• Deja Vu

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#63924  by rogerxy

Funderar på att köpa Deja Vu & undrar lite ifall det är bra eller inte.

Är problemen ologiska, föremålen svåra att hitta, kan man fastna & inte kunna ta sej vidare?

#63934  by nes_nerd_no_1

Har du spelat Shadowgate?
Det är i klass med det.
Kanske en aning lättare och logiskare i jämförelse, men i stort sätt så är det samma uppbyggnad.

Om Shadowgate får en 8:a i svårighetsgrad så fär Deja Vu en 7:a om jag säger så! :)

Detta är dock min högst personliga åsikt...

#63939  by nes_nerd_no_1

...och bäst av allt; det finns översatt till svenska! :D

#63945  by rogerxy

Kan man fastna i spelet så det inte går att komma vidare eller går det alltid att gå tillbaka om man missat nåt?

#63946  by nes_nerd_no_1

Det finns ett ställe på slutet där man lätt fastnar, men annars glider det på ganska smärtfritt, iaf i jämförelse med Shadowgate... :roll:

#63948  by rogerxy

Med "fastna" så menar jag inte att det är ett klurigt ställe att ta sej förbi, utan att man bokstavligt talat fastnar & måste börja om från början.

T.ex. om man kommer till ett ställe man behöver en sak för att komma vidare. Saken du behöver missade du att ta tidigare i spelet & nu kan du inte gå tillbaka & hämta den.

#63968  by Nagai

förlorar man pengar är det rent praktiskt omöjligt att ta sig vidare...
Deja´Vu är ett spel man kan klara av på 10 min om man vet 100% vart man ska..

har haft spelet sedans barnsben och klarade inte av det förräns förra året..
Kände mig urdum när jag glömde bort ett par detaljer..
Det är ett kul spel, sålänge man inte gör en massa tabbar så att man dör eller hamnar i finkan..

#63992  by Gsmhacker

ACE HARDING ROCKS! grymt spel :P

#64042  by Filurkatten

Pengar går alltid att hitta i deja vu, spela bara enarmad bandit. (man vinner alltid när pengarna är slut) ;)

Sedan är Deja Vu super enkel i jämförelse med Shadowgate i mitt tycke.
Tycker själv att Deja Vu är det sämsta utav Shadowgate, Uninvited och Deja Vu spelen.

Men det är helt klart värt att spelas igenom!
Jag själv fastnade inte någon stans i spelet, tyckte det mesta var logiskt och sådär.

#64104  by Gsmhacker

vad är det kanylerna heter i svnska översättningen ?

jag köpte dejavu 1 & 2 till gameboy ska lira igenom 2:an någon dag undra om man behöver förstoringglas till gb om man ska se texten

#64116  by Nagai

är det inte kapslar de heter?
eller så var det nåt annat 8)

#64124  by Ufouria

...kapsyler tror jag iaf. :P

#64125  by Pinge

gsmmh: Är nog inga problem att se texten på gameboy, spelade en del Sword of hope för 10+ år sen o det var inga problem (köpte SoH på tradera igår också, blev sugen när alla snackar svenska rollspel, (23:- med box o frakt)

Annars kan man ju skaffa sig en super-gameboy o köra det på teven!

Är deja vu samma spel till GB som NES??

#64147  by Pinge

Åhhfan, trodde nes kassetter fick plats i gb :shock:

#64169  by Gsmhacker

NU har jag spelat hala natten :oops: , ska till jobbet nu :? jag tror jag har kört fast ,

är det ingen skumt med den där öppna spisen ? ,

kunde man inte hoppa ut genom förstret i bungalon ?

eller har jag bara drömt :P

#64179  by Phredreeke

pinge80 wrote:gsmmh: Är nog inga problem att se texten på gameboy, spelade en del Sword of hope för 10+ år sen o det var inga problem (köpte SoH på tradera igår också, blev sugen när alla snackar svenska rollspel, (23:- med box o frakt)

Annars kan man ju skaffa sig en super-gameboy o köra det på teven!

Är deja vu samma spel till GB som NES??
Om jag inte minns helt fel så måste man ha GBC (eller GBA) för att köra Deja Vu till GameBoy. Funkar inte på gamla svartvita gameboy eller Super Game Boy.

#64180  by Pinge

okej, det kanske är så, trodde det gick med gbc spel i en supergameboy...

#64193  by Phredreeke

pinge80 wrote:okej, det kanske är så, trodde det gick med gbc spel i en supergameboy...
Det funkar om spelet är bakåtkompatibelt med svartvita gameboy. Deja Vu tror jag inte är det.

Finns ju Game Boy Player till GameCube dock (som tar GB, GBC och GBA-spel)

#64195  by Gsmhacker

nu har jag kört fast :(

hur vet man när det är dags att gå till polis sationen

vart ska jag slänga för prylar och vilka ska jag ha med mig`?

#64217  by Gsmhacker

Klarat 1:an 8)

#64250  by Nagai

Det viktigaste är typ att man slänger
alla bevis som pekar mot än själv..
och givetvis kasta rocken, pickan..
och behåller alla viktigaste föremål som kan användas i slutet :3
Det var den detaljen jag missade.. att man skulle slänga saker nere i avloppen,.... :oops:

#64399  by Faxandu

Bara jag som jämt får slut på pengar i taxin?

#64401  by nes_nerd_no_1

Faxandu wrote:Bara jag som jämt får slut på pengar i taxin?
Det gäller ju att satsa stort vid de enarmade banditerna! 8)

#64407  by Nagai

Det är kul att skjuta mot taxichauffören.. sen hamnar man i finkan :twisted:

skämt åsido..
bara jag som stör mig på de två rånarna?? :x

#64814  by J. Lilja

Kung spel! :D Hur var det nu med rånaren, kunde man sopa till honom två eller tre gånger innan man får en snyting själv? Deja Vù finns väl till Windows 3.11 också, eller var det ett fjärde fristående spel i serien? Orkar inte kolla WP nu.. :P

#64833  by Pinge

efter allt tjat om detta spel så var jag tvungen att testa det på emulator igår. Jag tycker att det är ett fantastiskt spel då man e gammal shadowgate fan.
Ska tvinga en polare att sälja sitt kompletta till mig.

Fick också problem med mynten, men efter lite klickande sa taxichaffören ngt i stil med: "You got no change? You can pay me the next time).

Men vad e grejjen med uteliggaren?
Han vill jag döda, o han i vapenaffären, o alla andra! Fan vad skönt med GTA IV på tisdag, där kan man nog döda alla :twisted:

Kanske ska tillägga att jag var tvungen att testa om det gick att göra självmord i deja vu, o det gick ju.

Är uninvited lika roligt som shadowgate o deja?? O gjorde kemco fler liknande spel???

#64852  by nes_nerd_no_1

pinge80 wrote: Är uninvited lika roligt som shadowgate o deja??
Om jag säger så här, det finns en väldigt bra & logisk förklaring till att Bergsala inte tog in det där skitspelet...

Instagram #sndb.se