• Nypriser på nes o dess grejer

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#64239  by WERY

Fick nyss reda på att en ny kontroll kostade 89;- när nes just släppts i USA. Skitbilligt så nu undrar jag vad dom kostade här som nya

#64249  by BarbieOnWeed

199 kr har jag för mig att jag gav för en, det var mot slutet på nes-tiden.

#64260  by WERY

Då låg väl dollarn på 6;- om jag minns rätt o sen var svenska kronan mkt starkare på den tiden så det ska stämma in.

15$ var det annars

#64287  by Bonomaul

Dollarn låg mellan 9 och 10 kr på den tiden.

#64316  by jalla

Jag tror också folk i USA tjänade mindre pengar (isåfall gjorde vi det här i Norge) för typ 15-20 år sen än vad vi gör i dag. Så t.ex 100kr var mer värd för typ 15-20 år sen än vad det är värd i dag.

#64350  by WERY

Det var likadant med svenska kronen innan den blev ganska värdelös av sig

#64390  by jalla

WERY wrote:Det var likadant med svenska kronen innan den blev ganska värdelös av sig
Ok :)

NES spel var egentligen ganska dyra förut. Någon affärer här i Norge tog typ nått som 599 norska kronor för 1 NES spel. I dag är det kanske det samma som rundt 900 norska kronor om jag skall gissa.

#64572  by Nystroem

jalla:
Vilket i sin tur är ungefär samma som 1000 svenska väl?
Helt galet dyrt ju.

#64578  by jalla

Nystroem wrote:jalla:
Helt galet dyrt ju.
Ja, det stämmer, 900 norska kronor är typ 1000 svenska kronor. För att vara exact, 900 norska kronor är 1051,13 svenska kronor efter dagens kurs (enligt www.xe.com isåfall) :) Ja, det var dyra spel förut :\ Man fick kanske NES spel till typ 500kr också, möjligt någon affärer sålde dom lite billigare, men jag kommer tyvärr inte ihåg, men rätt dyrt var det isåfall hehe.

#64589  by Nystroem

Nog för att man fick valuta för pengarna, men.. ja.. :P
Lite i överkant med 1000 spänn för ett spel. De flesta som spelade på den tiden var ju barn också..

#64592  by Nagai

kommer ihåg att alla hemma samlade en hel del pantburkar/flaskor
för att ha råd till Super mario bros.2 :3
Kostade väl typ300-500 spänn

Nes 4-score köpte vi typ lös på en affär för 150 spänn..

#64616  by MachRider

Vid lanseringen kostade en konsoll med två handkontroller och Ice Climber 1495 kr. Det motsvarar drygt 2700 i dagens penningvärde.

Spelen i den svarta serien kostade (1986) 298kr vilket är ca. 540 kr idag.
Silver pak gick på 349 kr (1987) vilket är drygt 600 idag.
Gold pak (Zelda) kostade 398 kr vilket motsvarar ca 691 kr nu...

Så visst var spelen svindyra. Så här i efterhand fattar jag inte hur man som barn ändå hade råd att köpa så många spel man ändå gjorde.

Men sett ur ett större perspektiv har alltså priserna på nya spel i princip stått stilla, (för de omräknade priserna är ju i linje med vad du får betala idag för ett Wii spel...)

#64618  by Nystroem

Mellan 540 och ca 700 är ju inte SÅ farligt ändå. Det är ju vad man får betala för de flesta spelen idag också.

Det är väl bärbara spel som brukar vara aningen billigare.

#64646  by Widar

Nystroem wrote:jalla:
Helt galet dyrt ju.
Fast ni får ju fortfarande räkna i dåtidens kurs, SEK stod väl lika mycket högre än NOK som NOK är högre än SEK nuförtiden.

#64659  by WERY

JA Sverige var ju världens 3e rikaste land på den tiden så...

...hur fan kan då en dollar kostat 10;- Det borde den inte ha gjort :?

#64661  by jalla

Nystroem wrote:Nog för att man fick valuta för pengarna, men.. ja.. :P
Lite i överkant med 1000 spänn för ett spel. De flesta som spelade på den tiden var ju barn också..
Ja, man fick som regel valuta för pengarna (om du menar att spelen var värd den prisen) :) För tycker jag NES spelen varade länge, isåfall kändes det så ut när jag tänkar tillbacka :) Ja, sant det, det var mycket pengar för et spel, särskild för et barn.

Nagai wrote:kommer ihåg att alla hemma samlade en hel del pantburkar/flaskor
för att ha råd till Super mario bros.2 :3
Kostade väl typ300-500 spänn

Nes 4-score köpte vi typ lös på en affär för 150 spänn..
Vi samlade också flaskor förut kommer jag ihåg, men inte spesielt till att köpa NES spel hehe :\

#64662  by WERY

Ja nu vara dom inte lika länge som dom gjorde förr. Vissa eller kanske tillomed alla spelen jag hade innan jag började samla varvade jag o slängde upp på hyllan. Så länge varade dom o sen gick man över till dom spelen man inte hade o började skapa sig en ny livshistoria med NES o dess sköna titlar

#64663  by Bonomaul

WERY wrote:...hur fan kan då en dollar kostat 10;- Det borde den inte ha gjort :?
Varför inte då?

#64667  by Huddik

Dollarn toppade 9,72 kr 5 feb 1985 för att bottna på 5,08 kr 1 sep 1992 ( tror det var då kronan fick flyta fritt ).
Från 1986 till 1990 låg dollarn runt 7 kr..

http://www.internetional.se/usdsek.htm

#64671  by Dan_the_ironman

att dollaren skönk så kraftigt då berodde på att den slutade bindas i guld då

EDIT: och vad valutor är värda spelar inte så stor roll då det är hur de är i förhållande med varandra som räknas, alltså kan svenska valutan ha varit mäktigare även om den inte var värd så mycket har jag för mig(även om så inte är fallet)
Last edited by Dan_the_ironman on 25 Apr 2008, 18:12, edited 1 time in total.

#64675  by WERY

Ja men då stämde min uträkning delvis överens med den första fast med felmarginalen 2;-

Instagram #sndb.se