• Converter

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#50651  by draken

Hej
Har en europeisk NES-konsol. Det ska väl finnas en converter man kan sätta amerikanska kasseter i och spela utan att modda, stämmer detta och isf: Vad heter den och vart får man tag på en?

För att vara lite tydligare: Jag vill kunna spela NTSC-spel på min enhet som är PAL. Hur göra?

#50663  by Nagai

Hej och välkommen!
Det finns en konverter som gör att man kan spela NTSC spel på en PAL nintendo utan att man moddar.
Produkten du söker är en Gamekey till nes
Dock är inte 100% säker om alla USA spel fungerar med den konvertern..

#50666  by draken

Ok, vart kan man få tag på en sådan? Och är det värt det, eller är det såna som töjer ut connectorn?

#50667  by Nagai

draken wrote:Ok, vart kan man få tag på en sådan? Och är det värt det, eller är det såna som töjer ut connectorn?
Gamekeys har funnits på tradera men för ett dyrt pris..
Som sagt jag är inte 100% säker om den tar alla spel.
Töjer ut connectorn.. är jag inte säker på heller.

#50727  by nissling

Du kan ju också modda din Nes. Super lätt.

http://www.retrospel.com/index2.html
Under artiklar eller:
http://ganheden.com/collection/8_tech/m ... ionfix.htm

Mera krävs inte. Var försiktig med att skruva ihop allting bara.

Men du ville ju inte modda. Kollade överallt, men det enda jag kunde hitta var...
http://www.spelfyndet.se/lib/details.ph ... od_id=5426

#50729  by draken

Okej, tack för infon!

En fråga till bara under infon om den där convertern står det att det måste sitta en europeisk kasset i samtidigt som den amerikanska. Måste detta spel vara samma, eller ska den bara sitta där som nåt slags stöd?

#50732  by Bonomaul

Det kan jag svara på. Det behöver inte vara samma, det viktiga är att den kassetten har det Europeiska lock-out chippet (vilket alla Europeiska kassetter har).

#50745  by Gooden

spelfyndet säljer en sådan...

finns på deras hemsidaför 269 kr, om det är en sån du menar...kunde tyvärr inte länka den

#50752  by nes_nerd_no_1

Gooden!
Se Nisslings inlägg tre inlägg ovan ditt ;)

#50759  by Gooden

Hoppsan...får läsa alla inlägg nästa gång :?

#50791  by WERY

problemet är bara att en sån converter suger så i det fallet är det tillomed bättre att modda.

#50795  by nissling

Ja men ändå om man moddar den faller värdet lite granna. Har också hört att convertern tar flera spel än en moddad enhet.

Sedan tyckte jag priset på konvertern var helt okej med tanke på att den är ny och har varit ungefär vid samma pris på tradera fast begagnad.

#50807  by Bonomaul

Finns absolut ingen forskning som visar på en värdeminskning vid försäljning av moddad konsol. Däremot skulle jag vilja påstå att man kan få bättre betalt.

#50859  by bjomark77

Finns en variant som heter Game Converter.

Jag har en sådan, och den funkar bra på dem importspelen jag har.

Kommer med största sannolikhet att läggas ut för att säljas i slutet av månaden, då jag är i stort behov av pengar.

#50949  by Gsmhacker

Bonomaul wrote:Finns absolut ingen forskning som visar på en värdeminskning vid försäljning av moddad konsol. Däremot skulle jag vilja påstå att man kan få bättre betalt.
kunde inte sagt det bättre själv

#50998  by nes_nerd_no_1

Jag tror nog att det där gäller, men då när det gäller kompletta samlingsexemplar av konsolen.
Jag personligen skulle aldrig modda mitt Ice Climber NES t.ex. (ok, nu är den gammal & regionsfri, men om den inte hade varit det ;) ) och jag vet att det finns andra samlare med samma åsikt.
Ska man däremot sälja konsolen som en ren spelmaskin så tror jag nog att det blir mottsatt effekt & att det kan dra upp priset lite.

#51003  by Gsmhacker

vadå regionsfri ? vad har du för serienummer ?

#51004  by nes_nerd_no_1

Vet inte, har den i gamla lägenheten.
Men jag antar att det är ganska lågt. Tillverkat innan 1989 är det iaf för det var då lock-out chippet kom in i bilden!

#51007  by Gsmhacker

nes_nerd_no_1 wrote:Vet inte, har den i gamla lägenheten.
Men jag antar att det är ganska lågt. Tillverkat innan 1989 är det iaf för det var då lock-out chippet kom in i bilden!
ja du får fan kolla upp det där , när du är och gästspelar :roll:

#51009  by nes_nerd_no_1

Jooo jag får göra det... :roll:

Instagram #sndb.se