• Mina NES-Covers!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#135392  by Chefren

Passar på att göra reklam för intresserade om några NES-Covers jag och några polare spelade in i skolan som del av ett projekt.
Jag spelar samtlig gitarr samt trummor på megaman-låten. 8)

Megaman 2 - Woodman
Legend of zelda
Super mario 1-1
Little Nemo stage 1

Världens mest förutsägbara låtval, ja. Men vi gjorde det här helt för vår egen skull.
Last edited by Chefren on 07 Jan 2011, 20:18, edited 1 time in total.
 #135448  by nes_nerd_no_1

Nice man! Du verkar ha perfekt nördfaktor för den sidan! :D

Wood Man var min favvo iaf! :yes:
 #135653  by Chefren

Tack ska ni ha. Tyvärr vart det också delvis dessa låtval pga att mina andra musiker inte var lika inne i det här som jag. Hade en hel del förslag men det fick bli de kändaste till slut :)

Är det några i stockholms området som vill starta NES-band så är jag på!
 #135685  by Wezper

wood man får ftw! snygg pizza bild med :good:
 #135903  by Chefren

Yeah. Vi var typ 14 st grabbar som käkade calzone på samma gång. Pizzabagaren blev förvirrad så vi fick en extra :D
 #136161  by crust

Hade jag bott i sthlm hade jag vart på, men en gitarrist skulle väl inte behövas ifall du redan sköter den biten. Gillade Nemo versionen(men basisten slant vid 2:39 va?), även om alla tre var bra. :-)
 #136280  by Chefren

Jo men man måste ju vara två gitarrister!

Nemo är egentligen bara ren improvisation. Vi bestämde innan ungefär hur vi skulle spela sen tryckte vi bara record och pga tidsbrist hann vi inte göra en andra tagning. Jag tror han fick hybris och skulle slänga in någon sjysst räka eller något. :D
I slutet skenar det iväg totalt!
 #136406  by crust

Ah, jo det kanske stämmer.

Coolt! Ja var det på första och enda tagningen så är det ju inget att bry sig om hehe. Jopp, man måste ju snitsa till det ibland för guds skull! :)
 #136410  by Chefren

Där ljög jag iof lite. Såklart blev det en till med andra gitarren, men första gitarr, bas och trummor satte vi på en tagning. Bestämde i princip bara efter hur många takter själva melodin skulle komma och sen körde vi på. Kul grej faktiskt!
 #136415  by crust

Precis! Hur länge har du lirat förresten? Och vad brukar du spela för musik utöver detta?
 #136421  by Chefren

Oj, har väl spelat i 5-6 år kanske? Annars spelar jag bara hemma. Spelar en del bas också och gärna trummor när jag får chansen. Lillbrorsan håller på att ljudisolera ett rum här hemma så om han lyckas med det blir det banka skinn för fulla muggar.

Själv? Något man kan få höra?
 #137270  by chris_vain

Detta är ju bara för skönt, älskar när man spelar dom gamla godingarna som ett band, hade jag bara kunnat lära mig spela så hade jag varit sugen, men tyvärr bor man ju lite fel oxå ](*,)
 #137421  by Chefren

Det är bara att börja öva och planera flytt, dirr!
 #140629  by Chefren

Förresten funderar jag på att göra en tävling där jag spelar bara basen på NES-låtar så får ni gissa vilka det är. Vissa kommer vara lätta men vissa kommer vara lite klurigare. Är det en kul idé?
 #140645  by Chefren

Det är ju inget man slänger ihop på en pisskvart så kollar lite intresse först. Om inte annat för tawny tävla ensam :)
 #140649  by Tawny

tror nog många hade gillat det..
såna grejer är många med och tävlar i, men det är ju lite jobbit att ordna, därför det är lite glest med såna tävlingar...

men ordna om du orkar, vore väldigt roligt.. lite annorlunda :)
 #140651  by crust

Alright! Ptja jag har väl spelat ungefär 4 år, ej några lektioner eller liknande. Vissa perioder intensivt, andra inte. Nja, har väl nån 3 år gammal biltemamick-inspelning som inte alls är representativ, hehe. Men jag spelar väl mest prog- rock/metal, grunge eller smörindie. Gillar väldigt kontrasterande genrer f.ö...

Ja gör det vettja! Schysst idé. :yes:
 #140655  by Chefren

Äsch, säg inte det!
Min gitarrlärare i gymnasiet visade en inspelning gjord i tvättstugan i hans ungdom där han spelade in nån sorts onani-improvisation ala Van halen över en bluestolva. Inte världens bästa inspelning men coolt var det!
 #140746  by Snutteliten

\:D/ Låter som en toppen idé ju! :good:
 #151537  by Chefren

Har vart lite dålig med uppstyr men har faktiskt fixat klart två låtar till tävlingen jag funderade på. Tyvärr är dett inte så bra ljud men kanske fixar klart den när jag orkar.

Någon som har tips på bra band som inriktar sig på retro spel covers? The Advantage och minibosses är de enda riktigt bra jag har hört. Sen finns det massa andra svinduktiga band, typ jazz och acapella osv, men det är bara att facea, NES-musik gör sig bäst som rock :)
 #151593  by chris_vain

Man har ju en del här på datorn, ett band som e najs är ju NESkimos, har nåt som heter "Eric's Little Shack" låter oxå helt okej faktiskt. Ice Climbers har jag några som heter oxå, har iofs bara 6 låtar med dom, men sköna är dom allt
 #152051  by Ludu

Minibosses är okej, men rent musikaliskt är de rätt kassa :/ jag har hört många som spelar samma stil men mycket bättre, men kan tyvärr inga namn 8-[ men bara så du inte fastnar på bara dem :good:

edit: tävlingen verkar schysst :D

edit igen: kommer inte ihåg vad han heter, men han som gjort metal-versionerna av metroidlåtarna är grym! :D Grant Henry vill jag säga, men är inte säker. Jag tror att hemsidan är metroidmetal . org eller likande, men det är väl bara att googla förmodar jag. Länken kanske redan finns i tråden om remixad musik :-k
 #153248  by Chefren

Hur menar du? Dom spelar ju bra som fan och arrangemangen på medleyna är ju riktigt bra. Trummisen kunde dom gärna byta ut med annars tycker jag dom är bra!
Dock tar jag advantage varje dag i veckan före dom. Trummisen är så jävla ösig! Kolla valfritt liveklipp på youtube så förstår du vad jag menar ;)

Lyssnar just nu metroidmetal.com
tycker de sabbar introt lite när de ändrar takten :evil:
 #153252  by Ufouria

På samma sätt tycker jag att musiken i NTSC spel inte alls är lika bra som den i PAL versionen pga att musiken går snabbare i NTSC. Är ju van med det långsamma tempot och uppskattar det mer.
 #153257  by Chefren

Nu var det inte riktigt tempot jag menade men jag håller klart med dig! Låter bara skumt liksom.
 #153341  by chris_vain

Metroid metal är ett av dom stora favoriterna. Så spelmusik ska spelas :yes:
 #155362  by MXS

Du menar Minibosses väl? De e väl dom som gjorde Metroid metal låtarna.. samt många andra NES covers.
 #155400  by chris_vain

Heter inte dom Stemage eller nåt liknande?

Instagram #sndb.se