• Robocop 3

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#57930  by Ac0122

Trodde jag hade bra koll på dom svenska spelen men att robocop 3 fanns har jag missat helt. Jag har inte sett ett enda någonstans och inte finns det något sålt (SCN) på tradera. Måste vara mycket ovanligt, eller är det jag som är kass? :oops:

#57934  by kralleman

Inte helt lättfunnet du. Versionen som släpptes i Sverige var kodad med NES-R3-ESP, alltså ett av de spelen Bergsala importerade från Spaco i Spanien. Finns bild på det på:

http://www.stefan-larsson.se/

Ligger ett uppe på tradera också nu, men jag kan inte avgöra vilken regionskod det har. LÄNK. Enligt NintendoAge så släpptes det förutom i USA, bara i Spanien. Jag saknar ESP-manualen för att ha detta spelet komplett, så är det någon som har en sådan liggandes, PMa mig.

#57936  by jalla

Jag tror också detta spelet bara kom ut med USA och Spansk regionskod, jag har inte sett det med någon annan regionskod vad jag kan komma ihåg isåfall. Jag vet att spelet också blev såld i Frankrike. Jag äger själv et exemplar med et franskt papper manual :) Om det blev importerat officielt till Frankrike slik det blev gjort til Skandinavien (isåfall till Sverige) av Bergsala vet jag dock inte.

#57937  by kralleman

jalla wrote:Jag vet att spelet också blev såld i Frankrike. Jag äger själv et exemplar med et franskt papper manual :)
Jo, det verkar ju som om det var fler än Bergsala som pillade ned A4:an, om det var ett A4:a du menade. Sålde förresten inte 1up! ett Snow Brothers med ESP-kod och grekiskt A4, på tradera för ett tag sedan?

#57938  by jalla

kralleman wrote:
jalla wrote:Jag vet att spelet också blev såld i Frankrike. Jag äger själv et exemplar med et franskt papper manual :)
Jo, det verkar ju som om det var fler än Bergsala som pillade ned A4:an, om det var ett A4:a du menade. Sålde förresten inte 1up! ett Snow Brothers med ESP-kod och grekiskt A4, på tradera för ett tag sedan?
Ja, jag skrev A4 manual först, men så blev jag lite osäker om det var i A4 format så jag ändrade det till "papper manual" :)

Ingen aning. Grekisk A4 manual har jag inte hört om för nu :)

#57970  by Ac0122

Så för att ha ett "äkta" bergsala måste man ha A4 manualen sen kan kartong och kassett vara ESP?.. Eller missförstod jag?

Mitt Prince of persia som är importerat har A4 på svenska ESP kartong och DAS kassett. Det var så det såldes på OBS! stormarknad när det begav sig. En jäkla röra.. Känns som om det är väldigt svårt att få tag i A4 manualerna till dom importerade spelen.

#57989  by kralleman

Ac0122 wrote:Så för att ha ett "äkta" bergsala måste man ha A4 manualen sen kan kartong och kassett vara ESP?.. Eller missförstod jag?
Nej det är riktigt, men utöver kassett och kartong så hade de flesta av spelen även ESP-manualen med (alltså inte A4 utan den riktiga manualen som följde med spelen när de såldes i Spanien). Detta verkar dock ha varierat lite. Hammerin' Harry har hade förmodligen ingen sådan manual när det såldes i Sverige.
Ac0122 wrote:Mitt Prince of persia som är importerat har A4 på svenska ESP kartong och DAS kassett. Det var så det såldes på OBS! stormarknad när det begav sig. En jäkla röra.. Känns som om det är väldigt svårt att få tag i A4 manualerna till dom importerade spelen.
Fram på din kassett står det förmodligen NES-...-ESP gissar jag.

#57991  by Ac0122

Japp! Jag missade att skriva att det är manual Esp (eller var det DAS.. :oops: ) till POP med. Ska kolla när jag kommer hem ang kassettens märkning.

#58001  by kralleman

DAS är bara märkningen på baksidan av kassetten. Annars e det ESP om den e spansk. DAS står för Deutschland AND Spain har jag för mig, så det hittar du på baksidan av både NOE och ESP-kassetter.

#58033  by Ac0122

Japp stämmer! Tack för infon

#58035  by Tawny

alltså det låter ju helt bizarrt..
deutchland and spain?

så deutchland står på originalspråket men inte sanien? Espana.

#58039  by kralleman

Låter ju lite konstigt nu när du säger det ja. Men har för mig det är något åt det hållet iallafall. Och både ESP och NOE-kassetter har ju DAS-märkning bak. Någon?

#58071  by *Andreas*

"Deutschland auch Spanien" är ju en tanke (Tyskland och Spanien).

#58086  by Ufouria

Men då skulle det nog vara DUS "Deutschland und Spanien"

#58093  by Ac0122

http://pici.se/pictures/UAEwKbwdE.jpg
http://pici.se/pictures/lveQbpsNU.jpg
http://pici.se/pictures/WBGhxJniK.jpg

Varningstexten på baksidan är både spanska och tyska. Låter som teorin stämmer med att båda är inblandade men vad det står för exakt det vet i katten. Vad heter spanien på tyska?
Last edited by Ac0122 on 27 Mar 2008, 11:26, edited 1 time in total.

#58094  by Tawny

men det kan inte betyda deutchland and spain, det måste betyda nåt annat

#58109  by Ufouria

Ac0122 wrote:Varningstexten på baksidan är både spanska och tyska. Låter som teorin stämmer med att båda är inblandade men vad det står för exakt det vet i katten.
Vad heter spanien på tyska?
Spanien.

Ååh vad jag är nyfiken. Vill verkligen få bekräftat vad DAS står för. Det måste ju bara gå att få reda på.

#58123  by kralleman

Hmmm... Hade verkligen aldrig reflekterat över det innan. Kan inte A:et vara ett tredje land?

#58126  by Pinge

D = Tyskarna har d på bilarna
A = Österrikarna har A på bilarna
S = Sverige :) hehe....spanien har väl E på sina....så teorin kanske sket sig, men österrike o tyskland körde nog samma region iaf...

#58127  by *Andreas*

Sanna wrote:Men då skulle det nog vara DUS "Deutschland und Spanien"
"auch" betyder 'även', skrev fel i min post :p

#58183  by Bonomaul

Vad heter Österrike på tyska då? Ostereich?

#58193  by Ufouria

D = Deutschland
A = Austria (kanske borde vara Österreich?)
S = Spanien (= Spanien på tyska)

Borde rimligen vara DÖS. :P

#58229  by Tawny

ja men då blir det ju GAS... kanske klingade dåligt i tyskland och därför de tog deutchland and spain hehe

#60753  by Ufouria

Sanna wrote:D = Deutschland
A = Austria (kanske borde vara Österreich?)
S = Spanien (= Spanien på tyska)

Borde rimligen vara DÖS. :P
Ny teori...
D = DDR
A = Austria
S = Spain (alt. Switzerland)

Allt på engelska.

D för Deutschland håller inte för det borde vara på engelska.

#60757  by Bonomaul

DDR är jag ytterst tveksam till. Fanns väl knappast NES där? Och dessutom var väl DDR ett minne blott när regionskoder började införas på bred front.

Instagram #sndb.se