet kommer flygandes i ca 20 sek... Man kan inte skjuta dem och jag har inte vågat att flyga på dem hittils :-k ... sen så händer det inget när man kommit till slutet... bana 3 börjar...

nån annan som upplevt samma och vet vad det ska vara för nått... bara en cool grej eller kan man göra nått där...

keep it real!
 #196162  by instinqt

Det är en warp (genväg till banor längre fram i spelet) ungefär som när du hoppar ned i rören bakom "slutet" på 1-2 i Super Mario Bros.

Problemet i Gradius är att det NÄSTAN är helt random om man lyckas Warpa eller ej. Såhär ska det, typ, gå till:

• In level 1, when the thousands digit of your score is even, destroy 4 hatches
=> Warp to level 3 after defeating Core Fighter

• Destroy Xaerous Core at end of level 2 within 2 seconds of its core turning blue
=> Warp to level 4

• Destroy 10 stone heads in level 3
=> Warp to level 5 after beating level

http://www.gamefaqs.com/console/nes/code/587317.html
 #196166  by Vigdul

Förstör man tio påskönhuvuden på bana 3 utan att själv dö så kommer man till warpen, det är inte random.
 #196171  by instinqt

Jo det är sant. Den är nästan svårare att undvika än att lyckas med faktiskt, hatar den rentav. Orkar aldrig räkna huvudena när jag kör för High Score, det blir alltid warp och...det vill man inte när man försöker maximera poängen.

De andra två är dock läskigt konstiga. Försök lista ut, utan att kolla fusksidor osv, vad som får dig att warpa från bana 1. Är det som det står där eller råkar det vara faktorn sigma som bestäms av lufttrycket i din omgivning, din skostorlek samt hur många gram kolhydrater du intagit idag? I min bok är båda ungefär lika troliga.

Instagram #sndb.se