• Guider för att modda sitt nes! (Diskussionstråd till FAQ)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #16918  by J. Lilja
 
Jag har nyss sålt ett ex av Uninvited på tradden, och skrev ju i annonsen att om man behöver hjälp med att modda så kan man höra av sig. Nu har ju köparen hört av sig och behöver hjälp. :oops: Finns det någon bra guide på nätet med bilder på hur man gör, helst på svenska (men inte ett måste)? Jag vet att jag sett ett par stycken men kan inte hitta dem nu. Någon som kan hjälpa mig? Jag vore ytterst tacksam.. Jag har ju gjort det här själv några gånger, men det är som svårt att förklara hur man gör om man inte har bilder att använda.

EDIT!

Ändrade titeln! Man kanske kan lägga in länkar till olika guider här så håller man de samlade. :)
Last edited by J. Lilja on 01 Feb 2007, 11:17, edited 1 time in total.

 #16925  by J. Lilja
 
Tackar och bockar! :D

 #16928  by Bonomaul
 
Finns ju en annan gammal guide på svenska som är lite mer humoristisk på nåt sätt. Ungefär "Idag masade jag mig hem till en polare. Vi tänkte försöka modda mitt NES" osv..
Hittar inte sidan dock.

 #16947  by WERY
 
Äsch det ska vara original såklart

 #16953  by Bonomaul
 
WERY wrote:Äsch det ska vara original såklart
Ja, det borde ju J.Lilja skriva till kunden... "Nej, jag tänker inte hjälpa dig med att modda, köp dig en NTSC-enhet om du vill spela". :-s

 #16990  by WERY
 
Hehe ja det vore ju kul :lol:

 #16997  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:
WERY wrote:Äsch det ska vara original såklart
Ja, det borde ju J.Lilja skriva till kunden... "Nej, jag tänker inte hjälpa dig med att modda, köp dig en NTSC-enhet om du vill spela". :-s
:lol: Allt för kunden

 #47472  by Lalle-Man
 
filofiserade lite å skratta åt era inlägg här =) de ja unda va de efter man moddat sitt NES.. har de nå bieffekter? alltså att nått spel blir sämre eller liknande? :? de va bara nått som slog mej å nyfiken som ja é så frågar ja ;)

 #47474  by Bonomaul
 
Ja, jag har märkt att Defender Of The Crown om möjligt blir ännu sämre än vanligt när man spelar på en moddad enhet. :)

På ett mer seriöst plan; ingenting händer med din enhet mer än att du kan spela vissa NTSC-spel. PAL-spelen uppför sig precis likadant.

 #47481  by Lalle-Man
 
hehe okej =) de va de ja ville veta =) känns ju lite surt att enbart ha moddad sen en månad bak å sen visar sej att de inte går att spela vissa pal spel ;) men de é fint =) då har ja fått de klart =)
 #139484  by Wompa
 
Tänkte höra ang moddning... jag är grymt sugen har lite spel från england som kan vara roliga att spela.
Men jag har två dosor plus en Zapper som också är Engelska av någon anledning... tror jag fick dem av en kompis för 10 år sen ;) Men iaf, kan man använda dosorna och Zapper om man moddar, för just nu svarar dem inte ens om man pluggar in dem.

Spelen är ju en självklarhet men dosor har jag inte hört något om tyvärr...
Bonomaul wrote:Ja, jag har märkt att Defender Of The Crown om möjligt blir ännu sämre än vanligt när man spelar på en moddad enhet. :)
VA! Defender Of The Crown är ju kungligt... sämst! ;)
 #139543  by Wompa
 
WHY! #-o

Såg nu att dosorna som jag kan använda heter NES-004E och dem som inte fungerar heter helt enkelt NES-004... Fasiken ;)

Zappern heter ju NES-005 och den ska fungera, helt säkert?

Sorligt att Europa ska ha så djävla blandat med regioner och skit, järnspikars! ](*,)

Re:

 #139623  by Phredreeke
 
BelfegorC4 wrote:Här är en tråd över vilka spel som inte fungerar (grafikbuggar, halva dialoger etc etc) som vi har märkt av iallafall =D
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?t=1747
Ja, men det är ju NTSC-spel som du ändå inte skulle kunnat spela på ett omoddat PAL NES.
 #143158  by Lalle-Man
 
vet inte om ni tänkt på de men ja har haft de på skallen ett tag..

de é skillnad på NTSC å PAL konsoller när de gäller moddning.. man ska ju klippa de fjärde benet på båda konsollerna om man ska modda.. men på NTSC versionen behöver man inte ha en avbitare utan de räcker med att "dra ut" benet ur kretsen.. alltså den går att bara dra ut på NTSC till skillnad mot PAL som man måste klippa..
 #143205  by Pinge
 
Lalle: det vet jag inte om det stämmer, i brist på avbitare när jag skulle modda ett Pal nes en gång så tog jag en liten skruvmejsel och bände loss benet!
 #143505  by luukas_74
 
pinge80 wrote:Lalle: det vet jag inte om det stämmer, i brist på avbitare när jag skulle modda ett Pal nes en gång så tog jag en liten skruvmejsel och bände loss benet!

ja,detta gjorde jag också....på tysk konsoll....gick ju fan inte komma åt med dom sidavbitare jag hade hemma,så det fick bli & bända loss det...
 #210712  by likeguitars
 
Hur är det att lira spel som ska gå i 60 hz i 50 hz istället? Störande? Jag har precis moddat mitt nes och beställt hem lite amerikanska spel. Man kanske skulle importera ett amerikanskt nes, någon som har gjort det?
 #210716  by BelfegorC4
 
Lalle-Man wrote: de é skillnad på NTSC å PAL konsoller när de gäller moddning.. man ska ju klippa de fjärde benet på båda konsollerna om man ska modda.. men på NTSC versionen behöver man inte ha en avbitare utan de räcker med att "dra ut" benet ur kretsen.. alltså den går att bara dra ut på NTSC till skillnad mot PAL som man måste klippa..
Man kan dra/bända ut benet ur chippet ur en SCN maskin, en tysk och en Asian Version också :D
Så slutsatsen är att det funkar till alla NES konsoller.

Instagram #sndb.se