Efter GBC-versionen tog jag även tag i dess N64-dito så nu är Mickey's Speedway USA avklarat på båda fronter
Jag har tidigare sagt att det är något visst med racingspel på N64 och trots att Musse å gänget till viss del innehåller den charm dess genresyskon innehar är det något som saknas. Banorna känns rätt själlösa och hamnar du på efterkälken är gummibandseffekten inte mycket att hurra för. Att vinna guld är nästan aldrig ett problem då du sällan får någon riktig rival. 9 poäng gånger 4 för förstaplats så ligger du på 36 medan tvåan kan vara och krafsa kring 15-20 även på professional. Däremot krävs dessa förstaplatser för platinumtroféer och det är där utmaningen ligger. Där och i den på svårighetskurvan 90°-lutande Frantic Finale. Fyra banor där du verkligen måste kunna varenda sväng och dess angreppssätt till punkt och pricka. Det finns en helt vansinnig variant på Banshee Boardwalks dödskurva (något ni alla bör känna till) och ramlar du ner kan du lika gärna kyssa förstaplatsen farväl. Med endast två omförsök per turnering så har ni en riktigt svår sista cup framför er.
Att den gröna knatten visade sig vara den allra bästa föraren var en trevlig liten bonus då han, enbart baserat på färgen, alltid varit min favorit. Favorit till den grad att jag fortfarande inte vet vilket av de tre namnen som tillhör just honom. Å andra sidan är den sista föraren man låser upp, som dessvärre råkar vara min namne, det värsta som någonsin hänt hela Ankeborg. Kanske till och med hela USA vid närmare eftertanke. Rares andra go-kartspel till formatet, Diddy Kong Racing, hade två upplåsbara karaktärer; Drumstick och T.T. Den ena snabb men svårhanterad om man inte kan slirknepet och den andra så brutalt dominerande på alla plan att alla andra förare blir obetydliga. Ludwig van Drake är inget av dessa och har en sån rutten acceleration och styrning att han inte ens kan hålla sig på första banan. "Grattis, du har kämpat till dig alla 20 platinumtroféer. Din belöning är en bestraffning."
Stundvis frustrerande men ack så belönande kan jag ändå inte riktigt rekommendera Mickey's Speedway USA. Det har sina stunder men är överlag rätt oansenligt. Det kan ha att göra med att de förenta staterna inte är jätteintressanta att köra igenom i 64 bitar. Det kanske hade lämnat ett större intryck om vinstfirandet gjordes uppe på Vita Husets tak tillsammans med kor som i Cruis'n USA