• Minns ni första gången ni spelade NES?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#38657  by Lakanman

Kom på det här när vi prata om Rusta i tråden: Andra samlingar.

Jag minns precis hur butiken såg ut och vart i butiken det stog. Det stog två äldre och spelade Super Mario Bros och jag ställde mig ijämter och titta och fråga vad är det där? Super Mario Bros. Vill du pröva?.. Ja.. Du ska hoppa under frågetecknen så kan du få pengar. Kommer det en svamp så blir du stor och tål ett slag. Spelade 5-10 minuter och man visste då direkt vad man skulle önska sig i julklapp ;)

Har även minnen av första gången jag såg Zelda´s boxart. Var i en liten expert butik. Låg i en låda med massa spel och jag titta på det.. Hmm fy fan det lär vara ett tråkigt spel. Jag tror jag trodde det var schack. Lite senare berätta min far om Zelda. Fy fasen så man fantasierna drog iväg. Pratade lite med han om Zelda för något år sedan och han sa det att när Zelda släpptes så sjukskrev sig massor av folk på Saab :D. Folk ringde varandra och hjälpte varandra. Även han själv var hemma en vecka från jobbet och nötte Zelda ;) Vad har vi för spel som liknar det idag?.. Måste vara World of Warcraft när det släpptes och nya expansioner släpps.
 #38663  by Nystroem

Lakanman wrote:Pratade lite med han om Zelda för något år sedan och han sa det att när Zelda släpptes så sjukskrev sig massor av folk på Saab :D. Folk ringde varandra och hjälpte varandra.
Hahaha, fan vad soft :D

För övrigt minns jag ingenting om just första gången jag spelade NES, för då var jag bara ett par år. Jag vet bara att Zelda var det första spelet som fick mig att gilla TV-spel.

Däremot minns jag när vi köpte Mega Man 3, på Toys i Skövde (på den tiden det fanns). Och när mamma köpte Lolo 2 åt mig, för jag var så duktig när tandläkaren opererade ut två tänder på mig :D

#38670  by Gsmhacker

jag har minnes luckor men det började med att jag fick Donkey kong 2 på G&W av mormor sen köpte jag super mario G&W fick även boxning tll g&W när jag fylde år

sen spelade jag nes hos en polare det jag minns att det va wrecking crew och russin attack då blev jag frälst önskade mig ett nintendo i födelsedagspresent då kommer pappa hem med ett atari 2600 :( 499kr köpt på obs levererades med mario bros iofs :) testade året att önska mig ett gameboy i julklapp detta var 1990 så får man ett nes 8-bitars :D :D :D levererades med smb1 på den vägen är det

#38676  by Bonomaul

Aah.. Toys i Skövde. Klassisk mark som numer besudlas av Högskolans bibliotek. :(

Jag minns nog inte riktigt den allra första gången jags pelade NES, men däremot har jag ganska många minnen från väldigt tidiga sessioner med den gråa lådan.
Minns dock klart och tydligt när jag och min kusin fick provspela Turtles II i en leksaksaffär några dagar innan det släpptes. Något hade hänt med M82'an så hela bilden var helt uppfuckad.. minns att vi funderade på om det verkligen skulle se ut så där eller om det var nåt fel. :) Dum man var på den tiden..

#38683  by Tawny

jag kommer ihåg att mina äldre kusiner fick nes precis när det kom ut och att jag inte fick spela på det :evil:

#38701  by Nystroem

Bonomaul wrote:Aah.. Toys i Skövde. Klassisk mark som numer besudlas av Högskolans bibliotek. :(
Jaha låg det där? Jag hade för mig det låg utanför stan. Typ ute vid.. vafan heter det nu då.. vid Grahns godisaffär och det.. Kommer fan inte på vad området heter O.o

#38702  by Bonomaul

Ghrans godisaffär vet jag ingenting om, men däremot så låg det en leksaksbutik i samma byggnad som ICA Kvantum bort avid badhusrondellen. Där hade de mycket fina NES-spel också.

#38718  by *Andreas*

Första gången var julen 1991 troligen... fick i julklapp, minns att man spelade i affärer, men inte så tidigt. Sista gången i affär var på Toys i Karlstad.. spelet - Flintstones 2. Självklart hade man inte råd att köpa det.. men spela gjorde man minsann.

#38723  by Pålle1

Minns inte heller första gången jag spelade nes men jag minns när man var liten och var i tyskland, fanns massor av billiga NES spel där som man drägglade över, SCN kvittade på den tiden. Jag och min kompis brukade cykla till Axlins och spela nes sen åt vi på Mc Donalds. Härliga tider

#38733  by Bonomaul

Fast det gick ju inte att spela spel från Tyskland på svenska maskiner enligt Bergsala. :)

#38749  by Pålle1

haha, det visset jag inte... köpte dock bara ett spel och det var A boy and his Blob. Kanske inte det roligaste spelet i världen. Har fortfarande kvar det dock.

#38753  by Ufouria

Jag minns första gången jag spelade NES. Det var den 24 april 1988, på min 9-års dag. Då fick jag ett NES Action Set med spelet SMB / Duck Hunt.
SMB var alltså det första spel jag spelade. Spelade i "TV-rummet" på övervåningen. Vilken lycka!!

Hade aldrig trott jag skulle få ett Nintendo som jag önskat mig (TV-spel var ju för killar tänkte jag så mina föräldrar kanske inte tycker jag ska ha ett NES).
Hade öppnat flera småpaket och trodde det var slut på presenter men då kom mamma eller pappa med ett stort paket. Måste ju vara ett Nintendo tänkte jag och mycket riktigt. :D

#38758  by Lakanman

Sanna wrote: Hade öppnat flera småpaket och trodde det var slut på presenter men då kom mamma eller pappa med ett stort paket. Måste ju vara ett Nintendo tänkte jag och mycket riktigt. :D

Alltid kommer dom med det bästa sist. Det gömmer dom undan. Så ser dom hur besviken man blir och då.. "Gick inte katten in i tvättstugan Christoffer? Kan du kolla det?".. WOHO en Mountainbike!!!

#38771  by WERY

Mkt bra fråga då det finns två möjligheter. Den ena är att en gammal tant i Götene som brukade passa oss iblnad hade ett annat dagbarn o han hade med sitt nes dit så vi spelade Silent Service och Championship Pool

anra är att en kompis till mig fick ett spelpaket med nes och då berättade han om super mario som jag kände till. Hade minnen från Super Mario Bros 1,2,2,3 o 4 så jag blev först besviken när jag såg hur det var på nintendo men sen började jag gilla det mer. Vi spelade Batman 2, Section Z och Smb1 men faxanadu tyckte dom inte om då vi aldrig listade ut hure man skulle aktivera kniven eller det andra. ingen tänkte på att trycka på select :lol:

När jag fick deras nes o spel började spellivet på allvar. Först ville jag ha nytt nes komplett ur leksaks affären men det ville inte pappa köpa :(

Minns när jag såg dom uppraddade där och så snes med donkey kong som såldes då. Såna tider 8)

#38913  by Nagai

Jag kommer ej ihåg när jag första gången spelade.. men enligt föräldrarna så var det antingen Super mario bros. eller TMHT..
vet bara att jag spelade med kontrollen uppochned,..
Gör det fortfarande det idag..

Jag lär inte vart gammal när nes:et kom in i bilden..
Brorsan vet jag dock var lika insatt i spelvärlden :wink:

#39230  by Luzur

första ja spela var Duckhunt med pistol, då det nyss kommit ut (1987?) hos min dagmamma :)

fick det antingen samma år eller året efter i julklapp, med Zelda å SMB.

#39250  by Bonomaul

Nagai;
Spelar du med kontrollen upp och ner?? Alltid?

#39310  by Nagai

Bonomaul wrote:Nagai;
Spelar du med kontrollen upp och ner?? Alltid?
Ja, hela tiden.
Jag har provat spela på rätt håll men det kändes konstigt :lol:

Detsamma gäller Super Nintendo.. :lol:

#39312  by Bonomaul

Fasen vad mystiskt! Du måste ju ha en rätt väl utvecklad hjärna som klarar av motsatsförhållandet mellan att trycka vänster och gå höger! Grymt imponerande.

Jag hade en kompis för ca 8 år sedan som klarade Punch Out med handkontrollen upp och ner - med tårna. Det tyckte jag var grymt, men att som du alltid ha den upp o ner är nästan grymmare alltså!
Grattis, du är grym! :)

#39313  by WERY

Jag kan hålla kontrollen bakom huvudet medans jag spelar Final Fantasy 1 :lol:

#39400  by Nagai

Bonomaul wrote:Fasen vad mystiskt! Du måste ju ha en rätt väl utvecklad hjärna som klarar av motsatsförhållandet mellan att trycka vänster och gå höger! Grymt imponerande.

Jag hade en kompis för ca 8 år sedan som klarade Punch Out med handkontrollen upp och ner - med tårna. Det tyckte jag var grymt, men att som du alltid ha den upp o ner är nästan grymmare alltså!
Grattis, du är grym! :)
Tack, det finns ju även för och nackdelar med att spela uppochned..
t.ex den banan i Battletoads där man ska rymma från hypnos-kulan..
där är det skitsvårt..

Men för mig när jag spelar på fel håll med kontrollen så blir vissa spel lite lättare.

#39527  by nosys

Jag spelade NES första gången hemma hos min kusin, som alltid hade allt såklart. Han hade ett japanskt piratpsel med hundratals titlar (det var faktiskt många olika, inte bara kopior och homebrews) och Duck Hunt. Båda var helt fantastiska minns jag. Speciellt gillade jag Circus Charlie. :)

#39530  by pcx

nosys wrote:Speciellt gillade jag Circus Charlie. :)
Ah, det är ju guld det spelet! Musiken är riktigt fin om jag minns rätt, annars har jag förbättrat det i min hjärna med tiden :D
Circus Charlie och det där andra skumma japanska spelet där man kan lira som två stridsvagnar i en Pac-Man-liknande labyrint borde lätt ha släppts i sverige också.

#40075  by Lakanman

pcx wrote:
nosys wrote:Speciellt gillade jag Circus Charlie. :)
Ah, det är ju guld det spelet! Musiken är riktigt fin om jag minns rätt, annars har jag förbättrat det i min hjärna med tiden :D
Circus Charlie och det där andra skumma japanska spelet där man kan lira som två stridsvagnar i en Pac-Man-liknande labyrint borde lätt ha släppts i sverige också.
Välkommen nosys Image

haha så konstigt. Var precis dom två spelen jag älskade på 32-1 osv kassetterna med :)

Battle City heter det:

http://www.nesdb.se/game_more.php?id=147&rid=1

Image

Image

#40085  by pcx

Battle City var det ja... fan vad kul det var i tvåspelar-läget

#40107  by rocc

minns inte första gangen jag lirade.. Minns inte när vi fick det..
Minns att vi fick talespin o dr mario i julklapp, minns hyllan där hyrninintendospelen fanns och minns alla lir hos dagmamman.

Lite av det som e grejen för mig; att den högsta glädjen delvis är
bortglömd;; later lite konstigt kanske ;0

#40573  by nosys

Battle City, det skrev Victor om i Level i förra eller förrförra utgåvan minns jag! "Det heter Battle City. Glöm inte det nu!" :D

#40687  by J. Lilja

Lakanman wrote:Battle City heter det..
Shit! :shock: Är det i det spelet man skjuter kulor som studsar på väggarna? I såna fall har jag nästan letat arslet av mig efter det.. Spelade en pc-version första året i gymnasiet och det var så grisigt kul, men sen glömde jag bort vad det hette och har letat som en galning. Hade för mig att det hette nått i stil med "Battle Tanks", antagligen därför jag inte varit speciellt framgångsrik i mitt sökande då.. :roll:

#40704  by Sörbom

Nej, det är nog inte detta. Tror du menar pocket tanks? Väldans kul spel, där det b.la finns med studsande kulor.

#40706  by J. Lilja

Sörbom wrote:Nej, det är nog inte detta. Tror du menar pocket tanks? Väldans kul spel, där det b.la finns med studsande kulor.
Hmm.. trist. I spelet jag tänker på har jag dock för mig att samtliga kulor studsar.

Instagram #sndb.se