Page 1 of 1

NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 16:13
by aerobert
Någon som kan hjälpa mig få klarhet i detta? Har sökt runt utan några klarheter.

Startade en tråd på loading innan jag kände till nesDB. Är väl sådär nöjd med svaren där då det mest var spekulation och inget bekräftat. Har saxat texten rätt av därifrån.


Har nyligen köpt mig ett NES igen efter många år på torken. Fick med flera sköna spel med en Bergsala-maskin, men jag börjar tro att man har sålt en "fejk" maskin till mig...eller nåt, jag vet inte. (glöm detta, det är en bergsala)

Varför? Flera spel känns som de går för fort. Och det tydligaste är väl Super Mario Bros (spel på ensam kasett, ej med duck hunt). Alla spel är SCN-märkta.

Jag känner till PAL/NTSC-problematiken, men då är väl det tvärtom? Att NTSC-spel är snabbare än sin PAL-motsvarighet (på en NTSC-maskin) pga 60hz.

Eller finns det enstaka undantag? Kan nån klargöra för mig?

Varför går musiken på mitt SMB scn för snabbt egentligen?

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 16:21
by 0LD5K00L
NTSC-enheter går snabbare vad jag vet. Därför går en del PAL spel för långsamt( i en PAL enhet ). Andra anpassar hastigheten i spelen för PAL genom att få allt att gå snabbare. Ibland blir det något för snabbt som i t.ex. SMB.

NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 16:50
by aerobert
Så SMB är en konverterad rom? Från sitt ursprungliga NTSC-format (japan) till PAL.

Finns det då inga SCN-SMB med rätt hastighet?

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 16:57
by 0LD5K00L
För oss är alla PAL SMB i rätt hastighet. ;)

NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 17:11
by aerobert
Fast jag kunde svurit på att jag haft ett SMB med "långsam" musik. Det kanske var på en kombinerad SMB/ Duck Hunt.... Hmmm

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 17:12
by BelfegorC4
Då var det på en piratkassett för SMB / Duck Hunt är lika snabb som den ska vara i PAL.

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 17:54
by aerobert
Nä, det var kassetten som följde mitt Action Set. Jag kanske bara minns dåligt.... :/

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 19:32
by Jedvard
vet inte riktigt hur det fungerar men du kanske har fått ett sk överklockat nes :-k

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 22:51
by aerobert
Nja, tror inte det. Musiken är i (princip) samma hastighet som i videon ovanför, men ljudeffekterna har inte felaktig pitch som i den. Jämför med min video här.

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 22:55
by BelfegorC4
Hört talas om springa knappen? =) om det är din video.

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:22 Aug 2011, 23:06
by aerobert
Det är min video. Spelet går i "rätt" hastighet. Musiken gör inte det.

Re: NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:23 Aug 2011, 22:31
by Nagai
Föredrar Pal utgåvan, det känns fel att spela NTSC versionen den är för seg.. fast sen kanske det bara är jag?
Dem gjorde väl samma sak med många av Capcom spelen att man anpassat så musiken och ljudeffekter ska låta som NTSC versionerna, för de flesta spel från den europeiska marknaden så pitchas musiken + ljudeffekter.

NES-spel går för fort (PAL vs NTSC?)

PostPosted:24 Aug 2011, 08:11
by aerobert
Det är så jäkla synd, det där. Första gången jag spelade på NTSC-nes var känslan ungefär likadan som jag såg ett 3Dfx-spel. :lol:

Bättre flyt visserligen, men färre linjer och

Never The Same Colour :lol: