• Fel på kassett eller konsoll?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#57336  by Ufouria

Köpte nyligen ett spel som beter sig märkligt. Det startar direkt utan problem men så fort jag blir träffad av en fiende så låser sig spelet. Det händer varje gång och oavsett vilken fiende jag blir träffad av. :? Har testat att rengjöra spelet noggrant men fortfarande samma problem (har provat säkert 20 ggr).

Den enda eventuella skada jag kan se på spelet är en liten rispa på en del av kontaktytan (på en av "benen/piggarna"). Känns ju konstigt om det skulle kunna vara felet.

Kan det vara fel på min konsoll? Vad för fel i så fall? Har aldrig varit med om något liknande?

Någon som varit med om något liknande eller har har någon tänkbar förklaring till fenomenet?

#57338  by Gsmhacker

vilket lir?

#57339  by Ufouria

Kan något i kassetten gått sönder under leverans? Spelet var dock välpacketerat. Det fungerade hos förra ägaren vilket måste innebära att det gått sönder under frakten eller att min konsoll är knas.

#57354  by Ufouria

Blue Shadow, PAL-B (SCN).
NES, PAL.

#57363  by Bonomaul

Oj, vilken stark känsla jag fick av att ha hört det här förut!
Kan inte erinra mig var/hur/när bara. Återkommer om jag lyckas komma på något.

#57378  by Frezy_man

låter ju väldigt unikt :shock:
Den kassetten kanske är värd pengar ;). Feltryckt utgåva, hehe. Om förra ägaren bluffar om att han provat det.

Kan du hoppa över första fienden och bli träffad av nästa då spelet också hänger sig?

#57384  by rogerxy

Vore ju nåt för dej annars Frezy, att dra igenom spelet utan att bli träffas av en enda fiende.

#57386  by Frezy_man

det vore något det. snabbt som fan också.

Dedu Sanna. Världens överlägset svåraste spel! :lol:

#57388  by Bonomaul

Nu vet jag! Det där spelet har sålts förut med exakt samma problem! Var något/några år sedan, men jag är nästan helt säker.

#57391  by Ufouria

Det exemplaret som jag har?

#57394  by Andreas No 1

Blue Shadow är ju ett kul lir, otur att det inte funkar riktigt! :? Om alla andra spel funkar så måste det ju vara fel på kassetten...
Du får väl köpa en ny antar jag?

#57406  by Ufouria

Konstigt att det funkade hos den tidigare ägaren i två konsoller. :?

Jag hade verkligen sett framemot att spela det... :cry: Det var skoj det lilla jag hann spela innan jag blev träffad. Måste få tag på en ny kassett.

#57408  by Tawny

ja det är kul, men svårt som satan :)

kanske det har blivit fel i programmeringen? spara spelet :)

#57412  by Jacke

Det är utav mig hon har köpt det utav. Jag har testat det på mina konsoller och det funkade för mig på två konsoller :?
Men om det nu inte skulle funka på vissa konsoller kan det kanske vara fel på programmeringen.. Men då borde de inte ha funkat på mina. Fast de kanske är ett konstigt programmerings fel.

Som det ser ut just nu vill Sanna retunera spelet och jag har då inga planer på att behålla det sen.

Tror ni att man kan använda de där eventuella konstiga programmerings felet som en extra grej? Eftersom om det nu är så måste de vara ett väldigt ovanligt fel, eftersom det funka på mina två konsoller men inte på Sannas. :(

*edit*
Eventuellt kan det vara med hur ny/gammal konsollen är?

#57415  by rogerxy

Har inte Sanna tillgång till någon annan konsoll att testa den på?

#57416  by Tawny

anteckna serienumret och regionen på basenheten, så skickar vi runt spelet på forumet så får alla testa det :)

vi kanske är nåt på spåret? :)

#57424  by Ufouria

rogerxy wrote:Har inte Sanna tillgång till någon annan konsoll att testa den på?
Jo, jag har en till PAL konsoll men den är nerpackad i kartong och allt. Dessutom har jag returnerat spelet nu. Om någon annan vill prova på sin konsoll kan ni säkert köpa det av Jacke.

#57428  by Bonomaul

Sanna wrote:Det exemplaret som jag har?
Nej, det verkar det ju inte vara. Att det var Blue Shadow är jag dock ganska säker på.

#57598  by Frezy_man

Det här mysteriet måste ju lösas :D

Undrar verkligen vad felet är. Tänk så är din kassett ovärderlig.. Jag börjar bli sugen på att ge dig ett bud för kassetten =)

#57605  by Ufouria

Ja, det vore skoj om vi kunde lösa mysteriet. Jag tror som Jacke att det förmodligen är något programmeringsfel eller liknande.

Jag har inte kvar spelet. Returnerade spelet till Jacke och fick pengarna tillbaks (blev iofs bara några kronor tillbaks pga fraktkostnad till mig och tillbaks, men vad ska jag med ett spel till som inte fungerar).

#57610  by Gsmhacker

Sanna wrote:Ja, det vore skoj om vi kunde lösa mysteriet. Jag tror som Jacke att det förmodligen är något programmeringsfel eller liknande.

Jag har inte kvar spelet. Returnerade spelet till Jacke och fick pengarna tillbaks (blev iofs bara några kronor tillbaks pga fraktkostnad till mig och tillbaks, men vad ska jag med ett spel till som inte fungerar).
ska inte säljaren stå för fraktkostnaderna :?

#57628  by Kreese

Det kan man ju hålla med om, åtminstone att man betalar varsitt håll...

Gsm: En liten fråga, klickar du på citeraknappen när du vill understryka vad du svarar på eller gör du det rutinmässigt istället för att trycka på besvara? ;)

#57667  by Jacke

Eftersom jag inte kan säga att det är fel på kasetten. Kan tyvärr inte testa den heller (har ingen tv just nu.) Den är inlämnad på service.
Jag vill inte direkt förlora på att jag vill vara snäll och betala tillbaka kostnaden. Men jag berättade hur det låg till för Sanna och hon fick bestämma sig om hon ville retunera eller ej.
Det kanske låter konstigt, men det är svårt att förklara...

Troligtvis kommer det upp en tradera annons på spelet under dagen.
Eftersom jag har inte tänkt att ha kvar spelet.

*edit*
För er som är intresserad utav kasetten.
Passa er för min marknadsförning!
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=61180663
*edit*

#57684  by Frezy_man

haha, vilken rackare.

1. Jacke Får överpris för spelet och Sanna har precis gjort sin livs sämsta affär.

2. Någon på NESDB finner att det enbart är Sannas NES som har programerings fel för Blue Shadow och vi sätter dit Jacke för Bedrägeri och Sanna har ett unikt NES värt mängder med pengar.

3. Någon på NESDB finner att det enbart är Sannas NES(typ)-version som har programerings fel för Blue Shadow och vi sätter dit Jacke för Bedrägeri.

#57686  by Bonomaul

Hahaha..

#57696  by Jacke

Frezy_man wrote:haha, vilken rackare.

1. Jacke Får överpris för spelet och Sanna har precis gjort sin livs sämsta affär.

2. Någon på NESDB finner att det enbart är Sannas NES som har programerings fel för Blue Shadow och vi sätter dit Jacke för Bedrägeri och Sanna har ett unikt NES värt mängder med pengar.

3. Någon på NESDB finner att det enbart är Sannas NES(typ)-version som har programerings fel för Blue Shadow och vi sätter dit Jacke för Bedrägeri.
Men vänta de där var ju elakt :(

#58321  by Tawny

4. det var bara smuts på kassetten :)

#59251  by Ufouria

Synd att det inte var någon här som bjöd hem spelet så vi kunde få svar på mysteriet om det är kassetten eller min konsoll som spökar.

Undrar om det går att få en rapport från köparen buzzters?
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=61180663

Om jag behållt spelet och sålt det som defekt hade jag inte gått så mycket i förlust (för fraktkostnaden fram o tillbaks). :x
Fast jag hade inte vågat lägga ut det på tradera då folk har tendens att inte läsa objektbeskrivningen (hade iofs kunnat skriva defekt i rubrik).

Instagram #sndb.se