• Mitt Bubble Bobble vill inte längre

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #444371  by Mushboom
 
Trots idoga försök att rengöra kontaktytorna med T-röd och tops vill min Bubble Bobble-kassett helt enkelt inte starta längre. Jag kan få den att fungera ibland, men allt som oftast blir det grå skärm av alltihop. Har ni några tips på hur man kan återuppliva den förutom att putsa kontaktytorna? (om en sån här tråd redan existerar får ni gärna hänvisa mig dit istället)
 #444392  by Mippy
 
Testa att sudda pinsen med ett vitt sudd och se om det blir grå avlagring (?) på suddet. Kanske kan hjälpa.
 #444396  by tjibynn
 
o kolla lödningarna på spelets kretskort...
 #444403  by Ufouria
 
T-röd och topps är värdelöst, kontaktytorna blir inte märkbart renare utav det.

Det bästa sättet att öppna kassetten och sudda bort beläggning och skit från kontaktytorna.
 #444413  by Mushboom
 
Flera handfasta tips på så kort tid, jag tror att jag kommer gilla det här forumet :)

Det låter som att jag behöver börja med att skaffa mig en gamebit då.
 #444414  by tjibynn
 
En bit-mejsel och vitt suddgummi is tha shit ;)
 #444527  by MilleN
 
Gamebit har jag ett gäng liggande, för 45 spänn så har du det i brevlådan innan helgen ;)
 #444553  by Mushboom
 
Efter att ha hört hur bra det är var jag inte sen med att beställa en mejsel, men tack för erbjudandet :)
Last edited by smid on 29 Aug 2011, 20:12, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #444734  by Sol
 
Sanna: T-röd is the shit! Kanske 2 spel jag misslyckats med genom åren.

Suddgummi? Funkar det verkligen?
 #444755  by Ufouria
 
Sol: Då har du nog inte haft någon kassett som varit ordentligt skitig. Har fått hem kassetter som haft en grönaktig beläggning, troligtvis orsakad av saliv. :-& De går inte att få ordning på med T-röd utan det krävs gnuggande med sudd för att få bort beläggningen.
 #444841  by Mango
 
Mushboom wrote:Smid: Varför inte? :S
viewtopic.php?f=1&t=4792
Citering
Ska det citeras så ska det citeras med måtta.
Detta innebär t.ex. att man inte citerar tio rader och sedan svarar "Haha, jag med" eller något liknande.
Bilder, youtube klipp och ebay (som använder sig av img, ebay, youtube taggar) får inte citeras. Om det ändå är nödvändigt ta då bort taggen innan inlägget "skickas"
Vid svar på trådens senaste inlägg ska det inte citeras.
 #445637  by synt4x
 
Jag brukar köra med suddgummi först och sen ha isopropylalkohol på en tops som jag tar bort suddgummibeläggningen med. Isopropylalkohol är gjort för rengöring av teknik. T-röd funkar nog bra det också dock, men jag har aldrig testat det.

Så hur gick det Mushboom? Fick du igång jäkelskapet? :D
Var inte rädd för att ta i lite med suddgummit. Lägg bara spelet på en platt men mjuk yta, t.ex på en kökshandduk på ett bord så det inte böjer/viker sig när du trycker med suddet så går det bra. Jag har aldrig varit med om ett spel som har slutat fungera med denna metoden och då har jag ändå varit relativt hårdhänt de flesta gångerna. De tål nog mer än man tror de där kretskorten, men man får ju ändå vara lite försiktig. :P

Edit: Och håll endast kretskortet i kanterna. Ta inte på chippen i onödan. Det är möjligt att du har en statisk laddning i dig och den kan förstöra chippen om man tar på dem. Jag har dock tagit på många chip i mina dagar och än så länge har inget gått sönder.
 #445890  by Lakanman
 
I värsta fall så kan man köra med den gröna sidan på en svamp och riva bort allt :D
 #445901  by Ufouria
 
:lol:
Det har jag gjort ett par gånger på typ Super Mario kassett. Jäklar va skadat kretskortet blir. Inte direkt skonsamt så det är den sista utvägen när man har gjort allt annat och suddat så det nästan brinner av friktionsvärme.
 #445967  by Mushboom
 
synt4x wrote:Så hur gick det Mushboom? Fick du igång jäkelskapet? :D
Jag inväntar fortfarande leverans av mejseln. Förhoppningsvis kommer den idag!
 #445990  by burnavista
 
Jag sprejar på elektroniksprej först sen suddar jag när det är blött (man ser att det rinner av smutts) sen torkar jag av med bomull. eventellt sprejar jag och torkar engång till så det blänker.

Biltema är bra kan köpa allt där sprej och sudd
 #446003  by nintendoman
 
Lakanman wrote:I värsta fall så kan man köra med den gröna sidan på en svamp och riva bort allt :D
Dom vita svamparna är mycket skonsammare, dom gröna har något slip tjosan i sej som dom vita inte har men jag tror inte att nån av dom är speciellt nyttigt i längden dock.
Men om man nu måste så kan det vara bra att ta den snällare av dom.:)
 #446248  by nes_nerd_no_1
 
Kan det vara så att spelets EP-ROM håller på att avlida, helt enkelt? Var väl någon annan här som hade problem med sitt Mega Man?
Kan det vara så att det är nu våra spel börjar att dö "inombords" helt enkelt? :(

Tack & lov för alla ROMS som finns upptankade där ute...
 #446259  by Da Bear
 
Öppna upp kassetten och kolla så ledningsbanorna inte har gått sönder. De kan vara ärjade eller knäckta.

Instagram #sndb.se