Hej
I den här tråden tänkte jag skriva om mitt nästa homebrew-projekt. I skrivande stund har jag inte kommit så jättelångt, men jag tänkte att jag kan ju visa allt från början. Det är alltid någon som finner nöje i det, och det peppar mig förhoppningsvis att fortsätta när inspirationen håller på att sina.
Om spelet:
Jag har alltid gillat historier om zombies/världens undergång etc, och har sedan en tid filat på ett indiespel till PC i retrostil med zombietema. När jag sedan skaffade mig en Powerpak blev jag sugen på att göra något roligt till NESen. Jag började med ett litet test för att se vad jag skulle kunna lyckas med, och resultatet blev Mine Shaft. Nu tänkte jag göra något lite större, och det lutar åt att mitt zombiespel hamnar på NES-en istället för PC.
Spelet ses snett uppifrån, och min tanke är att det ska vara ett actionspel med vissa äventyrs/rpg-inslag. Jag filar fortfarande på designdokumentet, men det kommer förmodligen vara uppdelat i världar/banor med bossar, fast banorna i sig kommer vara lite "open world", dvs att man kan gå fram och tillbaka och loota vapen/hälsa och leta nycklar och sådant (Kanske även levla gubben sin om jag kan balansera det). Självklart är det 2-player coop, då jag tycker coop-spel är det bästa som finns.
Arbetstiteln, och kanske den slutgiltiga titeln då jag gillar den, är Bitten. Hojta gärna om det redan är taget så får jag komma på något annat
Status idag:
Jag har sprites och animationer för huvudpersonen/personerna. Det är en nerkonverterad variant från min första version som redan den var i retrostil. NES har bara 3 färger per sprite, så jag fick pilla lite för att få gubben att se bra ut. Kontrollkoden för spelarna är klar så långt att man kan vandra runt på skärmen. Jag har även lite basic AI-kod klar för en vanlig zombietyp, även fast de inte kan attackera just nu. Det verkar som om jag kommer kunna ha 6 fiender på skärmen samtidigt utan att spelet börjar hacka. Det finns mycket kod som ska in ännu, men har lite CPU-kraft kvar att ta av, samt optimeringar att göra. Jag skulle såklart helst ha svärmar av zombies på skärmen, men det är orimligt på en NES tyvärr så jag siktar på 6 stycken. Klart är även sorteringsalgoritmen så att man kan gå framför/bakom andra gubbar.
Här har ni en skärmdump på hur det ser ut just nu (OBS! Den lilla bakgrund som finns är bara en test, hela spelet kommer inte vara grått)

Som ni ser är det 8 gubbar, men 6 stycken är faktiskt zombies, bara att jag inte gjort grafiken till dem ännu.
Nästa steg är att fila fram lite mer av motorn, samt jobba på storyn som idag är obefintlig. Det första jag vill få in är en attackerande AI samt möjlighet att döda zombies. Sen är det till att sätta sig och rita lite grafik och designa fram konceptet ordentligt.
Ha det bra tills nästa gång.
I den här tråden tänkte jag skriva om mitt nästa homebrew-projekt. I skrivande stund har jag inte kommit så jättelångt, men jag tänkte att jag kan ju visa allt från början. Det är alltid någon som finner nöje i det, och det peppar mig förhoppningsvis att fortsätta när inspirationen håller på att sina.
Om spelet:
Jag har alltid gillat historier om zombies/världens undergång etc, och har sedan en tid filat på ett indiespel till PC i retrostil med zombietema. När jag sedan skaffade mig en Powerpak blev jag sugen på att göra något roligt till NESen. Jag började med ett litet test för att se vad jag skulle kunna lyckas med, och resultatet blev Mine Shaft. Nu tänkte jag göra något lite större, och det lutar åt att mitt zombiespel hamnar på NES-en istället för PC.
Spelet ses snett uppifrån, och min tanke är att det ska vara ett actionspel med vissa äventyrs/rpg-inslag. Jag filar fortfarande på designdokumentet, men det kommer förmodligen vara uppdelat i världar/banor med bossar, fast banorna i sig kommer vara lite "open world", dvs att man kan gå fram och tillbaka och loota vapen/hälsa och leta nycklar och sådant (Kanske även levla gubben sin om jag kan balansera det). Självklart är det 2-player coop, då jag tycker coop-spel är det bästa som finns.
Arbetstiteln, och kanske den slutgiltiga titeln då jag gillar den, är Bitten. Hojta gärna om det redan är taget så får jag komma på något annat

Status idag:
Jag har sprites och animationer för huvudpersonen/personerna. Det är en nerkonverterad variant från min första version som redan den var i retrostil. NES har bara 3 färger per sprite, så jag fick pilla lite för att få gubben att se bra ut. Kontrollkoden för spelarna är klar så långt att man kan vandra runt på skärmen. Jag har även lite basic AI-kod klar för en vanlig zombietyp, även fast de inte kan attackera just nu. Det verkar som om jag kommer kunna ha 6 fiender på skärmen samtidigt utan att spelet börjar hacka. Det finns mycket kod som ska in ännu, men har lite CPU-kraft kvar att ta av, samt optimeringar att göra. Jag skulle såklart helst ha svärmar av zombies på skärmen, men det är orimligt på en NES tyvärr så jag siktar på 6 stycken. Klart är även sorteringsalgoritmen så att man kan gå framför/bakom andra gubbar.
Här har ni en skärmdump på hur det ser ut just nu (OBS! Den lilla bakgrund som finns är bara en test, hela spelet kommer inte vara grått)

Som ni ser är det 8 gubbar, men 6 stycken är faktiskt zombies, bara att jag inte gjort grafiken till dem ännu.
Nästa steg är att fila fram lite mer av motorn, samt jobba på storyn som idag är obefintlig. Det första jag vill få in är en attackerande AI samt möjlighet att döda zombies. Sen är det till att sätta sig och rita lite grafik och designa fram konceptet ordentligt.
Ha det bra tills nästa gång.