• Zelda eller Zelda II?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket är sett till helheten bäst?

The Legend of Zelda
105
64%
Zelda II: The Adventures Of Link
60
36%
 #20153  by Bonomaul

Eftersom jag har en (möjligen illa dold) förtjusning för omröstningar så måste vi givetvis ha en sådan där frågan är huruvida du föredrar det första eller andra Zelda-spelet till NES.

Kommentarer är alltid roligt..

#20154  by Widar

Lägger hela veckopengen på Zelda. Har aldrig gillat tvåan, vet inte varför riktigt.

#20158  by Gixen

Lägger hela årslönen på Zelda II. Gillar även ettan, men tvåan ÄGER!

#20170  by nes_nerd_no_1

Tvåan är helt klart min favorit!
Att man spelar både i fågelperspektiv samt "sidled" gör det hela roligare bara!
Här snackar vi "stilbildande" om något! :P

#20176  by Ufouria

Älskar Link. KANON spel!
Inget NES spel i världen kommer i närheten av detta spel.
På en "rolighetsskala" från 1 till 10 får Link 11 av mig. :D

Zelda är roligt oxå. Ett av mina favoritspel.

#20179  by WERY

lägger rösten på 2:an eftersom det bara är den jag levt för o se helheten på. Har varvat den med lättja på båda varven men ettan var mkt svår då jag aldrig hittade och jag bara varvade på första varvet. Kanske ändrar mig en dag men just nu är det så här

#20186  by Bonomaul

Lättja är en av de sju dödssynderna, och inget jag skulle vilja blanda ihop med underbara Zelda II.
Det är ju dessutom ingen skillnad på varv två mer än att det är mycket lättare än första varvet eftersom man inte förlorar attack/life/magic styrkorna plus diverse annat.

#20214  by Tawny

tvåan givetvis!
det är ju som att jämföra rutten frukt med färsk... :lol:

#20223  by Kreese

Jag har alltid tyckt att ettan utklassar tvåan. Men efter allt "tjat" om tvåan och att jag har spelat tvåan en hel del, så måste jag nog hålla med de som röstar på tvåan (inklusive mig).

Ettan är lättare på nått sätt, känns tryggare att spela, tar man det lugnt så fixar man det mesta typ. Medan tvåan är lite stressigare och känns lite farligare. Kanske därför jag inte klarat tvåan ännu. :)

#20225  by Ufouria

Kreese wrote:Ettan är lättare på nått sätt, känns tryggare att spela, tar man det lugnt så fixar man det mesta typ. Medan tvåan är lite stressigare och känns lite farligare. Kanske därför jag inte klarat tvåan ännu.
Lyckost som har tvåan kvar! Håller med, tvåan är nog lite svårare.

#20227  by Bonomaul

Jag tycker nog tvåan är lättare pga att det är mer logiskt uppbyggt på något sätt.
Jag menar, när man som liten spoling fastnar i Enchanted Forrest (eller vad det där stället nu heter) i ettan, hur ska man då komma på att man ska gå upp-upp-höger eller hur det nu var? Finns ingen logisk tråd i det rörelsemönstret.

#20230  by Kreese

Bonomaul wrote:Jag tycker nog tvåan är lättare pga att det är mer logiskt uppbyggt på något sätt.
Jag menar, när man som liten spoling fastnar i Enchanted Forrest (eller vad det där stället nu heter) i ettan, hur ska man då komma på att man ska gå upp-upp-höger eller hur det nu var? Finns ingen logisk tråd i det rörelsemönstret.
Den nöten var ju lätt att knäcka. Det är ju nån figur som säger nått om, North - West - South - West... Det klarade jag faktiskt själv om jag inte minns helt fel :)

#20233  by Bonomaul

Ja just det ja.. man får viss hjälp med det ja. Men ändå, hur logiskt är det?
Iofs så.. "I'm Error" kändes inte helt normalt det heller. :)

#20242  by Clusster

Jag lägger min röst på zelda eftersom att det är så himla lätt att vara pluss att det e roligare än 2:an

#20243  by Lampan

Gillar första zelda. Enklare och så.. Hade inget av de spelen i min samling när jag var liten.. men lånade jag nått så var det zelda 1 så det är väl det som jag är fäst vid mest =)

#20263  by Nystroem

Skulle kunna skriva en C-uppsats i ämnet, men skall fatta mig ganska kort :)

Jag röstade på The Legend of Zelda. Varför? Hmm. Zelda är min favoritspelserie, och det första spelet känns som att det har betydit med för serien än vad Zelda 2 har gjort. Det finns vissa saker som är bättre med tvåan, som t.ex bossarna. Förutom sista bossen i första spelet så är alla bossarna i Zelda 2 roligare (och mer utmanande) än bossarna i första spelet. Men själva spelupplägget i första spelet tycker jag är mycket bättre. Sedan kan det bero på att Zelda 1 var (vad jag vet) det första TV-spelet jag spelade. Alltså av nostalgiska anledningar. Nu blev jag brutalt sugen på att spela igenom ettan... men jag har inte tid :(

God damn you, Bonomaul! :cry:
:wink:

#20268  by Tawny

Nystroem wrote:Det finns vissa saker som är bättre med tvåan, som t.ex bossarna. Förutom sista bossen i första spelet så är alla bossarna i Zelda 2 roligare (och mer utmanande) än bossarna i första spelet.
du kanske borde röstat på tvåan istället ;)

#20285  by Nystroem

Tawny wrote:
Nystroem wrote:Det finns vissa saker som är bättre med tvåan, som t.ex bossarna. Förutom sista bossen i första spelet så är alla bossarna i Zelda 2 roligare (och mer utmanande) än bossarna i första spelet.
du kanske borde röstat på tvåan istället ;)
Varför? Bossarna är inte allt i ett spel. Grafiken i ettan trivs jag mycket bättre med. Musiken i ettan är bättre. Palatsen är bättre uppbyggda och det finns tre olika svärd i ettan, jämfört med Link där du bara levlar samma svärd hela tiden. Skulle som sagt kunna skriva en hel del om detta, men valde/väljer att fatta mig kort. :P

#20310  by Frezy_man

Lägger min röst på första spelet. Har varvat det ett par gånger. Tvåan har jag verkligen inte kommit långt på och har nästan aldrig varit sugen på att ge det ett försök. Plattforms biten känns inget vidare den heller faktiskt. Men kan förstå varför spelet i helhet har sin speciella charm ändå.

#20314  by Bonomaul

Frezy;
Det är ju just för att du inte kört igenom det som du inte uppskattar det fullt ut. Välkänt fenomen det där.

Lite oroväckande vart den här undersökningen lutar tycker jag allt..

#20318  by Kreese

Jag tycker det är väldigt överaskande att det är så jämnt, hade jag tippat så hade jag nog tippat på att 90% skulle välja Zelda 1!

#20327  by Nystroem

Håller med herr Robert Kreese här. Jag blev grymt förvånad när jag kom in och såg att Zelda 2 ledde först. Men nu verkar ju ordningen vara återställd ;)

*ger Bonomaul en köttbit så han försvinner* 8)

#20330  by Bonomaul

Nystroem wrote:*ger Bonomaul en köttbit så han försvinner* 8)
HAHA :lol:
Ger dig en dos av min magi spell då, så nu är du en dallrande geleklump. :)

#20341  by Ufouria

Kreese wrote:Jag tycker det är väldigt överaskande att det är så jämnt, hade jag tippat så hade jag nog tippat på att 90% skulle välja Zelda 1!
Är oxå överraskad men åt andra hållet. Jag trodde tvåan var mer populär än ettan. :o Oroväckande att ettan har en knapp ledning.

#20342  by Widar

Sanna wrote:
Kreese wrote:Jag tycker det är väldigt överaskande att det är så jämnt, hade jag tippat så hade jag nog tippat på att 90% skulle välja Zelda 1!
Är oxå överraskad men åt andra hållet. Jag trodde tvåan var mer populär än ettan. :o Oroväckande att ettan har en knapp ledning.
Trodde också (tyvärr) att tvåan skulle vinna. Ettan är ju så överlägset.
Ni som tycker annorlunda förstår inte. ;);) :D

#20362  by Azox

Tycker 2an har roligaste handling och så tycker jag grafiken är bättre.

#20378  by Nystroem

Bonomaul wrote:Ger dig en dos av min magi spell då, så nu är du en dallrande geleklump. :)
Hehe. Närmare verkligheten kan vi ju inte komma, så det känns rätt normalt ;)

#20452  by nes_soldier

jag lägger min röst på 1:an av samma anledning som de flesta andra som tycker bäst om 1:an. - jag har inte orkat ge 2:an en tillräcklig chans.

1:an är actionäventyr medans 2:an är mer åt rpg-hållet. och jag föredrar verkligen actionäventyr eftersom jag tex tycker det är så jobbigt att komma in i strider när man inte själv vill (tex när man går runt och letar efter nåt)

men jag hoppas verkligen att jag nån gång kommer att ändra uppfattning.

#20463  by Bonomaul

Men i ettan så är det ju fiender överallt ute på kartan ju!?

#20464  by nes_soldier

jamen då är det ju bara att springa förbi dom eller spöa dom lite snabbt (som i alla andra zeldaspel!) man kommer ju inte in i en seg plattformsmiljö där man man måste besegra en massa olika monster å grejer för att få gå vidare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Instagram #sndb.se