• Havererade knappar - nytt gummi eller ny kontroll?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#390477  by pravda

båda mina original-kontroller är ganska nötta och gummit vid a och b-knapparna håller på att gå av fullständigt på den ena efter att jag försökte varva gradius.

frågan kommer då till vad jag ska göra åt det, och vad som är billigast.

det finns de som säljer nya gummidelar på ebay för att bara kunna öppna kontrollen och byta ut det, men då går detta på 60-70 kr per sats.

för samma pris kan man få en fabriksny kopia av originalkontrollen, tredjepartstillverkad förstås, men hur är livslängd, kvalité och får man den rätta känslan av att spela med en sådan?

annars säljs begagnad original på ex tradera är samma peng, men då riskerar man väl att få en kontroll likt katten lika sliten som den man behövde laga från början?

vad gör ni, eller vad skulle ni har gjort i denna situation?
 #390478  by MrDomarn

Vad än du gör, köp INTE en sån 3:e-partskopia.

Om du känner för att lyxa till det lite; köp en sprillans ny originalkontroll av Quartex på tradera. Annars har jag köpt de begagnade från gameworld med stor framgång.

Gummisats är tredje alternativet om du har känslomässiga band med din HK.

Inte inte 3e-part bara.
 #390520  by BelfegorC4

Jag har gjort båda sakerna som du skriver om pravda.
Alltså köpt andra kontroller och nya gummin. Och jag tycker att du ska satsa på nya gummin till kontrollen.
Även om vissa kontroller på tradera bara behöver lite rengöring på kretskortet för att funka som vanligt igen.
 #390523  by nes_nerd_no_1

Jag vill iaf varna för sådana här gummin som säljs lite här & där.
Köpte fyra stycken, och lagade fyra av mina kontroller.
Det höll c:a en vecka, sedan så började knapparna bli "snea", på det här viset:

Image

SUCK! Jag skruvade upp kontrollerna, lade gummit på plats igen, spelade ett par dagar, och då blev det snett igen.
J-la skit också! :evil:

Nu har jag iaf köpt fyra nya kontroller av Quartex, och de är min rekomendation till dig också Pravda.
Helt underbart att sitta & spela med kontroller som inte har blivit använda en enda gång sedan dom lämnade fabriken! :)

http://www.tradera.com/Nes-Handkontroll ... _130131170

http://www.tradera.com/Nes-Handkontroll ... _130131180

Heeeeelt klart värt pengarna! :yes:

BelfegorC4 wrote: Alltså köpt andra kontroller och nya gummin. Och jag tycker att du ska satsa på nya gummin till kontrollen.
Hmmm, är det orginalgummin som du har, från den tiden när Nintendo fortfarande gjorde reservdelar till NES?
För de som säljs nu är ju rent skräp...
XIAOYANGGUANG wrote:*massa skum text*
Ehum, va? :s
 #390534  by pravda

tack för alla era svar!

det lutar just nu åt att köpa en ny kontroll. det var inte så dyrt som jag trodde, och quartex verkar ju ha många på lager.

annars ogillar jag att köpa fabriksnya saker till nes, både tillbehör och spel. det känns som ett värde man förstör om man börjar bruka det, även om det inte är inplastat. köpte en fabriksny remote controller för en billig penning för några år sen, i originalkartong och allt. urdumt! jag kan inte med testa den, så nu bor den bara i mitt ena glasskåp och ser bedårande ut i sin kartong förvisso. men jag som hade velat spela trådlöst.

förresten, ingen som kan ge feedback på gummidelarna från den här farbrorn på ebay?
http://cgi.ebay.co.uk/NES-Controller-Re ... 41583c9598
 #390540  by nes_nerd_no_1

Ser ju exakt ut som det gummit som jag hade, men jag vet inte om han jag köpte av köpte från den snubben...

Jag kan verkligen rekomendera dig de fabriksnya kontrollerna!
Det är ren & skär njutning att spela med dessa! :yes:
 #390917  by Gixen

Efter alla lovord om nya kontroller så kunde jag inte låta bli.
 #391010  by pravda

tog tag i det och beställde två nya nu, men inte från quartex (de knyckte ju gixen!) utan på ebay. det står att det ska vara genuint original med bilder och sånt så då får man väl anta det.
 #391226  by pravda

De säljs från Spanien, och deras spel är ju samma region.
 #391348  by pravda

nu oroade du mig så jag var tvungen att kolla.

nes-004E ! det vet jag att jag haft innan, även om jag inte vet till vilken (har/har haft tre olika basenheter i olika regioner, så någon borde den fungera på).

kan någon bekräfta om nes-004E är standard för skandinavisk nes?
 #391357  by MrDomarn

004E är INTE standard för skandinaviskt NES, dock så fungerar de utmärkt till dem.

Däremot fungerar inte svenska (märkta bara 004) i europeiska konsoller. Så jag föredrar faktiskt att köpa 004E kontroller när jag får välja. Quartex nya är t.ex 004E
 #391377  by nes_nerd_no_1

BelfegorC4 wrote:Och som vanligt kommer NNN1 in och börjar starta myter kring NES igen =)
Hahaha! :lol:

Skrev så eftersom jag själv köpte en Four Score på tradera som inte funkade på min Bergsala-enhet.
Kommer inte ihåg vad det var för nummer på den, men du menar alltså att det bara var den som inte fungerade, men om jag hade haft en handkontroll av samma region så hade den kontrollen funkat? :koopa:
 #392610  by pravda

de anlände idag! fungerar utmärkt till båda europeiska och amerikanska enheten!

och doften av ny nes-hårdvara har jag inte känt på 15 år!

Instagram #sndb.se