• VGA=Idiotiskt?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#390190  by Nils

Vi har haft en diskusion här hemma om varför VGA-gradera spel hela plötsligt kostar 3000 kronor mer för att man lägger dem i ett plastfodral. Kan någon ge en lämplig förklaring? :DOG
 #390192  by Mango

Tramstråd imo.

Det är väl klart att det inte är idiotiskt att låta ett oberoende företag göra en professionell gradering av ett spel. Det handlar inte om att "bara lägga ett spel i ett plastfodral", utan att få det bevisat, svart på vitt, vilket skick ett spel håller.

Dessutom går det ju inte att öppna spelet senare, så skicket är garanterat detsamma 10 år senare om du inte hoppar på det eller kastar det från 10:e våningen.

Edit: Där till bör nämnas att det faktiskt är en del besvär (Plus att det kostar en bra slant) att få ett spel graderat. Jag tror nog större delen av samlarvärlden litar mer på VGA-graderingen än en randompersons beskrivning av skicket.

Lås, tack :-k
 #390195  by Nils

Citat hemmifrån: "Det är som att lägga en chipspåse i en större påse och helt plötsligt är den värdefull!"
 #390197  by Nils

Tjänar man inte rätt mycket på att gradera spelen och sen bara sälja dem på eBAY och låta hardcore-samlare köpa dem?
 #390201  by Nils

Öh... Om de måste vara inplastade så nej, i have none. Men vi sitter här och pratar om att det känns som en marknad som VGA hittade på. De fick liksom idén: Vi lägger saker i plast och ser vad som händer! Och vips! Samlarobjekt som går svindyrt på eBAY. Anledningen är väl att folk vill ha de på hyllan, och helt enkelt inte låsa in spelen i ett bankfack i 20 år.
 #390202  by Nils

Men jag måste erkänna att det är väldigt snyggt, men är det värt det?
 #390204  by Ufouria

Med tanke på att många säljare överanvänder orden mint och nyskick samt har brisfälliga bilder (oftast bara en) och inte orkar ta fler så köper ju jag hellre ett spel som är graderat så att jag vet vad jag får. Köper du ett VGA 85/90 spel, ja då vet du att du får ett som faktiskt är near mint/mint och inte ett exemplar som kanske håller skicket 70 (men säljaren har skrivit mint/nyskick och inte fixar bättre bilder). Dessutom är det riktigt svårt att se skicket på inplastade spel trots att man har flera bilder. Går inte att se repor etc i plasten. Så om man vill ha ett mint exemplar kan man bli tvungen att köpa 10 ex istället för att köpa 1 VGA graderat.
 #390205  by WERY

Jag tycker det är hyfsat idiotiskt att göra detta. Vad exakt gör personerna till proffs? Bara onödig och dyr service
 #390207  by WERY

Jovisst men varför inte köpa såna boxar och lägga i spelen själv? Det hade jag gärna gjort och sedan förvarat i ett mörkt rum för extra bevaring :yes:
 #390209  by Sol

Aha, så det är det den fula lådan är till. Alltid undrat när man stött på sådana auktioner.

Gillar inte inplastade spel, öppnade nyligen ett inplastat ShockWave & ett Captain Comic. Har ett nytt Silent Assault på väg från Frankrike, ska öppnas direkt. Vilken känsla det är att öppna ett spel som är oöppnat sen det tillverkades. :) 20 år i dvala hehe.
 #390223  by Pinge

WERY wrote:Jag tycker det är hyfsat idiotiskt att göra detta. Vad exakt gör personerna till proffs? Bara onödig och dyr service
För en gångs skull har du helt rätt! :yes:
 #390229  by Nils

I agree!
 #390230  by osiris

satan va dyra dom är på ebay, va in å kolla lite snabbt!
 #390231  by Nils

Mario 3, nytt, inte VGA=150 dollar.

Mario 3, nytt, VGA=3000 DOLLAR!!!
 #390232  by Nils

Sanna wrote:Med tanke på att många säljare överanvänder orden mint och nyskick samt har brisfälliga bilder (oftast bara en) och inte orkar ta fler så köper ju jag hellre ett spel som är graderat så att jag vet vad jag får. Köper du ett VGA 85/90 spel, ja då vet du att du får ett som faktiskt är near mint/mint och inte ett exemplar som kanske håller skicket 70 (men säljaren har skrivit mint/nyskick och inte fixar bättre bilder). Dessutom är det riktigt svårt att se skicket på inplastade spel trots att man har flera bilder. Går inte att se repor etc i plasten. Så om man vill ha ett mint exemplar kan man bli tvungen att köpa 10 ex istället för att köpa 1 VGA graderat.
Haha, jag vet. Ibland kallar de till och med spel som SMB3 för "RARE!".

Snacka om att locka till sig köpare :P Fast förmodligen skrattar nog bara folk åt det.
 #390241  by Leopardkungens

Jag tycker det är bra att det finns någon som sätter en standard, sedan om det ska vara VGA eller någon annan det är frågan. Ni som säger att det här är ett nytt påhitt, ja ni har så fel. Det har funnits värderings(graderings)företag inom frimärken, mynt o sedlar, serietidningar etc så det är absolut inget nytt.

Håller med om att det blir lite väl höga priser för VGA:de spel, visst ska det påverka men det viktiga är ju såklart hur hög gradering spelet har och det som ska bestämma priset.
Jämförelsen med chipspåsen var rent löjlig.
 #390250  by segasonic

Jag undrar också vad du fick ge för FF, ahnelovs :)
 #390255  by smid

WERY wrote:Jag tycker det är hyfsat idiotiskt att göra detta. Vad exakt gör personerna till proffs? Bara onödig och dyr service
=D>

Jag får väl även ge en applåd till VGA-gänget och deras genialiska affärside, önskar att jag kommit på det först. Pengar utan arbete \:D/
Airrider wrote: Haha, jag vet. Ibland kallar de till och med spel som SMB3 för "RARE!".
Det får man skylla sig själv om man går på :(
Sanna wrote: Så om man vill ha ett mint exemplar kan man bli tvungen att köpa 10 ex istället för att köpa 1 VGA graderat.
Tittar man på skillnaden i pris så tjänar man ju på första alternativet :lol:
 #390261  by Ufouria

Att samla på spel = idiotiskt
(kostar pengar och tar plats)

Att spela spel = idiotiskt
(bortkastad tid och tid är pengar)

Att köpa skyddsboxar = idiotiskt
(bättre att stoppa spelen i chipspåsar eller köpa 100-pack plastpåsar på Konsum, billigare)

Att äta chips = idiotiskt
(innehåller transfetter, akrylamid, salt etc och är dyrt, plus varför sponsra chipsföretagen)

Att köpa och åka i en snygg bil = idiotiskt
(bättre att köpa en billig skräpkärra)

Att äta god mat = idiotiskt
(bättre att köpa billiga nudlar och äta lök kokt i fett)

Att anlita en mäklare när man ska sälja sin bostad = idiotiskt
(billigare att sälja själv än att betala mäklare för tjänsten)

Att titta på TV = idiotiskt
(TVn kostar och det är bortkastad tid)

Att hänga på nesdb = idiotiskt
(bortkastat tid att läsa idiotiska trådar)

Att skriva i denna tråd = idiotiskt

Denna tråd = idiotisk

Att denna tråd inte blivit låst ännu = idiotiskt
(hade en liknande idiotisk tråd om något som är idiotiskt skapats hade den blivit låst direkt)
 #390262  by segasonic

+1 :good:
 #390268  by smid

Försöker du säga att du är en idiot, jag förstår inte riktigt :-k

Jag tycker att det är en kul diskussion om en genialisk affärside!
 #390272  by BelfegorC4

Airrider wrote:Vi har haft en diskusion här hemma om varför VGA-gradera spel hela plötsligt kostar 3000 kronor mer för att man lägger dem i ett plastfodral. Kan någon ge en lämplig förklaring? :DOG
Man lägger inte spelen bara i ett plastfodral och ökningen blir 3000kr. Skickar du ett av dina spel dit så kommer de inte ens röra spelet med en tång.
Detta är det enda sättet för tillfället att få ett spel rättvist graderat. Istället för att lita på säljare som skriver OMG RARE!!!!! MINT!!!! COLLECTORS LOOK HERE, ONLY COPY LEFT IN THE WORLD!!!!!!!!!!
Så är det egentligen ett dassigt jäkla spel med slitmärken på sidorna och annat. USCH!
Airrider wrote:Citat hemmifrån: "Det är som att lägga en chipspåse i en större påse och helt plötsligt är den värdefull!"
"Folket hemmifrån" verkar inte ha någon som helst kunskap om samlare och samlingar isåfall om de kommer med en sån hjärndöd kommentar.

I framtiden så försök skriva trådar som är vettiga istället för att skriva en rubrik som en fjortis och sedan hacka på något som du inte vet något om.

Instagram #sndb.se