• Famicom kassetter pirat eller äkta

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#433400  by Banani

Enkel fråga hur skiljer jag ut pirat mot äkta? Kan man se det bara genom att se bild på framsidan. Och gjordes det olika kassetter?

Har 4 spel vilket 2 spel som känns äkta med räfflor på sidorna och famicom family etikett men har 0 koll.
 #433408  by Ufouria

Det är inte helt lätt att se om man inte vet hur originalet ska se ut.

Men jag tror att en bra regel är att om det står utvecklare/utgivare (Capcom, Konami etc) på etiketten så är det original. Om det bara står titeln så är det en pirat.

Här är t ex en originalkassett av Rockman 3. På den står det Capcom och även årtal. Det är ett bra tecken.

http://www.tradera.com/japan-NES-Rockma ... _135020342
 #433419  by Banani

Ok då är min rockman 4 orginal iaf. Antagligen så är väl alla med den kassett utformningen äkta åsså.

Som denna okända, man är en snubbe med röda kläder som kraschat med flygplan på en ö man skjuter fladdermöss å svampar på första banan iaf, känner ej igen detta spel. Nån som har koll?
Attachments:
2011-07-31 15.24.01.jpg
2011-07-31 15.24.01.jpg (61.41 KiB) Viewed 2891 times
 #433439  by Japanspel

Om den har en regionskod som i ditt fall så är det oftast original. Du kan googla på regionskoden, "VIC-M5", så ser du att spelet heter "Totsuzen! Macho Man".
Vissa original spel har inte regionskod, ffa Taito, Bandai och Namcot, men dessa spel har en speciell utformning där företagsnamnet står i plasten på själva kassetten. Min avatar till vänster <--- är Namcot spel.
 #433446  by Banani

aha sedär tack för svaren, nu kanske man vågar köpa lite famicom spel så trist om allt man får hem bara e junk.
Borde kanske läggas upp sån här info av nån kunnig i nån famicom faq borde ju inte bara vara jag som undrat sånt här :)
 #433503  by Kreese

Banani wrote:Som denna okända, man är en snubbe med röda kläder som kraschat med flygplan på en ö man skjuter fladdermöss å svampar på första banan iaf, känner ej igen detta spel. Nån som har koll?
http://www.nesdb.se/game_more.php?id=67&rid=1

Scanna gärna kassetten! Den saknas i databasen.

Instagram #sndb.se