• Famicom converter till NES, fungerar bra?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#56036  by Bonomaul

Hej och välkommen. Spännande användarnamn.. :)

Ang. converter så vet jag inte så mycket. Hittar man rätt så är det ju såklart värt att ha, men det verkar ju vara svårt enligt Belfegor.

#56039  by BelfegorC4

Det är ju fyra ytor som ska ha BRA kontakt samtidigt istället för 2 om man köper en famicom eller en piratmaskin.

med konverter
Spelet --> Convetern(baksidan) ---> Convertern(framsidan) --> Connectorn(NES)

utan konverter
Spelet --> Connectorn(Famicom, piratkonsol)

Mycket skit som kan hända :(

#56103  by helios

känns som att man bör ha en toploader för att det ska funka bäst. Har en sån konverter i ett Gyromite, men sitter inte på något famicom spel just nu annat än det som sitter i kassetten. Kanske skall skruva ur och testa.

Men annars att sätta i spelet i konvertern i kassetten så lär det ju funka bra. Bara att testa eftersom nintendo skeppade de första nes spelen så till USA.

#56107  by trettioårskrisen

Tack för välkomnandet och snabba svar :)

Egentligen är det bara ett famicom spel jag är intresserad av, vilket är gradius 2. Toppenlir som mig veterligen inte hittade sin väg ur japan?

Köper jag converter så blir det fabriksnytt isådana fall = bättre chans att få det fungera.

#56112  by helios

då är det nog bäst att du köper ett lir som Stack-up eller Gyromite med en converter innuti så att du kan byta ut spelet i kassetten för att få det att funka bäst, komihåg att skaffa ett NTSC nes också om du vill att det ska bli bra. Men det bästa är nog att skaffa en Famicom eller Famiclone för några hundra.

#56300  by trettioårskrisen

Hm, det lutar nu mer åt en famicom eller någon klon. Vill ju att det skall flyta som det ska när det skall liras. Det här projektet får nog ligga lite på is tills jag luskat ut fler värdiga spel att motivera ett köp med.

Tack för informationen iaf.

Instagram #sndb.se